בית המשפט גזר הבוקר (חמישי) 20 שנות מאסר בפועל על העבריין הבכיר איתן חייא, שהורשע בשורה של עבירות מתחום האלימות והסחיטה באיומים. כמו כן נגזר עליו חילוט של שני מיליון שקלים וחצי וקנס של מיליון וחצי שקלים. הוחלט כי עונש הקנס ישולם עד יום 1.7.16, ובמידה ולא יישלם הוא ירצה 18 חודשי מאסר תמורתו. ילדיו פרצו בבכי עם מתן גזר הדין, ואמרו: "אבא, תהיה חזק".

איתן חייא בבית המשפט

גזר הדין ניתן באולם בית המשפט המחוזי בתל אביב תחת אבטחה כבדה, זאת לאחר שבימים האחרונים אובטח גם השופט במשפט, צבי גורפינקל, שזוהי הכרעת הדין האחרונה שנתן לפני פרישתו. עם כניסתו לאולם מתח חייא ביקורת, כשאמר: "זאת מדינה דמוקרטית, כל יום מכניסים סתם אנשים לבית סוהר. גם אני מאובטח".

השופט: "הסחיטה איננה משתלמת"


האולם היה מלא בבני משפחותיהם, בשוטרים, במספר גדול של אנשי יחידת נחשון של שב"ס ובאנשי משמר בית המשפט. לפני מתן גזר הדין, השופט ציטט משפט מסצנה של הסרט "הסנדק", הנוגעת לסחיטה ורמז לעונש הקשה שגזר: "אוי לחברה שבה לא ניתן לסמוך על כך שהצדק ייעשה ע"י הרשויות". לאחר מכן אמר כי "עונש חמור יעודד את הנסחטים להתלונן. תפקיד בית המשפט להראות שעבירת הסחיטה איננה משתלמת וזאת ניתן לעשות רק באמצעות ענישה קשה".

חייא בבית המשפט. צילום: מוטי קמחי, פול


סנגורו של חייא, עו"ד מוטי כץ הודיע על כוונתו לערער: "גזר הדין הזה מופלג בחומרתו, בהתחשב בהכרעת הדין שלדעתנו שגויה מיסודה. אמות המידה בהכרעת הדין שגויות. ואם אני משווה לפסק הדין של אולמרט בעניין ראיות נסיבתיות, הכרעת הדין לא יכולה לעמוד. צריך לזכור שהפרשה הזאת התחילה בעדותם של עדי המדינה שנמצאה כוזבת לחלוטין. היו כאן מחדלי חקירה, חקירה מגמתית וזאת לשונו של פסק הדין. בית המשפט לא הסיק את המסקנות הראויות. אנחנו לא מתייחסים לגזר הדין כי לשיטתנו הכרעת הדין לא יכולה לעמוד".

עוד אמר כץ: "צריך לזכור שלא נפלה שערה משערות ראשו של איש, לא שולם כל סכום כסף בעקבות הסחיטה. השופט לא מסתיר זאת כשהוא אומר 'צריך לקבוע רף. ענישה חדש'. כלומר, קובע רף ענישה חדש בהתייחס למוניטין של הנאשם, ששיחק גורם מכריע לכל אורך המשפט. בעשר בשנים האחרונות מאז הגעתו לארץ לא הוגש נגדו שום כתב אישום משמעותי".

"עשו לו דמוניזציה"

לגבי האיומים במהלך המשפט, אמר כץ: "לאורך כל המשפט נעשתה דמוניזציה ללקוח שלי, יצירת דמות כזאת יש בה כדי להשפיע על מהלך המשפט". על האבטחה הכבדה במהלך המשפט, אמר: "אני לא מתייחס לנושא האבטחה, אבל היו מצבים מגוחכים שכאשר הייתה תקשורת הייתה אבטחה וכשלא הייתה תקשורת היו אולי שני מאבטחים".

פרקליטות מחוז ת"א מסרה עם מתן גזר דינו של חייא כי "בית המשפט המחוזי קיבל את עמדתנו וגזר עונש משמעותי על איתן חייא. הנאשם, אשר מצוי בעולם הפשע מזה שנים רבות, ניצל את המוניטין העברייני שלו כדי להטיל מורא על קורבנות עבירה נורמטיביים, באמצעות עבירות סחיטה ואלימות שבוצעו על יד אחרים, מטעמו ובשליחותו. קורבנות אלו, עברו מסכת של לחצים ואיומים, תוך שהם חווים פגיעה נפשית קשה, והכל בשל בצע כסף של הנאשם".

עוד נמסר מהפרקליטות כי "בית המשפט ראה את המעשים הללו בחומרה יתרה ושלח היום מסר מרתיע לפיו העונש הראוי לנאשם בגין ביצועם, גם אם ביצע אותם באמצעות אחרים, הינו שנים רבות מאחורי סורג ובריח והרחקתו מהחברה, תוך מתן הגנה לציבור. בנוסף, בית המשפט גזר עונשים משמעותיים על הנאשמים ששימשו כעושי דברו של חייא והוציאו לפועל את המעשים הפליליים עימו ועבורו".

כזכור, חייא הורשע בדצמבר האחרון בשלושה סעיפי עבירות סחיטה באיומים של חייבים, שלהם הלווה כספים בריבית, בשימוש ברימון רסס, בקשירת קשר לביצוע פשע ובעבירות של הלבנת הון והעלמת מס. הוא זוכה משני סעיפים של סחיטה, אחד מהם של שני עדי המדינה בתיק. יחד עמו הורשעו תשעה נאשמים נוספים. 

שוטרים מחוץ לבית המשפט, לקראת גזר הדין הבוקר. צילום: מור שמעוני

 "ראש המאפיה הישראלית בניו יורק"


השופט גורפינקל ציין בהכרעת הדין שניתנה כי "התרשמתי שלחייא מוניטין שיש בו להטיל מורא על אחרים. במספר מקרים קורבנות העבירה נמנעו משיתוף פעולה עם המשטרה תוך הבעת חשש כן ואמיתי לחייהם”.
 

חייא בן ה־63 זכה לכינוי "ראש המאפיה הישראלית בניו יורק", שם שהה בין השנים 1981 ל-2004. כתב האישום שהוגש נגדו בשנת 2014 מגולל מנגנון שהחל לפעול עם חזרתו לישראל, של הלוואות בריבית גבוהה במיוחד, לצד התנהלות של הטלת אימה על חייבים וגבייה אלימה. הוא הורשע גם בכך שהעלים מרשויות המדינה מידע על אודות הכנסותיו, על מנת להתחמק מתשלום מס.


חייא, ארכיון. צילום: פלאש 90

 

הנאשמים הנוספים


ביחד עם חייא, הורשעו תשעה אנשים נוספים, שגזר דינם של שבעה מהם ניתן היום: בסאם אבו חרב, ירצה עונש מאסר בפועל של שבעה חודשים. הנאשמים רפי חזן, וחיים חזן, ירצו כל אחד עונש מאסר בפועל לתקופה של עשרה חודשים.  

הנאשם יניר סודאי, ירצה עונש של שנתיים מאסר בפועל. הנאשם דני וולפרט, ירצה עונש מאסר בפועל של שלוש שנים. הנאשם מוטי גיגי העונשים ירצה עונש מאסר בפועל לתקופה של ארבע וחצי שנים. הנאשם אבי לויה ירצה עונש מאסר כולל למשך שש וחצי שנים החל מיום מעצרו.