משרד הבריאות הודיע על שינוי דרמטי באסטרטגיית המאבק בשפעת, כשמהחורף הבא יחוסנו כלל תלמידי כיתות א'-ה', בכפוף לאישור הוריהם. ניסים משעל שוחח ב"רדיו ללא הפסקה" עם פרופסור אלי סומך, יו"ר איגוד רופאי הילדים, שברך על ההחלטה: "אנחנו דוגלים בזה מספר שנים. האסטרטגיה הרגילה והמקובלת היא להגיע לקבוצות הסיכון - תינוקות קטנים, חולים במחלות כרוניות ומבוגרים, להגדיל את שיעור ההתחסנות אצלן ובכך להגן עליהן. אלא שהאסטרטגיה הזו עובדת רק בחלקה, ומכמה סיבות - קשה להגיע לשיעורי חיסון גבוהים אצל כל הקבוצות הללו, ואצל חלקם התגובה לחיסון היא לא מספיק טובה, כי מערכת החיסון לא מספיק טובה כדי ליצור הגנה טובה. בסופו של דבר אנחנו מגיעים לנטל מאוד גבוה של השפעת, נטל כלכלי ונטל בריאותי על המערכת".


"המהלך האסטרטגי עליו מדובר הוא נכון, כיוון שהמפיצים הגדולים ביותר של השפעת הם ילדים", הדגיש פרופ' סומך. "הם חולים יותר, נדבקים יותר בקלות, מפיצים את הנגיף להרבה זמן, ומטבע הדברים כשילד חולה המבוגרים סביבו. לכן אם נקטין את התחלואה בקרב הילדים זה יגן קודם כל עליהם, וגם על הסביבה, נמנע את הפצת הנגיף. בסופו של דבר הנגיף יגיע בצורה פחותה בהרבה לאותם אנשים מקבוצות הסיכון, ויקטין את הסיבוכים בכלל האוכלוסייה".

משעל ציין כי נדרשת הסכמת ההורים לחיסון הילדים, וכי צפויים ויכוחים בתוך בתי הספר בין הורים שתומכים בחיסון להורים השוללים אותו. "כן, זה לא יהיה קל", הסכים פרופ' סומך, "אבל אני חושב שבאמצעות הסברה מתאימה אפשר להגיע לשיעורי חיסון גבוהים. יש מודלים מתמטיים שמראים שברגע שנעבור סף מסוים, נראה ירידה בכלל האוכלוסייה. ב-30% עד 50% התחסנות כבר נראה ירידה ניכרת בכל האוכלוסייה. אם נצליח להגיע לאחוזים גבוהים יותר, נראה שינוי בולט ודרמטי בתחלואה בשפעת בכל המדינה".