בית הדין הרבני הגדול אישר לאשה מסורבת גירושין לפרסם את שמו של בעלה ואת ההחלטה המחייבת אותו לתת לה גט. כמו כן, קרא בית הדין לחברה לנדות את הבעל הסרבן, ד"ר עודד גז, עד שיסכים לתת לאשתו את הגט. גבי גזית שוחח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם הרב דוד סתיו, יו"ר הארגון הרבני "צהר", שהסביר: "בית הדין נקט בצעד שהוא אחד לפני החמור ביותר מבחינת הדירוג ההלכתי. הצעד היותר חמור היה להכניס אותו לבית סוהר, לשלול ממנו דרכון, רישיון נהיגה, ומבחינה הלכתית להרביץ לו. אומרים לאשה 'או שתהיי אלמנה או שתהיי גרושה', ומכים אותו עד שיאמר 'רוצה אני'. כמובן שבחברה דמוקרטית זה לא אפשרי. לכן הסנקציה החמורה ביותר היא של מעצר. בית הדין החליט להשתמש במה שלפני כן, שזה לבזות אותו ולהתרחק ממנו".
 
"הפסיקה לגיטימית", הדגיש הרב סתיו, "גם אני פסקתי פעם נגד סרבן גט שאסור לתת לו לעלות לתורה בבית כנסת ולא מצרפים אותו למניין. בקהילה סגורה זה נשק מאוד יעיל ומשתמשים בו בעת הצורך. הסכנה היא שברגע שעושים שיימינג במקרה אחד, עלולים לעשות שיימינג בעוד 20 מקרים אחרים, שעליהם לא ישבו דיינים מכובדים, שחשבו אם ראוי או לא ראוי, ובהם כל אחד יעשה דין לעצמו. בית הדין לקח פה סיכון מאוד גבוה בהטילו ענישה כל כך חמורה, כי המלבין פני חברו ברבים זו עבירה מאוד חמורה, כמעט כמו שפיכות דמים, ואין לו מקום בעולם הבא. אני חושב שאולי היה עדיף לשים אותו בכלא".
 


עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית ארגון "משפחה חדשה", אמרה: "במאה ה-21 כל הדיון הזה נשמע בעיני מופרך. הציבור הישראלי רובו חילוני, ורשאי למצוא דרכים אלטרנטיביות כדי לא להיכנס לאותם מוקשים שמעמידה בפנינו הדת. המצב הבלתי נסבל הוא שיש לאיש הזה את הכוח שלא לתת גט ולשלול מאשתו את החופש, שיש לגבר יותר כוח מלאשה. הכוח הזה ניתן לו מההלכה, ולכן אני אומרת לא להינשא על פי ההלכה ולא להיכבל בכבליה, כי המשמעות היא שברגע שההסכם קצת פחות נוח, וצריך את השחרור, השחרור לא יינתן בקלות".
 
"אני מציעה לזוג צעיר ישראלי שינפיק תעודת זוגיות, והם יכולים לחיות כבני זוג, מבלי לכבול עצמם במצוות התורה", הוסיפה עו"ד רוזנבלום. " לא צריך לנסוע לקפריסין או לפחד מגט לחומרה. האלטרנטיבה היא חופש. תוקפה של הזוגיות ניתן מהזוגיות עצמה, מבלי שהמדינה מאשרת לאנשים את חייהם האינטימיים. במקרה של פרידה הם מכריזים על כך אזרחית, ואין צורך בגירושין ברבנות. אם מדינת ישראל לא היתה נותנת כוח כזה בלתי מוגבל לרבנות, אז היינו מתנהלים אחרת. הרבנות היא מוסד חילוני, שמדינה חילונית מינתה, והיא משתמשת בכלים דתיים כאוות נפשה, ולא ייתכן שאנשים יכבלו את עצמם אליה מרצון, בזמן שהיא לא מקובלת עליהם".
 
הרב סתיו הגיב לדבריה של רוזנבלום: "כל הסקרים מראים שגם אם יהיו נישואים אזרחיים בישראל, כ-60-70% היו רוצים להתחתן בחתונה דתית, בגלל המסורת. צריך לעזור להם. ארגון צהר מציע הסכמי קדם נישואים, שמראש מקשים מאוד על סרבן לסרב גט, כי כשהוא יצטרך לשלם משכורת גבוהה לאשתו שרוצה להיפרד ממנו – הוא יעדיף להתגרש. צריך לחפש פתרונות מערכתיים שיהיו טובים למדינת ישראל כולה ולא רק למיעוט שלא רוצה להתחתן בחתונה דתית". עורכת הדין הדגישה בתגובה: "לא מדובר במיעוט, אלא בעשרות ומאות אלפים שמחפשים את הדרך האזרחית, החילונית".

ערך: אסף נבו