משפחות רבות, שיקיריהן נפטרו בבתיהם, מכירות היטב את התהליך המכאיב, שבמהלכו הן נאלצות להמתין לשוטר שיגיע לבית הנפטר כתנאי לשחרור הגופה לקבורה.



כעת, במכתב חריף שנשלח למפכ"ל המשטרה החדש, רנ"צ רוני אלשיך, דורשות עשרות משפחות שעברו זאת על בשרן לבטל את הנוהל הזה. "מדובר בנוהל משפיל, קשה ומיותר ובחלק מהמקרים מתוחקרים בני המשפחה ואף נלקחים לתשאול כשהמת עדיין מוטל לפניהם וקבורתו מתעכבת", טוענות המשפחות, שפנו בבקשת עזרה בסוגיה המכאיבה מעמותת ליל"ך (לחיות ולמות בכבוד). יו"ר העמותה, בינה דיבון, שלחה לאחרונה מכתב לרנ"צ אלשיך, שבו כתבה: "לאחרונה נתקבלו במשרדנו מספר מכתבים קורעי לב שסיפרו על אדם קרוב ואהוב שנפטר בביתו ועל הצער וההשפלה שנגרמו לבני המשפחה כאשר הופיע איש משטרה כדי לוודא שלא מדובר באירוע פלילי. בכמה מקרים שהגיעו לידינו, בני המשפחה אף נתבקשו לגשת לתחנת המשטרה. כך נוצר מצב לא נעים ואף משפיל לבני משפחה באחד הרגעים הקשים בחייהם".



דיבון הוסיפה במכתבה כי "אנו מודעים לכך שאולי בקצה  קצהו של מוות בבית, עלול לצוץ חשד כי המוות אינו טבעי, אך האומנם בשל כך מותר להעמיד משפחה במצב של פושעים שעליהם להוכיח את חפותם? אנו פונים לכבודו לעיין מחדש בהוראה זו ולמצוא דרך אחרת שלא תפגע ותבזה את כבוד המת והקרובים לו".



בשיחה עמה אתמול, הסבירה דיבון כי מהעדויות שהצטברו אצלה עולה כי אין למשטרה נוהל קבוע בסוגיה הרגישה הזו: "גם השוטרים לא יודעים בדיוק מה הם צריכים לעשות. קרובי המשפחה שפנו אלינו תיארו לא רק הרגשה של עלבון אלא גם תחושה שהם מואשמים כשהם הכי כואבים".  



עו"ד יהונתן צבי שכל את אביו בקיץ האחרון. בשיחה עם "מעריב־השבוע" סיפר צבי על עוגמת הנפש שנגרמה לו במהלך תהליך אישור הפטירה: "אבי נפטר במיטתו בשש בבוקר. הוא היה פרופ' באוניברסיטה העברית שתרם את גופתו למדע. מיד לאחר שהרופא חתם על תעודת הפטירה, שבה גם ציין כי מדובר במוות טבעי, הודענו לביה"ס לרפואה של הדסה שאנחנו רק ממתינים לאישור משטרה לשחרר את גופתו... רק לאחר יותר משלוש שעות המתנה, הגיע שוטר שקרא את תעודת הפטירה ואמר לי 'אתה צריך למסור הודעה במשטרת מוריה' - בצד השני של ירושלים. בכל הזמן הזה הגופה שוכבת בבית, הנכדים מסביב, כולם בוכים". צבי סיפר כי רק לקראת 12 בצהריים סיים עם הבירוקרטיה עד אשר "קיבלתי את התעודה המיוחלת שאני יכול לשחרר את הגופה.. אין לי טענה לשוטרים, אלא לנוהל חסר התוחלת וההיגיון הזה", הוא מדגיש.



משטרת ישראל: "השוטרים מונחים להתנהג ברגישות"


האם יש מקום לשנות את הנוהל שבמסגרתו מחויב שוטר להגיע לביתו של נפטר על מנת לאשר את שחרורו לקבורה? תלוי את מי שואלים. משיחות עם רופאים בכירים בישראל עולה כי לא רק משפחות הנפטרים מוחות על הנוהל הקיים. גם הרופאים טוענים כי יש מקום לשנות את הנהלים. בשנים האחרונות, כך מתברר, גדל בהתמדה מספר האנשים שבוחרים למות בביתם. הרופאים מסבירים כי ככל שתוחלת החיים בישראל גדלה והרפואה משתפרת, יותר ויותר קשישים וחולים סופניים בוחרים לסיים את חייהם בביתם, בקרבת בני משפחתם.



יצויין כי על פי הנוהל הקיים, שאינו מעוגן בחקיקה מסודרת, יש חובה של הפרמדיקים שמגיעים לבית הנפטר לקרוא למשטרה כדי לפסול אפשרות של פגיעה מכוונת. למרות זאת, לא מעט רופאים מסבירים כי לא צריכה להיות "שום בעיה לתת לרופא את היכולת לקבוע אם יש חשד למוות מכוון".


בעמותת ליל"ך ביקשו להדגיש אתמול כי מדובר "בנוהל מיושן, שאיננו רלוונטי למציאות של ימינו, שבה מוות בבית הוא שכיח. לא דרשנו מהמפכ"ל לבטל את הנוהל אלא לחשוב איך אפשר לשנות אותו ואולי להכשיר שוטרים במיוחד לסיטואציה הזו".



ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לדברים: "המכתב המוזכר בפנייה טרם התקבל במשטרה וממילא מטבע הדברים איננו משיבים לפניות באמצעות התקשורת, אולם נציין כי בכל מקרה שבו אדם נמצא מוטל ללא רוח חיים במקום שמטבעו מקרי מוות אינם מתרחשים בו, מגיעים כמחויב ועל פי נוהל סדור גורמי המשטרה הרלוונטיים למקום, וככל שיש בו או בנסיבות האירוע כדי להעלות חשד לעבירה פלילית, המקרה ייחקר. למותר לציין כי השוטרים מונחים לבצע את ההליך במקצועיות וברגישות המחויבת. לא נתייחס למקרה פרטני, אך ככל שעולות טענות לגבי מקרה ספציפי הן נבחנות בהתאם".