כותרות העיתונים זועקות שמתחילת החורף מתו בישראל 30 איש משפעת, ומצביעות על חשד למחדל בחיסונים של משרד הבריאות. פרופסור נתי קלר, מנהל המחלקה למיקרוביולוגיה כימית בבית החולים "שיבא" בתל-השומר, טוען כי הפרסומים הם הטעייה גדולה וכי לא מדובר במחדל. הוא שוחח הבוקר (שני) עם ניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה". "הפרסומים טועים בגדול", אמר פרופ' קלר. "אני לא חושב שהיה מחדל עם השפעת. משרד הבריאות עושה עבודה מאוד רצינית. אם יש מחדל, הוא שיש בעיה במדינת ישראל עם חיסון של מבוגרים. המבוגרים לא מתחסנים, ויש תנועה כנגד חיסונים, אז יש תופעה של שפעת קשה".




"מהצד השני, השינויים בחיסונים בין השנה לשנה שעברה, לא יכולים להסביר את הנתונים של השנה", ציין הפרופסור. "אם מסתכלים על שפעת לאורך השנים, כמו שעושה משרד הבריאות, אתה רואה שינויים משנה לשנה, בשיעור השפעת ובחומרתה. השפעת משנה שלשנה היא לא אותו דבר, הוירוס משתנה משנה לשנה, זאת הסיבה, שבניגוד לחיסון מכל מחלה אחרת, שהוא חד פעמי, וצריך לחזור עליו מזה מספר שנים במקרה החמור, על חיסון השפעת צריך לחזור כל שנה מחדש".

האם מומלץ להתחסן כעת למי שטרם עשה זאת?
"היום כבר רואים ירידה בשיעור השפעת. אנחנו כבר ברבע או שליש האחרון של השפעת. אם תתחסן היום, תהיה מחוסן אחרי שהיא תיגמר. ההמלצה כרגע היא פחות רלוונטית. אבל הייתי ממליץ לציבור בספטמבר-אוקטובר שנה הבאה לקחת את משרד הבריאות ברצינות ולהתחסן. במשפחה שלי ובסביבת העבודה שלי כולם התחסנו, כמעט במאה אחוז. זה לא שאף אחד לא חלה, כי אין חיסון שעובד במאה אחוזים, אבל אנחנו לא סובלים ממכה קשה של שפעת".