יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד אמר היום (שני) כי שוחח עם ראש עיריית לונדון, בוריס ג'ונסון, על הכרזות האנטי ישראליות שנתלו על גרונות הרכבת התחתית בבירת אנגליה ואמר כי ג'ונסון אמר לו שהדבר נעשה ללא אישור וכי יפעל להורידן. 



לפיד אמר לפני ישיבת הסיעה בכנסת: "היום בבוקר אזרחי לונדון הגיעו לרכבת התחתית מצאו סדרה של מודעות אנטישמיות, אנטי ישראליות, שמאשימות אותנו ברצח, בהתעללות וכו'. ממשלת ישראל לא עשתה שום דבר עם העניין, אז אני עשיתי. פניתי לראש עיריית לונדון, בוריס ג'ונסון, והסברתי לו את חומרת המצב ושישראל לא יכולה לעבור לסדר היום על הדבר הזה. הוא הודיע לי שהוא מתכוון לבדוק זאת, ומיד התערב. התברר כי המודעות עלו בלי אישור, כשהוא כבר הודיע כי שירות הרכבות הבריטי מוריד את המודעות. זאת אומרת שאפשר להגן עלינו. לשבת בבית ולהתמרמר זה לא עובד. זה אפשרי להגן עלינו בעולם".



דובר של רשות התחבורה של לונדון מסר כי הכרזות נתלו ללא אישור וכי "זהו אקט של ונדליזם שאנחנו לוקחים ברצינות רבה. האנשים שלנו פועלים על מנת להסיר אותן מיד".


כארבעה מיליון נוסעים בלונדון נחשפו הבוקר למבצע ענק של תנועת ה-BDS כנגד מה שמכונה "האפרטהייד הישראלי". הפעם החליט הארגון שפועל נגד ישראל לפתוח בקמפיין ענק במסגרת שבוע "ישראל היא אפרטהייד". התנועה האנטי ישראלית, אשר במקרה זה יושבת בעיר ברייטון, כיסתה כ-500 קרונות של הרכבת התחתית בבירת בריטניה בכרזות ענק נגד ישראל, כך נטען בחשבון הטוויטר של התנועה ובעיתון "הג'ואיש כרוניקל".

בכרזה אחת נטען כי נשק בריטי משמש לטבח בפלסטינים במהלך מבצע צוק איתן, בכרזה נוספת נאמר שרשת ה-BBC מוטה כלפי ישראל, זאת בניגוד לטענה של ישראל כי הרשת מוטה דווקא לטובת הפלסטינים בחלק מדיווחיה. כרזה שלישית מכוונת נגד חברת G4S, שמפעילה בתי כלא בגדה המערבית. הכרזות מאשימות את החברה שהיא מבטיחה את האפרטהייד הישראלי ועושה כל מה שאפשר על מנת לגרוף רווחים.

ראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון. צילום: רויטרס
ראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון. צילום: רויטרס

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר בתגובה לקמפיין השנאה וההסתה ברכבת התחתית של לונדון הבוקר: "המסיתים והמדיחים נגדנו אינם נחים לרגע. כרזות השטנה נגד ישראל שנתלו בתחנות - במסגרת מה שהם מכנים 'שבוע האפרטהייד הישראלי'- הם מפגן של צביעות: כמובן שהרג פלסטינים מככב, אף מילה על הטרור והאלימות. פעילי BDS יקרים, השקרים לא יעזרו לכם. אנחנו כאן כדי להישאר, מאמינים בצדקתנו ובמוסריותנו״.



מזכ"ל מפלגת העבודה, ח"כ חיליק בר, אמר בתגובה: "העובדה שהצגתן של כרזות שקריות ומכוערות כאלה הפכה לדבר מקובל אפילו ברכבת התחתית בלונדון מצביעה לא רק על בעיה חמורה שהממשלה הבריטית חייבת לטפל בה לאלתר, אלא גם על המשך ההידרדרות במעמדה של ישראל בעולם ועל הפקרות בהתנהלות הממשלה בנושא. נתניהו מסרב למנות שר חוץ, במשך יותר מחצי שנה הוא לא טרח למנות שגריר בלונדון - עניין שהתרעתי מפניו במכתב לראש הממשלה שמעולם לא נענה - וכשזאת ההתנהלות מה הפלא שאנו נתפסים שוב ושוב לא מוכנים מול התרגילים הזולים של ה-BDS? נתניהו מתנהל כאילו אנחנו ניו זילנד, כשבמציאות מעמדה של הבינלאומי של ישראל הגיע בתקופתו לשפל היסטורי שכמוהו לא היה מעולם".

ההתנגדות לישראל הגיעה עד לפרלמנט הבריטי, לאחר שנציג הרשות הפלסטינית בלונדון פרסם מאמר בו הוא קורא לבטל את הזמנתו של יו"ר הכנסת יולי אדשלטיין לנאום בפרלמנט בשבוע הבא, בטענה שזה נותן לגיטימציה לכיבוש הישראלי. בתגובה לכך אמר אדלשטיין: "משום מה, מעולם לא הפריע לאף אורח רם דרג לשבת מולי בתוך הכנסת בישראל, אולם כשמדובר בטריטוריה שלהם, אז בשביל פופוליזם זול ומציאת חן בעיני גורמים קיצוניים הם מוכנים לייצר כותרות".