חילוץ החיילים בקלנדיה: הבוקר (שלישי) השלימו בצה"ל את תחקור האירוע החמור שהתרחש הלילה במחנה הפליטים קלנדיה, בו נרשמו חילופי אש כבדים בין כוחות צבא לבין תושבי המחנה, בניסיון של צה"ל לחלץ שני חיילי מנהלה מיחידת עוקץ שנכנסו בשוגג לתוך המחנה. חשוב לציין כי החיילים אינם מוגדרים כלוחמים, ולכן לא נשאו עליהם נשק. במהלך חילופי האש והחילוץ נפגעו שישה לוחמי מג"ב, אחד מהם באורח בינוני והשאר באורח קל. הלוחמים פונו לטיפול רפואי בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים.



האירוע הביטחוני במחנה הפליטים קלנדיה

מהתחקור הראשוני עולה כי שני החיילים שנסעו ברכב צבאי, נכנסו בטעות לתוך מחנה הפליטים ונקלעו למארב. החיילים סיפרו כי אפליקציית הניווט "Waze" הובילה אותם בשוגג למקום. המון זועם החל ליידות לכיוונם אבנים והם הסתתרו בתוך הרכב. בשלב מסוים נזרק בקבוק תבערה שהצית את הרכב והם נמלטו ממנו, ובנקודה הזו הם החליטו להתפצל. בעוד אחד מסתתר בסמוך לרכב, האחר הסתתר בחצר בית במחנה. בצה"ל הבינו מיד מה מתרחש בתוך מחנה הפליטים וניסו ליצור עימם קשר, אולם ללא הצלחה. בשל כך, המפקדים בשטח החליטו להכניס כוחות לתוך המחנה, אך ההמון חיכה לכוחות במקום והחלו חילופי אש בין הצדדים. צה"ל ירה פצצות תאורה מעל המחנה והחל להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות. על פי דיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים, פלסטיני אחד נפצע מירי בראשו במהלך חילופי האש. הוא הגיע למחסום חיזמה, משם הועבר לבית החולים ברמאללה. לאחר מכן דווח על כך שהוא נהרג ואיתו נפצעו כמה עשרות נוספים. 

 

החילוץ הדרמטי


מרגע כניסת הכוחות נוצר קשר עם אחד הלוחמים באמצעות איתור הטלפון הסלולרי שלו, הוא חולץ בשלום וללא פגע והכווין את הלוחמים לנקודה אליה הלך חברו. אחרי כ-40 דקות איתרו הכוחות את החייל השני, שהצליח להימלט רגלית לכוכב יעקב. הוא נמצא ע"י סיור של היישוב ולאחר מכן אסף אותו כוח צה"ל. במשך שעות ארוכות ניסו כוחות הביטחון לסגת מהמחנה בלי לקיים מגע אלים מול הפלסטינים, אולם הדבר לא צלח כל כך. בשלב מסוים, החליט מפקד הכוחות להכניס לכפר כלי הנדסי כבד וממוגן שפילס את הדרך ללוחמים ולאחר מכן חילץ את הרכב השרוף החוצה. 

חילופי האש במחסום קלנדיה, הלילה



נדרש תחקיר: מדוע נכנסו החיילים למחנה?

הבוקר יקיים מפקד אוגדת יו"ש, תת-אלוף ליאור כרמלי, תחקיר מעמיק על הטיפול באירוע. אמש, קצין בכיר התייחס לאירוע וסיפר כי אומנם החיילים לא נפצעו פיזית, אולם עברו חוויה קשה מאוד. הקצין אמר כי האירוע נגמר בשלום אבל יתוחקר לעמוק ויבדקו מספר דברים, ביניהם: מדוע נכנסו החיילים לתוך המחנה פליטים, מה לא עבד בתיאום הוצאתם מול הפלסטינים ומה הביא לכך שעבר פרק זמן ארוך לאיתורם של השניים. בין היתר, ייבדק האם החיילים תודרכו לפני יציאתם ברכב הצבאי לנסיעת מנהלה שנגמרה כמעט באסון ובלינץ' בהם.