החיילת המתלוננת מגיבה לפרסומם פרשת האשמתו באונס של ת"אל אופק בוכריס.  עורכי דינה של החיילת אביטל בן נון וליאת בהר כהן מסרו אתמול למעריב און ליין מטעמה של החיילת כי "לפני מספר ימים היא הגישה תלונה במשטרה. המתלוננת נמצאת בטיפול כבר מספר שנים בעקבות המעשים ורק כעת אזרה עוז להגיש תלונה ולקוות שהצדק יצא לאור. מדובר בצעד אמיץ ולא פשוט בעיקר לאור התגובות הצפויות,  שכבר ניתן לשמוע בכלי התקשורת השונים ולאור העובדה שמדובר בקצין מוערך שזכה לצל"ש". 

עוד מסרו עורכי דינה כי "אנו סמוכים ובטוחים כי המשטרה הצבאית תפעל לחשיפת האמת כאשר המתלוננת מצידה הודיעה כי תסכים לכל פעולת חקירה שתידרש לשם כך. מדובר בצעירה איכותית שאף זכתה במהלך שירותה הצבאי בתעודת הצטיינות מאת אלוף פיקוד הצפון דאז, כיום הרמטכ"ל".  
"אנו מברכיםעל כוונתו של הרמטכ"ל לעקור מן השורש תופעה מצערת זו של עבירות מין בצבא תוך ניצול יחסי מרות ושירות וקוראות למתלוננות לשתף פעולה עם המשטרה בחשיפת העבירות ובהבאתם של העבריינים לדין", הוסיפו עורכי הדין.

אתמול פורסמה בכלי התקשורת הידיעה כי אחד הקצינים הנועזים והמוערכים ביותר, תא"ל אופק בוכריס, נחקר מתחילת השבוע על ידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) בחשד שביצע עבירות מין חמורות לפני כארבע שנים, בחיילת ששירתה תחת פיקודו. בדיון שנערך אתמול בבית הדין הצבאי בקריה נחשף כי הוא חשוד בעבירות של אינוס ומעשי סדום לפחות בחמישה מקרים. לבוכריס יועד תפקיד בכיר ביותר.
 
החיילת, שכבר השתחררה מצה"ל, שירתה תחת הקצין חודשים אחדים. היא הגישה באחרונה תלונה נגד הקצין וטענה כי הייתה בטיפול נפשי מאז שחרורה עקב המעשים שלדבריה ביצע בה ורק לאחרונה הצליחה לאזור אומץ ולהתלונן. במקביל לפתיחת החקירה במצ"ח, זומן בוכריס לשיחה אצל סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, שהודיע לו כי על פי פקודות הצבא הוא משעה אותו למשך השבועיים הקרובים בשלב זה, וכי השעייתו תימשך בהתאם להתקדמות החקירה.

החיילת: "לא רציתי שזה יקרה"


ערוץ 10 פרסם אמש חלקים מהעדות שנתנה החיילת במצ"ח. "הוא קיים איתי יחסי מין תקופה ארוכה, במשך חודשים, כמעט שנה", אמרה. "הייתי חיילת בלשכה והוא קצין בכיר, המפקד הנערץ, כמו שכולם יודעים. לא רציתי שזה יקרה. הייתי פקודה שלו. עבדנו צמוד בגלל התפקיד שלי בלשכה. הוא הסיע אותי הביתה לא פעם, רצה להיות בקרבתי. אני לא רציתי אבל לא יכולתי לעשות כלום. הייתי רק חיילת בסדיר והוא מפקד שגדול ממני ב־20 שנה לפחות. באחת הפעמים הזזתי לו את הידיים בכוח. לא רציתי, אבל זה נמשך".
 
תא"ל אופק בוכריס. צילום: ראובן קסטרו
תא"ל אופק בוכריס. צילום: ראובן קסטרו

 
סנגורו של בוכריס ביקש לאסור את פרסום שמו בנימוק שהדבר יגרום לו נזק כבד מאוד ובלתי הפיך אולם בפרקליטות ביקשו מבית המשפט להתיר את פרסום השם בנימוק שהדבר עשוי להביא לכך שמתלוננות נוספות, אם יש כאלה, יאזרו אומץ ויתלוננו נגד הקצין. אלוף משנה שרון זגגי־פנחס, המנהלת את התיק מטעם התביעה הצבאית, אמרה בבית הדין: "לא בקלות אנחנו מבקשים לחשוף שמו של חשוד, אלא תוך שקילת כלל השיקולים. יש פה שיקולים ציבוריים משמעותיים, שגוברים על הנזק". 
 
שופטת בית הדין הצבאי, תת־אלוף מאיה הלר, קבעה כי "נאספו ראיות שיש בהן לבסס חשדות נגד הקצין". תא"ל בוכריס הכחיש את החשדות נגדו וטען כי מעולם לא קיים יחסי מין עם החיילת. במהלך הדיון הציג עורך דינו מטעם הסנגוריה הצבאית תוצאה של בדיקת פוליגרף שעבר  שלשום ובה נשאל בין היתר אם קיים יחסי מין עם החיילת. הוא השיב בשלילה ונמצא דובר אמת. עוד טענו עורכי דינו כי לקראת קידום שנעשה לקצין לפני מספר חודשים לתפקיד משמעותי, הוא נבדק בפוליגרף מטעם הצבא ובין היתר נשאל על יחסי מרות במהלך השירות הצבאי שלו. גם במקרה זה טען כי מעולם לא קיים יחסי מין עם חיילות ששירתו תחתיו ונמצא דובר אמת. יש לציין כי ממצאי פוליגרף אינם קבילים בבית משפט.
 
עו"ד עודד סבוראי, שהצטרף לסנגור הצבאי, רב־סרן עדי אייזנר, בצוות ההגנה על בוכריס, אמר: "החשוד מקווה שהחקירה תמוצה במהרה ומשוכנע שעם סיומה הוא ישוב לעשייה הביטחונית החשובה".
 
כאמור, פרסום הפרשה מדהים כמעט כל שמכיר את הקצין בצה"ל, פקודים וחברים לנשק, ויש הרבה מאוד כאלה. "מדובר באחד הקצינים האיכותיים ביותר שאני מכיר", מספר קצין בקבע, ששירת תחתיו. "אנחנו בטוחים שהוא היה במסלול מובהק לתפקיד הרמטכ"ל או לפחות לתפקיד סגן הרמטכ"ל".
לוחם ששירת תחת בוכריס סיפר: "אני בהלם. הוא היה אחד המפקדים היותר נערצים ששירתתי תחתם".
 
חיילת ששירתה עם בוכריס בפיקוד צפון סיפרה: "מעולם אפילו לא שמעתי שמועות עליו. אנחנו בהלם. לא מעכלים. הוא היה הרבה מעבר למפקד. הוא מנהיג, דמות נערצת".
 
בוכריס יועד לקידום ואף סוכם כי ימונה לתפקיד בכיר מאוד, אולם כעת מרחפת עננה כבדה מעל עתידו. גורם בכיר בצה"ל אישר כי עד לסיום בירור התלונה וחקירת מצ"ח הוא לא יאבד את סיכוייו לקידום, אולם הליך ההשעיה הוא חלק מפקודות הצבא ואינו נתון לשיקול דעת.

אפס סובלנות לעבירות מין


בצה"ל שבים ומדגישים כי המדיניות היא לחקור בנחישות כל מקרה של חשד לעבירות מין או קיום יחסים תחת מרות. עם כניסתו לתפקיד הבהיר הרמטכ"ל גדי איזנקוט כי ינהג באפס סובלנות כלפי עבירות מין. 
 
במאי שעבר, חודשים אחדים לאחר כניסתו לתפקיד של איזנקוט התפוצצה פרשת סגן אלוף לירן חג'בי, שנחשד בעבירות מין. איזנקוט הפיץ איגרת לכל המפקדים שבה התייחס בחומרה לתופעת הפגיעות המיניות בצבא.
 
"במערכת יחסים זו, מעצם טיבה וטבעה, פער של מעמד וכוח - המפקד נדרש לשמש דוגמה ומופת ולעשות הכל כדי לשמור מכל משמר על כבודם של פקודיו ופקודותיו ולא לנצל את מעמדו ואת סמכותו הפיקודית", כתב הרמטכ"ל. "פגיעה מינית בשירות הצבאי היא תופעה מכוערת, וצה"ל פועל זה שנים רבות כדי לבערה מקרבו לחלוטין בין חיילים בכלל, ועל אחת כמה וכמה ביחסים בין מפקד לפקוד. המותר והאסור חייבים להיות ברורים - כל מערכת יחסים אינטימית בנסיבות אלה, גם אם דומה כי בבסיסה הסכמה, היא פסולה".