כשמבלים במטבח בהכנת מטעמים, מגלים סוד: יש מנות שעושות המון רושם כשהן מוגשות לשולחן, ולא פעם קיים פער בין היופי והטעם לבין מורכבות הכנתן. כי הרבה פעמים בזכות צורת הגשה מרשימה, טכניקה טובה ומוצרי גלם מעולים – מתקבלת בסופו של דבר מנה מרשימה, יפהפייה וטעימה.

כזו היא מנת הכרובית, שאם שומרים גם על העלים העוטפים אותה ומבשלים אותה נכון, אפשר להגישה כפרח יפה לשולחן.
 
אהבתי לכרובית ידועה בקרב מכרי ובני משפחתי. לפעמים אני מפצלת אותה לפרחים ומכינה סוג של חטיף מטוגן לצד רוטב חמצמץ או פיקנטי; לפעמים כסלט טרי ורענן – מפצלת אותה לפרחים קטנטנים המתובלים בעשבי תיבול, מיץ לימון ושמן זית; ובמקרים אחרים הם נכנסים לתוך מאפה או פשטידה. אך כשאני רוצה להרשים את יושבי השולחן, אני מגישה אותה כשהיא שלמה ועגולה, נשענת על גבעולה.

לפורטל הקולינרי של פסקל
 

לפני הכל יש להקפיד בבחירת הכרובית, שתהיה עגולה, שלמה ולא פצועה. אחר כך היא עוברת אמבטיית חיטוי וניקוי – משרים אותה במי מלח וחומץ – עד לרגע שמתחילים בהכנת הבישול והצלייה. רגע לפני הכנסתה לתנור, אני מעניקה לה עיסוי קל בשמן זית או מצפה אותה ברוטב מעניין. בתום האפייה היא מוגשת כמו שהיא על מצע של ירק או כשהיא עטופה בנייר האפייה.

טעם מושלם, כרובית אלמוגים. צילום: פסקל רובין פרץ
טעם מושלם, כרובית אלמוגים. צילום: פסקל רובין פרץ

 
לאחרונה נשלחה אלי כרובית חדשה ומיוחדת שנקראת "סליו" או כרובית אלמוגים, מבית הפיתוח של חברת "הזרע". תחילה הוקסמתי מהצבע ומהטקסטורה שלה משום שהיא בהחלט לא שגרתית – פרחיה מחודדים וספיראליים גם יחד, בדומה לפגודות או אלמוגים, צבעה ירוק בהיר וטעמה מעודן מאוד, מעט אגוזי. במקרה של כרובית יפה ומיוחדת זו, הקפדתי לשמור על צורתה ולהסתפק באידוי קצר ואפייה קצרה, כדי שיופייה ומרקמה יישמרו. אחרי האפייה הבנתי שהיא לא רק יפה, אלא גם יש לה טעם פשוט מושלם. את כרובית האלמוגים תמצאו בירקניות המובחרות, ונאמר לי שבקרוב יצורף אליה גם ספרון מתכונים. 

כרובית אפויה

החומרים (ל־4־6 מנות):
1־2 כרוביות
מים
כפית מלח
לתיבול:
שמן זית
מלח ופלפל גרוס לפי הטעם
תערובת עשבי תיבול מיובשים
מעט שום מיובש (לא חובה)
פלפל שאטה גרוס
לרוטב:
2 כפות מיונז
1 כפית חרדל
מלח ופלפל לפי הטעם
½ כפית אריסה או פלפלת חריפה (לא חובה)
3־4 כפות שמן זית
אופן ההכנה:
1. יוצקים מים לסיר גבוה ורחב, כך שיכיל את הכרובית בשלמותה. מכניסים את הכרובית כשפניה אל המים ובסיסה כלפי מעלה. מבשלים ומביאים לרתיחה. מוסיפים את המלח ומבשלים כ־15 דקות.

כרובית בתנור. צילום: פסקל רובין פרץ
כרובית בתנור. צילום: פסקל רובין פרץ


 
2. בעזרת שתי כפות מחוררות מוציאים בזהירות את הכרובית מהסיר. מניחים על משטח  עבודה ומצפים בהתאם 

בתערובת התבלינים ושמן הזית או בציפוי גלימת הרוטב. מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה, ומניחים בה את 
הכרובית המתובלת.
3. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום גבוה, 220־250 מעלות, וצולים עד שהכרובית נצרבת ומשחימה קלות. מוציאים ומגישים.