ביום רביעי הבא, באיחור של לפחות עשור, תדון ועדת הכלכלה של הכנסת בתקנות שהכינו סוף־סוף אנשי משרד התחבורה להסדרת השימוש בקורקינטים חשמליים ובאופניים חשמליים. יהיה מעניין מאוד אם בפתח הדיון הזה יצטט ח"כ איתן כבל, כיום יו"ר ועדת הכלכלה, דברים שאמר בפני אותה ועדה עוזי יצחקי, מי שמכהן כיום כמנכ"ל משרד התחבורה, ואלה הם: “אני רוצה לציין, וזה בוודאי יעלה כאן גם בהמשך, אנו בודקים ונבדוק כלים נוספים שיכולים להיכנס לקטגוריה כזאת או לקטגוריות דומות.
"אני רוצה לציין, וזה יבוא גם בפני הוועדה המכובדת בחודשים הקרובים, אישרנו ועובדים עכשיו על תקנות לאופניים עם מנוע עזר חשמלי, זה כלי ‘חם’ מאוד בשוק היום, וכלים נוספים, ויש כאן גם יזמים נוספים שיציגו. אנחנו נבדוק ומתחייבים בתוך חצי שנה לבוא עם המלצות לאישור כלים נוספים... מינינו ועדה מקצועית בראשות מנהל תחום התקינה באגף הרכב, שבדק והמליץ לגבי אופניים עם מנוע עזר, ונבדוק כלים נוספים בצורה מדורגת. אני מודיע כאן ומתחייב, בתוך חצי שנה לכל היותר נבוא עם המלצות נוספות. אנחנו יודעים שבשוק יש דרישה לכלים הללו. לא אסתיר, המשטרה ואנחנו יודעים שבמקומות רבים בארץ משתמשים בכלים כאלה בצורה חופשית ומוכרים אותם בחנויות. אנחנו רוצים להסדיר את זה, שהדבר יהיה חוקי ובטיחותי".
עד לאחרונה, ולמשך שלוש שנים וחצי, נותר גם מעמדן החוקי של אופניים חשמליים באוויר, לאחר שפג תוקפן של תקנות זמניות בנושא, ובמשרד התחבורה לא טרחו לתקן או לכל הפחות לחדש אותן.
אי ידיעת החוק
משרד התחבורה הוא המשרד שאמור לגבש, לתכנן ולנהל את הצד המקצועי בכל הקשור לתחבורה; ובהיעדר הנהגה והכוונה מצדו, לא יכולים רוב האזרחים לדעת מה מותר או אסור (למרבה האבסורד, במצב החוקי הנוכחי כמעט הכל אסור) לרוכב אופניים או קורקינט. היכן לרכוב? מה היא רכיבה חוקית ומה היא רכיבה לא חוקית? למי מותר לרכוב, ומה מותר או אסור לו לעשות? האם חובה לחבוש קסדה או לא, ובאילו גילים? הבלבול הזה, אשר מנוצל לעתים גם על ידי מי שנוהגים בפראות, גורם גם לאזרחים נורמטיבים להיות עבריינים בעל כורחם.
אור בקצה המנהרה?
משרד התחבורה הבטיח שם: “בשלב הראשון יוקמו עשר אוטוסטרדות אופניים, בסטנדרט גבוה, באורך כולל של כ־150 קילומטר. משרד התחבורה יתחיל בתכנון מפורט של הרשת כבר בחודשים הקרובים, מתוך מגמה לסיים את האוטוסטרדות הראשונות במהלך השנה הבאה... שבילי האופניים יהיו ברוחב של שלושה מטרים לפחות, וישולבו בהם במידת הצורך גשרים שיאפשרו חצייה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים... רשת האוטוסטרדות תוקם בהדרגה, במהלך ארבע השנים הקרובות".
אם מסתמכים על דוגמת הבטחתו של יצחקי מלפני כמה שנים, לא מומלץ לעצור את הנשימה ולהמתין שנזכה להשתמש באוטוסטרדות עוד השנה, וכנראה גם לא בעוד כמה שנים. ובכל זאת צריך להסתכל גם על החלק המלא של הכוס: בשבוע הבא לפחות יהפכו סוף־סוף קורקינטים חשמליים לחוקיים.