כ־30 אלף בעלי דירות לא שילמו מס כמתחייב על השכרתם דירותיהם. כך עולה מדיוני ועדת השקיפות של הכנסת, שהתכנסה אתמול. בדיון הודו נציגי רשות המסים כי למדינה אין מידע מהימן באשר להיקף משכירי הדירות החייבים במס, וכן אין יכולת אכיפה על כך. 
 
במהלך הדיון הייתה הסכמה על הצורך בהקמת פונקציה חדשה בנושא, מעין רשם שכירויות שירכז את אכיפת המס. 
 
על פי החוק, כיום חייב במס מי שמשכיר נכס תמורת 5,000 שקלים ויותר. תשלום המס עבור שכר דירה הגבוה מ־5,000 שקלים הוא 10% מהשקל הראשון.

מנתוני רשות המסים מ־2013 מתברר כי 200 אלף אזרחים בישראל מחזיקים בשתי דירות, ול־50 אלף איש יש יותר משתי דירות בבעלותם. 
 
רחלי קופר, מרכזת בכירה בחטיבת תכנון וכלכלה ברשות המסים, אמרה בדיון: "אנחנו לא יכולים לנחש כמה חייבים במס הזה בחברה הישראלית. כ־78% מהחייבים שפנינו אליהם ב־2013 מתוך הנחה שיש להם חבות מס בתחום הזה - פתחו תיקים. פנינו ל־37 אלף בעלי דירות שלא פתחו דיווח”.
 
מינה גולן, מנהלת תחום סגן מנהל מחלקת שומה, ציינה: "רוב רובם של המשכירים נכנסים למסגרת החוק הזה ואין עליהם חובת דיווח. אנחנו יכולים רק לנחש. אם אנחנו מעוניינים בנתונים האלה, יכול להיות שכדאי לחייב לפי חוק".
 
רחלי קופר מרשות המסים הוסיפה כי הרשות נדרשה גם לעניין ההשכרות קצרות הטווח שהופכות שכיחות לאחרונה. בעתיד, לדבריה, אמור לצאת חוזר של רשות המסים שמבדיל בין השכרה למגורים ובין השכרה לתקופות קצרות.רשות המסים תומכת בהקמת רשם שכירויות, אבל שוב ושוב המהלך לא יוצא לפועל. 
 
נועז בר ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות, הלין על הנושא מכיוונו: "מספר הדירות המשמשות חדרי מלון או משרדים מוערך ביותר מ־20 אלף. על דירות אלה המתחרות בפועל בבתי המלון לא משולם מס. מדובר בדירות שירדו משוק השכירות והפכו לדירות נופש".
 
בדיוני ועדת השקיפות השתתפו נציגי רשות המסים, משרד האוצר, השיכון והבינוי ומשרד המשפטים.