רצועת עזה ידועת החולי עולה שוב על סדר היום שלנו. אמ"ן מזהיר מפני פיצוץ בעוד כמה שנים, "גורמים ביטחוניים" (על פי הדלפה, שבעיניי מפוקפקת) ממליצים להקים בעזה נמל ימי, ושר התחבורה ממליץ בחום להקים אי לחופיה שבו ייבנה הנמל ויחובר בגשר לרצועה על מנת שאפשר יהיה להיטיב את מצבה הכלכלי.



אז בואו קודם כל ונראה את תמונת המצב המורכבת הנוכחית ברצועה הנשלטת מאז קיץ 2007 על ידי חמאס. בתקופה שמאז צוק איתן נורו לישראל הכי פחות רקטות מאשר בכל תקופה מקבילה מאז שחמאס בשלטון. בו בזמן, חמאס משקיע את מרבית משאביו ומאמציו בשיקום יכולותיו הצבאיות, בכלל זה בניית מנהרות רבות, עידוד טרור ביהודה ושומרון והסתה בצורה קיצונית לאלימות; רווחת האוכלוסייה האזרחית היא ממנו והלאה כמו גם שיקום ההריסות כתוצאה מצוק איתן. תנאי החיים מחפירים. חמאס מצוי בסכסוך עם כולם, בראש ובראשונה עם מצרים, למעט עם איראן. נכשלו כל הניסיונות לפייס בין חמאס לרשות הפלסטינית, ולרשות אין שום דריסת רגל ברצועה.



ועכשיו לנמל המומלץ שהוא, בין השאר, נקודת המחלוקת בינינו לבין טורקיה השמה כתנאי את "הסרת המצור על עזה". לחמאס יש כמובן עניין מובהק בפתיחת נמל. לכן אילו חמאס היה קם ומצהיר כי הוא מוותר על דרך הטרור, מפסיק לבנות מנהרות ומפסיק את הסתת האימים שלו, וזאת מכיוון שהאינטרס העליון שלו הוא רווחת האוכלוסייה שתחת שלטונו ודאגה לשלומה וביטחונה, כי אז הייתה יכולה ממשלת ישראל להסכים אפילו לשני נמלים ועוד שני איים! אבל המצב הוא הפוך: חמאס חוזר ומצהיר כי זכותו לבנות נמל, כי אינו מוכן לשום תנאי, לשום הודנה עם ישראל. כלום! במילים אחרות, במתח של חמאס בין הרצון לנמל בטריטוריה שבה הוא שולט ובין האידיאולוגיה הג'יהאדיסטית שלו, שעיקרה המאבק האלים בישראל, האידיאולוגיה גוברת לפי שעה.



ועוד שתי תובנות חשובות לעניין זה. האחת: הקונספציה שלפיה שיפור מצב כלכלי בטריטוריה שבה שולט ארגון טרור יביא למיתון ורגיעה היא שגויה מיסודה. זאת אשליה. טרור ופיתוח לא חיים יחדיו. לא רק זאת, כל כסף טוב שיושקע בבניית נמל ירד לטמיון בפיצוץ הראשון שייגרם כתוצאה מטרור. ואיני מזכיר כאן את המובן מאליו שנמל (תהיה הבקרה עליו אשר תהיה) יהיה שער פתוח להברחת אמצעי לחימה.



התובנה השנייה קשורה למשמעויות האזוריות. פתיחת נמל מנוגדת בתכלית לאינטרס המצרי. המצרים חוסמים עכשיו את כל הפתחים, אז אנחנו נבוא ונפתח ונפגע ביחסים שלנו עם מצרים? ומה עם הרשות הפלסטינית? פתיחת נמל רק תחליש אותה מול חמאס ותחזק אותו. אנחנו רוצים בכך?



וזה מביא אותנו לשאלה המרכזית לגבי מדיניות ישראל: מה ישראל רוצה ויכולה לעשות לגבי חמאס ורצועת עזה? מה היא התרופה האמיתית שהיא רוצה ויכולה לתת לסרטן הזה? הסדר עם אבו מאזן? הסדר אזורי? כיבוש יזום של הרצועה? משא ומתן עמו? מתן סיוע כלכלי מתון ורצוף לאוכלוסייה ודחיית העימות הבא הבלתי נמנע כמה שאפשר? דבר אחד אני יודע: עדיין לא המציאו תרופה טובה נגד סרטן, ונמל הוא כנראה בקושי אספירין.