"אין לנו כאן מה לתרגל כי אם תהיה פגיעה ישירה זה כמו פצצת אטום", אמר יובל קמחי, עובד ובעלים של "גסטליט", בית הדפוס המעסיק 70 עובדים. כשקמחי מביט מחלון משרדו הוא רואה את קו החוף של חיפה וממש צמוד אליו, במרחק של פחות מקילומטר מבית הדפוס, את מכל האמוניה. לדבריו, הוא מתנהל יום יום תחת השאלה הקיומית "מה יקרה אם". "נושא הסכנה עולה פעם בכמה זמן וגם מתפרסמים מחקרים מבהילים על פגיעה באוכלוסיה, אבל הפעם, אחרי האיום המפורש של נסראללה, הנושא נראה בוער מתמיד", הוא אומר. "אני לא יכול להגיד שאני ישן טוב בלילה. כולם מבינים מה המשמעות של פגיעה ישירה במיכל, חס ושלום".



קמחי לא לבד: בטווח של קילומטר וחצי ממיכל האמוניה יש עוד עשרות מפעלים המעסיקים כ־750 עובדים. "האמת שהאמירות של נסראללה מפחידות אותי באופן אישי וכמי שאחראי על עשרות עובדים כי אנחנו נמצאים מרחק של כמה מאות מטרים מהמיכל", הוא מסביר. "אמנם יש לנו מקלטים ואנחנו עומדים בכל התקנים המחמירים, אבל פה מדובר ברמת סיכון אחרת לגמרי. אי אפשר להתעלם מזה. יכול להיות שאם המבנים לא היו בבעלותי הייתי שוקל לעבור למקום קצת יותר מרוחק".


"חשש אמיתי"

מתי ברגר, אף הוא מבית הדפוס, טוען: "אין פאניקה אבל בהחלט יש חשש אמיתי מהאמירות של נסראללה. אם באמת יקרה משהו ותהיה פגיעה ישירה, אנחנו נתאדה כמו רבבות תושבים באזור. נותר לנו רק להתפלל".



מנכ"ל התאחדות המלאכה והתעשיה בחיפה והצפון יוסי אשכנזי מסר כי בטווח של שלושה ק"מ ממיכל האמוניה פועלים כ־60 מפעלים החברים בהתאחדות, המעסיקים כ־1,200 עובדים.



אתמול (ראשון) נחשף כי גג מיכל האמוניה במפרץ חיפה אינו ממוגן, אלא רק דפנות דפנותיו. החשיפה התרחשה בוועדה לביקורת המדינה, שהתכנסה באוניברסיטת חיפה לדיון בזיהום האוויר במפרץ וסכנת מיכל האמוניה. יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הזהירה כי "מדובר בפצצת-זמן מתקתקת, כולם מודעים - וכמעט לא עושים דבר. זו סכנה יומיומית לאזרחי הצפון, ואסור למדינה להפקיר את תושבי מפרץ חיפה, מבחינה ביטחונית ובריאותית. לא ניתן לעוד ועוד דו"חות לחלוף – בלי לעשות דבר". לדברי המשרד להגנת הסביבה, המיגון בדפנות ולא בגג המיכל – הן בהוראת פיקוד העורף. נמרוד שיין, עוזר ראש עיריית חיפה, סיפר בדיון כי לדברי נציגי פיקוד העורף - "נסראללה לא משוגע עד כדי כך".