החלטת הממשלה על הקמת רחבה אלטרנטיבית לתפילה מעורבת של יהודים, נשים וגברים, בכותל המערבי, מתפרשת כהכרה רשמית של המדינה בזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי ומעוררת היום (ראשון) זעם רב ברחוב החרדי ובמפלגות החרדיות, המאיימות בפרישה מהממשלה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שדחף את החלטת הממשלה הזו כדי להחזיר את תמיכת הקהילות היהודיות בארצות הברית, שרובן רפורמיות ושמרניות, נמצא בבעיה, שכן הלחץ מצד יהודי ארצות הברית לממש את החלטת הממשלה רב, ומצד אחר, המפלגות החרדיות יוצרות משבר קואליציוני. היום זימן נתניהו פגישת חירום בנושא בנוכחות שר הבריאות, יעקב ליצמן, ויו"ר האופוזיציה, צחי הנגבי.
 
שר הבריאות דרש מראש הממשלה לייצר חוק שמכפיף את המקוואות לרבנות ומבטל את השתתפות הרפורמים בניהול רחבת הכותל. גורם פוליטי בכיר אמר ל"מעריב אונליין" כי "מדובר בבעיה שתפתר. לאף אחד אין אינטרס לפוצץ את הקואליציה השבירה הזו. צפויות פגישות נוספות בהמשך השבוע".

תוכנית הכותל החדשה
תוכנית הכותל החדשה

 
כזכור, ב-31 בינואר התרחשה פשרה היסטורית בכותל המערבי. לראשונה בתולדות המדינה, החליטה אז הממשלה על הקמת רחבת תפילה משותפת לגברים ולנשים באזור קשת רובינסון בכותל הדרומי. 15 שרים תמכו בהחלטה וחמישה התנגדו: השרים יעקב ליצמן (יהדות התורה), אריה דרעי ודוד אזולאי (ש"ס), אורי אריאל (הבית היהודי) וזאב אלקין (הליכוד).
 
על פי התוכנית, שאותה הגיש צוות בראשות מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, הרחבה החדשה שתוכשר בסמוך לקשת רובינסון תהיה מיועדת למתפללים רפורמיים וקונסרבטיבים וכן לנשות הכותל, ותתאפשר בה תפילה במתכונת פלורליסטית ושוויונית תוך כיבוד מנהגי הזרמים השונים ביהדות. לצורך כך, יבוצעו עבודות כדי להכשיר באזור הכותל הדרומי רחבת תפילה קבועה עבור מתפללים מהזרמים הלא אורתודוקסיים. 

עוד נקבע כי כל המתפללים והמבקרים המגיעים לכותל ינסו בשער כניסה משותף שיהיו בו שלושה מסלולים: לגברים, לנשים ולמתפללים מעורבים. בהחלטת הממשלה נקבע כי רב הכותל והמקומות הקדושים, לרבנות הראשית וכן לשר הדתות לא תהיה כל סמכות על הרחבה החדשה והיא תופקד למעשה בידי מועצה ציבורית חדשה שתקום.

עיקרי המתווה

 
לפי עיקרי המתווה שהוצע, אתר הכותל המערבי יהיה פתוח ונגיש עבור כל יהודי המבקש להתפלל באופן התואם את זהותו ואמונתו. לשם כך, בצד רחבת התפילה הקיימת כיום בחלקו הצפוני של הכותל המערבי (הרחבה הצפונית), תוקם רחבת תפילה נוספת בחלקו הדרומי של הכותל, מדרום לגשר המוגרבים (הרחבה הדרומית). שתי רחבות התפילה יפעלו במקביל. 
 
ברחבת התפילה הצפונית תתנהל התפילה על פי מנהג היהדות האורתודוקסית, שהרבנות הראשית לישראל נוהגת לפיו, בין השאר, תוך הפרדה בין עזרת נשים לעזרת גברים, וקיום תפילת נשים לפי מנהג זה. ברחבה הדרומית תתנהל התפילה על-פי תפיסה פלורליסטית ושוויונית, באופן שיהיה בו כדי לספק מענה למתפללים מקרב הזרמים השונים שאינם אורתודוקסים, ובראשם, הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי. ברחבה זו תתקיים תפילה מעורבת של גברים ונשים ללא מחיצה. לצד זאת, תינתן ל"נשות הכותל", שנאבקו על מנת להתפלל ברחבת הכותל המערבי, האפשרות לקיים במקום תפילת נשים נפרדת, כמנהגן, מדי ראש חודש, בתענית אסתר, ובמועדים נוספים.
 
ניהול הרחבה הצפונית, על היבטיו המנהליים וההלכתיים, יישאר במתכונת הקיימת, היינו, על ידי הממונה על המקומות הקדושים ליהודים (רב הכותל המערבי). ניהול הרחבה הדרומית, בהיבטים אלה, יופקד בידי הממונה על רחבה זו, שיהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה או אחד מסגניו שימונה לשם כך על ידי ראש הממשלה.