סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בישראל. רק בשנה החולפת חלו כ-3,200 ישראלים בכל הגילים, בישראל. לפי האגודה למלחמה בסרטן, המחלה שכיחה במיוחד מעל גיל 50 והסיכון עולה עם הגיל.

השבוע מציין משרד הבריאות הישראלי את פתיחתו של חודש המודעות ולכבוד המאורע, פרסם המשרד בדף הפייסבוק שלו המלצות להרגלים נכונים ובריאים, שיסייעו להפחית את הסיכוי לחלות במחלה.

בצעו פעילות גופנית מתונה פעם ביום

התחילו ב-10 דקות ליום ועלו לחצי שעה לפחות. הרגל זה הוכח כמפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס (וגם את הסיכון לחזרת המחלה במי שכבר חלו).

הימנעו מעישון

עישון מעלה את הסיכון למחלה, ולכן ההמלצה למעשנים היא להפסיק (ולשאר האוכלוסייה, כמובן, לא להתחיל). היתרון בהפסקת עישון מתייחס גם למחלות כרוניות רבות אחרות, כך שהרווח גדול.

צרכו אלכוהול במתינות, אם בכלל

אלכוהול נקשר לעליית הסיכון למחלה ולכן מומלץ להגביל את הצריכה: גברים, לשתי מנות ביום לכל היותר; נשים, למנה ביום לכל היותר.

הקפידו על משקל גוף תקין

השמנה, במיוחד באזור הבטן, נקשרת לעליית הסיכון למחלה.

תזונה נכונה

הקפידו על תזונה עתירת סיבים (פירות וירקות), והמעיטו בצריכת בשר אדום. הימנעו ממוצרי בשר מעובד. שום נמצא כמועיל בהגנה כנגד סרטן המעי הגס, אז תבלו בנדיבות.

בדיקות שנתיות

בני 50-74 - הקפידו על בדיקות לגילוי מוקדם של המחלה. חשוב שביצוע הבדיקה יהיה שנתי, שכן הוכח כי גילוי מוקדם עשוי להפחית את התמותה מהמחלה עד 30%.