סקר חדש חושף ששליש מהישראלים לא יוכלו לממן לימודים אקדמאים לילדיהם. גלית כספי כהן, סמנכ"לית "קרן אייסף הבינלאומית לחינוך", הסבירה לניסים משעל ורינה מצליח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" את המצב הבעייתי: "יש קורלציה ברורה בין מצב סוציו-אקונומי ליכולת של אדם לרכוש השכלה גבוהה. זה מייצר גם מעגל ומשעתק מצב של עוני. כי ככל שההשכלה שלך עולה, מצבך הכלכלי טוב יותר. מכללות פרטיות הן בכלל מחוץ להישג יד, אבל כאן מדובר בתקצוב של השכלה ציבורית".



 

כהן הוסיפה כי "צעירים שמגיעים ממצב סוציו-אקונומי נמוך מתקשים לרכוש השכלה גבוהה. זה מתחיל עוד בתיכונים, במקומות מוחלשים כמו, למשל, בית שמש, רהט, אופקים, קריית מלאכי, צפת ואחרים, מגיעים להישגים של פחות מ-50% זכאות לבגרות, כי ההשקעה הבסיסית שם היא שליש ממה שמושקע במקומות חזקים. אנחנו רואים את זה ממשיך באוניברסיטאות. ממקומות חזקים כמו כפר שמריהו מגיעים 50% לאוניברסיטאות, וממקומות מוחלשים מגיעים אחוזים בודדים".


הסיבה לפערים


מצליח שאלה אם הסיבה לפערים היא הזכאות לבגרות או מימון הלימודים הגבוהים, וכספי-כהן השיבה: "גם וגם. וגם אם הם צלחו כבר את מערכת החינוך הפחות מושקעת והצליחו להגיע לאוניברסיטה, מחקרים מראים על 30% נשירה בשנה הראשונה באוניברסיטאות. כלומר שליש מאלה שכבר הצליחו להתקבל לאוניברסיטה וחשבו שיצליחו לממן (את הלימודים), רבים מהם נושרים מהסיבה הכלכלית. אנחנו רואים את זה כל הזמן".

ספרי-כהן הדגישה את חשיבותם של גופים המסייעים בסוגיה: "הנשירה אצלנו עומדת על שני אחוזים או שלושה. זה מראה שכאשר אתה משקיע באדם אתה מונע את הנשירה. העמדנו דורות על דורות של סטודנטים ויש לנו כיום בוגרים בכל ענפי המשק, ביניהם בכירים במשק".

השתתף בהכנת הכתבה: אסף נבו