פעילי חמאס מפגינים חשש מלהיכנס למנהרות ברצועת עזה, מתוך פחד שאלה יקרסו. כך סיפרו היום (חמישי) מקורות פלסטיניים ל"ג'רוזלם פוסט". לפי הדיווח הבלעדי, חלק מהפעילים מאמינים כי ישראל מעורבת בחלק מהקריסות שאירעו בתקופה האחרונה, קריסות שהובילו למותם של מספר אנשי חמאס.



הקריסה האחרונה ארעה היום בשעות אחר הצהריים, באזור חאן יונס, וגבתה את חייו של פעיל חמאס אחד. זוהי ההתמוטטות השישית בחודשים האחרונים- המספר הגדול ביותר של קריסות מאז "צוק איתן" בקיץ 2014. גורמים רשמיים, הן בישראל והן בעזה, טענו כי קריסות שאירעו בחודשים האחרונים נגרמו מהסופות והגשמים הכבדים. עם זאת, בקרב חמאס וגורמים נוספים, רבים מאמינים עדיין שיש גורמים אחרים מאחורי חלק מהקריסות, ושמערכת הביטחון הישראלית מעורבת בכך.


כלבים מאומנים נשלחים למנהרות


פעילי חמאס טוענים כי חזו בפעילות ישראלית נגד המנהרות סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה. הם חוששים שהפעולות הללו קשורות לקריסת המנהרות. חלק מאנשי החמאס אף דיברו על הדרך הספציפית בה ישראל לכאורה גורמת למנהרות להתמוטט. אחד מהפעילים טען שישראל משתמש בחומרי נפץ נוזליים כדי לגרום לקריסות. פעיל אחר הביע פחד מכך ש"ישראל גורמת לרעידות-אדמה מקומיות" שגורמות לקריסה. בחמאס ציינו את יחידת יהל"ם, היחידה המיוחדת של חיל ההנדסה המתמחה, בין היתר, במלחמה במנהרות ואת יחידת הכלבנים עוקץ, השולחים כלבים מאומנים לתוך המנהרות.



גורמים בכירים בחמאס הביעו תנחומים לפעילים שנהרגו בקריסת המנהרות, אבל סרבו לתת למשפחות מידע על התקריות. אמו של אחד ההרוגים אמרה כי בחמאס אמרו לה שהאירוע קרה עקב מזג האוויר, אבל סירבו לפרט ושמרו על סודיות.  מנהיגות חמאס, ככל הנראה, לא מצליחה למנוע את התופעה. לאחרונה, מנהיג חמאס ברצועה איסמעיל הנייה טען שהארגון איתר טכנולוגיה ישראלית מתחת לאדמה.



פלסטיני במנהרה בעזה, צילום ארכיון: רויטרס