מכתב ויראלי מטלטל את ארגון הטרור דאעש. אחד מפעילי הארגון פנה לאבו בכר אל-בגדאדי, ראש המדינה האיסלאמית, במכתב פתוח בו הוא מותח ביקורת חריפה וקובל על כך שלמרות שמחוז סיני של דאעש וחמאס, ובפרט זרועה הצבאית, מנהלים קשרים קרובים במסגרתם בכירים מדאעש מתארחים בעזה וזוכים לארוחות פאר, חמאס טובח בפעילי דאעש בעזה, טובח בפעילי המחוז ולא סופג סנקציות על כך. המכתב מעורר סערה כיוון שלא נהוג שפעיל פשוט יפנה ישירות לראש הארגון, ובטח שלא באמצעות פרסום באינטרנט. סיבה נוספת לעניין הגובר היא שעד כה לא הייתה הוכחה לקשרי חמאס ודאעש, זאת במידה והוא אכן אותנטי. 



במכתב, שתורגם ופורסם באתר ממרי, המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון, מתאר אבו עבדאללה את אופי הקשרים בין חמאס למחוז סיני, המפרים, לדעתו, את העיקרון האסלאמי "אל-ולאא ואל-בראא" - הנאמנות למוסלמים והתנערות ממי שאינם כאלה. הוא טוען כי לפי השקפת דאעש, חמאס נחשבת לתנועה שכפרה באסלאם, ואין להצדיק קשרים עימה, אפילו בנימוקים של טקטיקה או צרכים מבצעיים או לוגיסטיים.



לדבריו, מה שהניע אותו לפנייה החריגה הוא הזעם והתסכול הגואה של תומכי דאעש ברצועת עזה שחשים נטושים בידי הנהגת הארגון ובידי מחוז סיני שהפנה להם עורף. אבו עבדאללה מתח במכתבו ביקורת חריפה על מחוז סיני שבחר לקיים קשרים חמים עם חמאס אשר מענה ורודף את נאמני דאעש, וטען כי הניכור בין תומכי דאעש בעזה למחוז סיני, כה רב, עד שהג'יהאדיסטים בעזה מפקפקים בכנות המחויבות של מחוז סיני לדאעש ומהססים לחבור אליו.



"העניינים הגיעו לדברים שלא ניתן לשתוק עליהם", הוא כותב. "השתיקה על מה שמתנהל הייתה הופכת אותנו לשדי (devils) השתיקה, והשתיקה היא בגידה באללה, בשליחו ובח'ליף המוסלמים". בהמשך מפרט אבו עבדאללה את תוכן הקשרים בין מחוז סיני של דאעש לחמאס ומסביר מדוע הם מהווים, לדעתו, הפרה של עיקרי האמונה. בין היתר כתב כי מחוז סיני עוסק בהברחת כלי נשק לחמאס ברצועת עזה, וכי מחוז סיני נשען על חמאס ואל-קסאם בחימוש ובהשגת חומרי נפץ ותחמושת בצורה גדולה מאד. לדבריו, ישנם קווי אספקה ישירים ורציפים מחמאס למחוז סיני: מפעלי הייצור של אל-קסאם מפעילים קווי ייצור מטענים ופצצות עבור מחוז סיני, מבלי להטביע את הלוגו של אל-קסאם עליהם, כפי שמקובל.



דאעש בסיני. צילום ארכיון



חיבוקים, סעודות ושחיטת בהמות

על היחס הקרוב בין הארגונים, כותב הפעיל כי ישנם ביקורים רצופים של מנהיגי מחוז סיני ברצועת עזה, ופגישות חמות עם מנהיגי חמאס ואל-קסאם ואפילו עם נציגי הממשלה, בהן שוחטים להם בהמות, עורכים להם סעודות והם מתקבלים בעזה בחיבוק. עוד הוסיף כי חמאס ואל-קסאם מקבלים כל פצוע ממחוז סיני, והם מטופלים בבתי החולים של רצועת עזה תחת שמירה ישירה של אל-קסאם.



עוד כתב כי אחד "האחים" אשר התגייסו לאחרונה מעזה לסוריה, מספר כי תומכי המדינה האסלאמית חשים זעם ופליאה רבה ממעשי מחוז סיני. כיצד, לדוגמה, הם יכולים לקבל את זה שאחד ממנהיגי המחוז מבקר אצל חמאס בעזה, עושה ככל העולה על רוחו ועובר בין בתיהם של מנהיגי חמאס ואל-קסאם, נהנה ממזונם בסעודות מפוארות, בעוד שבמרחק מאות מטרים לפעמים נמצאים תומכי המדינה האסלאמית, סובלים מעינויים בבתי הכלא של חמאס, יורקים בפניהם, הם מושפלים באופן הקשה ביותר בגין נאמנותם למדינה האסלאמית ותמיכתם בה כאשר מחוז סיני הוא מהחשובים במחוזותיה.



מנהלי קבוצת "אל-נוצרה אל-מקדסיה", קבוצת פעילי הסברה שמפרסמים ומפיצים חומרי תעמולה התומכים במדינה האסלאמית, פרסמו תגובה זועמת למכתבו של אבו עבדאללה אל-מהאג'ר וטענו כי הוא עורר סיג ושיח ושמועות לא מבוססות. עם זאת, הם לא הכחישו את תוכן המכתב ולא התייחסו לטענות שבו בדבר הקשרים בין חמאס למחוז סיני, אך התרעמו על כך שהמתלונן שרבב את שם קבוצתם בתלונתו, כך לפי אתר ממרי. לדבריהם, כל חייל של המדינה האסלאמית יכול להפנות כל תלונה שהיא לגופים ולוועדות הרלוונטיות – מבלי לפנות לרשת האינטרנט. 



בהתייחסם לתוכן הדברים, כתבו מנהל הקבוצה כי המכתב מבטא מצב של ריקנות הרסנית העוברת על "כמה מהאנשים האפורים [אל-רמאדיון]" – אשר מקנאים בהצלחותיו והישגיו של מחוז סיני. הם מתוסכלים מכך שהם "מפגרים מאוד אחר הישגיו ולכן החלו לבקר ולהסית נגדו".