יוסף גוטניק כעס. “אסור לך להתקשר אלי מטלפון חסום", הוא רגז. במשך שבוע ימים שיחקנו בחתול ועכבר. גוטניק, למי שהספיק לשכוח את ימי נתניהו הראשונים, הוא מיליונר אוסטרלי שמימן ב–96' את הקמפיין “נתניהו. זה טוב ליהודים". קמפיין חד וממוקד שנחשב לזה שהעלה את ראש הממשלה היום לשלטון אז. גוטניק מתראיין לעתים נדירות, בדרך כלל זה קורה כדי לבשר על הצלחות. בשנה האחרונה לא הייתה לו סיבה לחרוג ממנהגו. הוא נשר מרשימת 200 העשירים של אוסטרליה והפסיד בבית משפט בתביעה גדולה. הודעות שהשארתי לו במשרדו במלבורן נותרו ללא מענה. כשהתקשרתי אליו לטלפון הנייד גוטניק לא אהב את השיחה. “אני לא יודע מי את", הוא אמר אחרי שהזדהיתי בפניו.

אמרתי לך, אני כותבת ב"מעריב".
“תשלחי לי את מספר הטלפון שלך ואת השם שלך כדי שאבדוק מי את. כל אחד יכול להגיד לי שהוא עיתונאי".

ראיינתי אותך לפני כמה שנים בבית שלך בירושלים, אתה לא זוכר אותי?
“אני כבר אדם זקן, אני לא זוכר. תשלחי לי את השם שלך ואני אחזור אלייך".
גוטניק כמובן לא חזר. למחרת התקשרתי אליו שוב. גוטניק לא ענה. אחרי חצי שעה התקשרתי אליו ממספר לא מזוהה. גוטניק לא אהב את התרגיל. “אסור לך להתקשר אלי ממספר לא מזוהה, אמרתי לך שאבדוק מי את, לא הספקתי, היה לי יום עמוס אתמול".
מתי תסיים את הבדיקה? יש לי דד־ליין.
“לי אין דד־ליין. אדבר איתך כשאהיה מוכן".
אז אולי תענה לי בינתיים על שאלה אחת: מה אתה חושב היום על כך שאתה הוא זה שלמעשה העלה את נתניהו לשלטון בישראל בבחירות לפני 20 שנה?
“אם זאת השאלה אני לא בטוח שאני רוצה לענות. אבל תני לי קודם לבדוק מי את".
שבוע ימים עבר מאז השיחה האחרונה. הבדיקה כפי הנראה עדיין לא הסתיימה, גוטניק לא חזר אלינו. גם מכריו בארץ לא ראו אותו זמן מה, הוא מגיע לישראל לעתים רחוקות יותר מאשר בעבר. הגם שבראיונות העיתונאיים הספורים הוא התגאה בידידותו עם נתניהו, בסביבתו של נתניהו לא ראו אותו לאחרונה, בבחירות האחרונות הוא בכלל תרם לאיילת שקד. בעוד נתניהו, שהגיע לשלטון כאמור לא מעט בזכותו של גוטניק, שמר על יציבות, גוטניק ידע תהפוכות רבות ב־20 השנים האחרונות. 
 

המזל מתהפך


שנים ספורות אחרי שמימן את הקמפיין "נתניהו. זה טוב ליהודים", גוטניק, בן 64, נשוי ואב ל–11, איש חב"ד, שקע לפי דיווחים שונים בחובות. אחת מחברות הכרייה שלו, סנטור מיינינג אנד אקספלוריישן, עברה לכונס נכסים והוגדרה כפושטת רגל, גוטניק נשר מרשימת עשירי אוסטרליה, הסתכסך עם אחותו וגיסו במאבק שגבה כינוס נכסים של שש חברות אוסטרליות נוספות, נקלע לסכסוכים משפטיים מול עובדים לשעבר ואף הפסיד סכומי עתק כשמחיר הזהב ירד. בצוק העתים גוטניק מכר מכרות זהב, אבל אז מחיר הזהב החל לנסוק, וגוטניק עמד מהצד כשהבעלים החדשים של המכרות הרוויחו לא רע. 
אפילו את קבוצת הכדורגל שלו, מלבורן פוטבול קלאב, הוא התקשה לנהל ונקלע לאין ספור עימותים עם חברי מועצת המנהלים. אחרי שהשקיע כמה מיליוני דולרים אוסטרליים בקבוצה ואף הביא את המועדון להישגים מקצועיים, הקבוצה נקלעה לקשיים כספיים וגוטניק התפטר מהמועדון.

יוסף גוטניק.אחרי 12 שנות היעדרות, שב לרשימת עשירים אוסטרליה. צילום: פלאש 90
“רוחי לא נפלה", הוא אמר לעיתון החרדי "משפחה" לפני כשבע שנים בניסיון לתאר את השנים הקשות שעברו עליו, “להפך, דווקא בתוך הצרות והקשיים אמרתי הלל אחת לחודש. אני היום נס מהלך. גלגל חוזר בעולם. לפעמים חייבים לעבור שנות רעב ולפעמים לא. רוב הזמן הייתה לי אמונה שיבואו ימים טובים". 
ואכן, לפני כשמונה שנים נראה היה שהגיעו ימים טובים. גוטניק שב ונכנס לרשימת מאתיים עשירי אוסטרליה עם הון של למעלה מרבע מיליארד דולר אחרי 12 שנות היעדרות. דיאמונד ג'ו עושה קאמבק, נכתב בעיתון האוסטרלי "דה אייג'" בסוף 2008. “אלה מאה המטרים האחרונים שלי לאורך המסלול", גוטניק אמר לעיתון האוסטרלי. “אני שוב מלא חיים ואני שמח במקום שבו אני נמצא", אמר בהזדמנות אחרת לעיתון "אוסטרליאן פייננשיאל ריוויו", “למדתי הרבה שיעורים. אני שמח להצליח שוב, וזה לא משנה אם אני שווה מאה מיליון דולר או חמש מאות מיליון דולר. אני עסוק, יש לי הרבה פעילות בזהב, ביהלומים ובפוספטים".
לעיתון החרדי "משפחה" גוטניק סיפר על התפנית החדה בעלילה. הוא רכש מרבץ של פוספטים באוסטרליה וחתם על חוזה למכירת הפוספטים לקואופרטיב הודי גדול. “אם היה שותף שחלמנו עליו זה הם", גוטניק אמר. "האמינות הכלכלית שלהם בהודו ידועה כמו גם מוסר התשלומים שלהם. ממש בהיסח הדעת הגעתי לזה, בהשגחה פרטית מוחשית. פתאום חשתי שתקופת הגלות האישית שלי נגמרה. הכל נפתח מחדש. ההודים קיבלו אותי כמו מלאך מושיע".
 

פגישה, חצי פגישה


לפני כשלוש שנים גוטניק עבר לתקופת מה לסינגפור ונכנס לשותפות בחברת כרייה סינגפורית. העסקה תעשיר את החברה וגם אותי, הוא אמר בתחילת 2013 לעיתון בסינגפור. הוא אף אמר באותו ראיון שהוא שואף להכפיל את הייצור של מכרה היהלומים הגדול שלו, מרלין, בצפון אוסטרליה ולהתחיל לכרות יהלומים גם בסביבת המכרה. “ניצלנו רק 10% מהפוטנציאל באזור, אני יודע שיש כאן מכרות יהלומים חדשים".
בשנים האחרונות גוטניק נע בין סינגפור, הודו ואוסטרליה, מלא רעיונות ויוזמות. הוא השקיע בחברת ביוטכנולוגיה שניסתה לפתח תרופה נגד סרטן הדם, וב–2014 היה במקום ה–196 ברשימת עשירי אוסטרליה. שלום שמחון פגש את גוטניק באוסטרליה לפני כשלוש שנים במהלך ביקור כשר התמ"ת עם משלחת של אנשי עסקים ישראלים. “גוטניק לא הזכיר אף לא במילה אחת את נתניהו. דיברנו על טכנולוגיות ישראליות שמתאימות למכרות באוסטרליה ועל העסקת חרדים בישראל. הנושא הזה מאוד עניין אותו", אומר שמחון. “עד כמה שאני זוכר לא נוצרו שיתופי פעולה איתו בתום הביקור, אבל ככה זה עובד, אתה נפגש עם הרבה אנשים רק לשם הפגישה. הפגישה איתו, בכל מקרה, הייתה מאוד לבבית, הוא גילה עניין רב בישראל והיה נחמד מאוד".
 

כישלונות והצלחות


אלא שהגלגל שינה לאחרונה כיוון. בספטמבר 2013 קבע בית משפט באוסטרליה שגוטניק הונה את רוי טאשי, איש עסקים חרדי, בסכום של מיליון דולרים אוסטרליים. על פי פסק הדין גוטניק הציע לרוי טאשי להשקיע בחברת כרייה קנדית שהוא, גוטניק, היה אחד מבעליה, בהציגו מצג שווא לגבי החברה שנקלעה בסופו של דבר להפסדים. רוי טאשי תבע פיצוי, בית המשפט פסק לו מיליון דולרים. “הקהילה החרדית המומה", נכתב באתר החרדי בחדרי חרדים. 
במאי 2015 גוטניק שוב נשר מרשימת 200 העשירים באוסטרליה, אחרי שכמה חודשים לפני כן הודח מתפקיד יושב ראש חברת הכרייה בלקהאם ריסורסז. באוקטובר 2015 פסק בית המשפט שחברת לג'נד אינטרנשיונל הולדינגס של גוטניק תשלם לקואופרטיב ההודי 56 מיליון דולר אחרי שגוטניק שידל לכאורה את ההודים, בהעניקו פרשנות שגויה, לרכוש מניות בחברת לג'נד. גוטניק עצמו נתבע לשלם 28 מיליון דולר באופן אישי, את השאר תשלם החברה. על פי פרסום ב"הרלד סאן" האוסטרלי גוטניק אמר בבית המשפט ש"זמנים קשים עוברים על ענף היהלומים, אני מתקשה לשלם את שכר הדירה של משרדי". בבית המשפט נחשף שגוטניק עובר תקופה לא פשוטה בשנתיים האחרונות וכי הוא אף נאלץ לפטר עובדים.
על אף הקשיים, יש גם קצת נחת בממלכה של גוטניק. לפני כמה שבועות קבע המגזין הכלכלי “ניוז בייטס" שגוטניק כמנכ"ל חברת הכרייה טופ אנד מינרלז הגיע לעשרת האחוזים העליונים מבחינת ביצועים והקפיץ את מניות החברה ב–387.5% בשנה האחרונה.

מושא לחיזורים


גוטניק גדל באוסטרליה אך למד בברוקלין בארצות הברית. ב–76' חזר ליבשת הרחוקה כדי להשתלם בעסקי הטקסטיל של חותנו אבל גילה את שוק מניות הכרייה. בתוך זמן קצר הרוויח עשרות מיליוני דולרים שאת רובם הפסיד במפולת של שוק המניות באוסטרליה ב–87'. שנה אחר כך, מצויד בברכה ישנה של הרבי מלובביץ', החל גוטניק לכרות יהלומים ובתוך זמן קצר הפך לאחד מעשירי אוסטרליה עם הון בשווי של שלושה מיליארד דולר.
כמו רבים מהמיליונרים היהודים גם גוטניק הפך למושא חיזורים של פוליטיקאים ישראלים. הוא היה מיודד עם יצחק שמיר, בלשכתו פגש לראשונה את נתניהו. מאז הם שמרו על קשר. ב–96' גוטניק היה זה שאומרים עליו כי הכריע את הבחירות כשמימן אלפי שלטי חוצות עם הקריאה “נתניהו. זה טוב ליהודים".  

שלטי "נתניהו טוב ליהודים" בשער הגיא, 1996. צילום: פלאש 90
חמישה ימים לפני הבחירות שמעון פרס הוביל בבטחה מסוימת בכל הסקרים, התקשורת ניבאה לו הצלחה. בליכוד היו מי שהרימו ידיים, אבל אריאל שרון היה נחוש לא לוותר. הוא לקח את נתניהו לפגישה עם רבני חב"ד, שם הוחלט להילחם בכל הכוח למען ניצחונו של נתניהו. 
כמו במבצע צבאי השלטים השתלטו על החוצות בן לילה, חלקם הונפו על ידי מתנדבים של חב"ד. מתנדבים אחרים עברו בבתי המצביעים, בעיקר באזורים שהיו מאוכלסים בעולים חדשים, שכנעו אותם להצביע למועמד הימין. המטה של חב"ד פעל באור יהודה, גוטניק הזרים מיליוני דולרים ממלבורן. אחרי הבחירות טענו חברי כנסת מהעבודה שהתרומה של גוטניק לקמפיין עברה את הסכום המותר בחוק אבל אליקים רובינשטיין, אז היועץ המשפטי לממשלה, קבע שמאחר שלא הייתה עבירה על חוק מימון מפלגות לא יינקטו הליכים פליליים. ערר שהוגש על החלטתו של רובינשטיין נדחה.
 

תנו לביבי לנצח


מוטי מורל שהיה מנהל הקמפיין של הליכוד זוכר איך מנחם ברוד, דובר צעירי חב"ד, הגיע אליו עם הרעיון כבר בתחילת הקמפיין. “אמרתי לו שזה מוקדם מדי, שישמור את הרעיון במגירה", הוא משחזר. “כמה ימים לפני הבחירות חב"ד הוציאו את הססמה מהמגירה והיא תפסה חזק והייתה עוד יותר חזקה אחרי שבמפלגת העבודה תקפו את הרעיון, מה שעורר עוד יותר את הימין. ביבי ניצח במספר זעום של קולות. לולא השלטים האלה אני מניח שהוא לא היה מנצח". 
אדם שהיה מקורב לאריאל שרון המנוח אומר שלולא המאמצים של שרון גם בחב"ד וגם בקרב החרדים נתניהו לא היה נבחר לראשות הממשלה ב–96'. “השלטים של חב"ד לא גרמו לנתניהו נזק, זה בטוח, אבל לולא הפעילות של שרון נתניהו לא היה נבחר. שרון פעל ללא לאות כדי להביא לנתניהו את קולות החרדים והצליח".
ברוד זוכר שהרעיון לססמה הגיע מסיעור מוחות שערכה קבוצה של אנשי חב"ד. “לקראת סוף הקמפיין התברר לנו שבליכוד מיצו את כל האמצעים שלהם ואז עלה הרעיון לעשות קמפיין עצמאי. אחרי הרבה התלבטויות החלטנו להקריב את האינטרסים של חב"ד לטובת האינטרסים של העם. חב"ד איננה תנועה פוליטית ומעולם לא היינו מזוהים מבחינה פוליטית. כשחב"ד נוקטת עמדה היא מעמידה את עצמה במצב לעומתי מול הציבור שאינו מסכים עם העמדה הזו. אבל הייתה כאן בחירה בין שתי דרכים, פרס מול נתניהו. העדפנו את נתניהו שאמר שהוא יעביר את המשא ומתן עם הפלסטינים לפסים מתונים יותר".
20 שנה אחרי אותן בחירות אתה עדיין דבק בעמדה ההיא?
“זה היה דבר נכון שבלם את המהלך ההרפתקני מול הפלסטינים. אם לא היינו עושים את זה, היינו היום מתמודדים מול רצועת עזה ויהודה ושומרון חמאסיות. אומנם אנחנו לא מרוצים מכל המהלכים של נתניהו, אבל הבאנו מפנה חיובי לעם ישראל".
 

גוטניק מתאכזב


גוטניק התבטא בעבר בצורה דומה. נתניהו מבחינתי מייצג מדינה יהודית, הוא אמר בראיון עיתונאי, פרס מייצג מדינה ישראלית–ערבית. “זה אחד הדברים הכי גדולים שזכיתי לעשות בחיים שלי", הוא אמר בראיון נוסף, “זה היה אחד הדברים החשובים בחיי, הסיוע להפלת ממשלת השמאל. היינו חייבים ססמה מנצחת כדי להתמודד עם חלומות השלום של פרס".
די מהר התברר שגם התהליך המתון שהוביל נתניהו אינו מקובל על גוטניק. הוא התנגד להסכם וואי ולכל נסיגה. “ויתורים ונסיגות יביאו טרור ומלחמות", הוא כתב במודעות ענק בעיתונים. הוא אף שקל לתמוך בעוזי לנדאו לראשות הממשלה (“יש מקום למועמד חלופי לנתניהו מימין") והודיע לנתניהו כי הוא אינו מועמד ראוי של המחנה הלאומי לראשות הממשלה בעקבות החתימה על הסכם וואי. הוא אף כעס על נתניהו שהצביע בכנסת באוקטובר 2004 בעד פינוי ההתנחלויות ברצועת עזה. 

נתניהו עם גוטניק, 2009. כבר לא קרובים כמו פעם. צילום: עזרא לנדאו
יחד עם זאת המשיך גוטניק לשמור על קשרים אישיים עם נתניהו, נפגש איתו מפעם לפעם, ייעץ לו בנושאים כלכליים, רכש חנות שהייתה שייכת לגננת של ילדי הזוג נתניהו שנקלעה לקשיים כלכליים, הזרים כספים לחוג רעיוני שאחד מחבריו היה בנציון נתניהו, אביו של נתניהו, אירח את בני הזוג נתניהו בביתו באוסטרליה אחרי שנתניהו הפסיד בבחירות ב–99', ואף התמנה בהמלצת נתניהו כחבר בוועדה שהייתה אמורה לחלק הון יהודי שהוחרם בשואה. 
גוטניק הרגיש כה נוח בישראל עד שהרשה לעצמו להתקין פנס מהבהב על מכוניתו. הכל בהתאם לחוק, הסביר אז המיליונר האוסטרלי שבמשרדו במלבורן היה תלוי צילום גדול של נתניהו עם הקדשה אישית: “לג'וזף, חבר טוב ופטריוט יהודי גדול". ב–99' גוטניק שב והביע תמיכה בנתניהו במודעות ענק בעיתונים אם כי לא חזר על היקף המבצע של 96'. ב–2001 כבר תמך באריאל שרון.
 

בימות המשיח


בשנים האחרונות, אומר אדם שהיה מקורב לנתניהו, לא רואים את גוטניק בסביבה של ראש הממשלה. בפריימריז האחרונים בבית היהודי הוא תרם לאיילת שקד 11,191 שקל. 
אבל החיבה לנתניהו נשמרה. כמעט בכל ראיון עיתונאי גוטניק מזכיר את הקשרים ביניהם, אם לא יועיל זה בוודאי לא יזיק, אם כי לא אחת הוא זורק לעברו של ראש הממשלה גם עקיצה קטנה. בראיון לעיתון "משפחה" הוא אמר ש"דווקא נתניהו התקשר גם בזמנים הקשים. הוא פגש את הבן שלי בניו יורק ותמיד התעניין בשלומי... ביני לבין ביבי ישנה ידידות. מכל האנשים שמסוגלים להיבחר לראשות ממשלה בישראל איני מוצא מישהו אחר שלבו ער למורשת ישראל ולערכים יהודיים כמו נתניהו. אבל כל אחד צריך שמירה, גם נתניהו, נעשה זאת בדרכי נועם ובדרכי שלום כפי שנוהגים עם ידידים. ראש הממשלה היהודי צריך לשאוף לשמח דווקא את ההשגחה העליונה ולא את הנשיא האמריקאי אובמה". הוא אף המליץ לנתניהו “לעזור למשפחות ברוכות ילדים. הוא עשה תיקון חיובי בקצבאות הילדים אבל עליו לעשות הרבה יותר למען המשפחות הללו".
בישראל גוטניק מבקר לעתים הרבה פחות תכופות מאשר בעבר. גם היקף התרומות ירד. בעבר תרם מיליוני דולרים להתנחלויות, בין השאר ליישוב היהודי בחברון, שם הקים מרכז מבקרים שקרוי על שמו, “שנים שהוא כבר לא חלק מהחיים כאן", אומר ברוד, “אני לא ראיתי אותו הרבה זמן. שנים לא דיברתי אתו. בעבר הוא היה בא לחגים, היום הוא בא הרבה פחות".
גוטניק עצמו התייחס לקשר שלו עם ישראל בנימה מבודחת. “יצחק שמיר אמר לי פעם, בוא, יוסל, תגור בארץ ישראל. אמרתי לו שאני יכול לתרום יותר לארץ ישראל אם אני מצליח בעסקים שלי", הוא אמר בראיון ל"מעריב" לפני 15 שנים, “עדיין יש לי חלום לעלות יום אחד ולחיות בארץ. כשיבוא המשיח אעלה לישראל".