רכיבה על אופניים חשמליים תותר לנערים מגיל 16 ומעלה, כך קבעה היום (רביעי) ועדת הכלכלה של הכנסת, שאישרה תקנות של משרד התחבורה. בנוסף אישרה הוועדה, כי גם גיל הנסיעה על קורקינט ממונע יועלה ל-16. התקנות ייכנסו לתוקף 30 ימים לאחר פרסומן ברשומות.



הוועדה קבעה גם באילו קורקינטים חשמליים (או גלגינוע בשמם העברי) מותר יהיה לנוסע: משקלם לא יעלה על 30 ק"ג, ההספק שלם יוגבל ל-250 וואט והמהירות המרבית תהיה עד 25 קמ"ש. בנוסף נקבע כי הרוכבים יחויבו להצטייד בקסדה ובאפוד זוהר בשעות החשכה, יוכלו לרכוב רק בשבילי אופניים או על הכביש, וייאסר עליהם להרכיב אדם נוסף.



להצבעת הוועדה קדם דיון ער, בו הציג מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, את עקרונות הסדרת הנסיעה באופניים חשמליים שגיבש המשרד בהתאם לדרישת הוועדה. הוא ציין כי המשרד ישקיע בשנים הקרובות 250 מיליון שקלים בהקמת רשת שבילי אופניים שתחבר את כל הרשויות במטרופולין תל אביב. יצחקי הוסיף כי במשרד התחבורה תומכים בדרישת הוועדה בנושא מתן סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים וציין עוד כי המשרד ישיק בקרוב קמפיין הסברה, בהשקעה של 5 מיליון שקלים, שיגביר את המודעות לכללים שנקבעו.



יו"ר ארגון חיים בדרך – מתונה, מרדכי פדר, אמר כי הכלי החדש הוא מסוכן במיוחד ומיותר, וביקש לאסור את השימוש בכלי עד שלא יינתן מענה כולל לכל הסוגיות שנשארו מחוץ לתקנות. על כך ענה לו היו"ר כבל, כי "הסוסים מזמן ברחו מהאורווה ואי אפשר לגזור על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה. אם נמתין עד שהפתרון המצוין יגיע לא נצא לדרך לעולם". עם זאת, הוא הבהיר כי אין בכוונת הוועדה לוותר על שום דרישה. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, קראה להרחיב את התקנות לכל הכלים, גם אם יש להם גלגל אחד או שלושה גלגלים. היא הוסיפה כי במקום להשתמש בעודפים שהתגלו בקרנית להפחתת מחירי ביטוח לרכב פרטי צריך היה להשתמש בזה לעידוד והסדרת השימוש באמצעי תחבורה אחרים כמו רכיבה על אופניים.



"הסוסים ברחו מהאורווה". ח"כ כבל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"הסוסים ברחו מהאורווה". ח"כ כבל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



מנגד, יבואני האופניים החשמליים התנגדו לתקנות ובעיקר להעלאת הגיל המותר לרכיבה. "הציבור לא יוכל לעמוד בכך", אמר יובל גינסברג, יבואן אופניים חשמליים. יבואן נוסף, יושי בלוט, הוסיף כי הוא אמנם לא אוהב את הרוכבים בני 14 עד 16 מאחר שהם מהווים מטרד לדבריו, אך הוא בכל זאת מתנגד להעלאת בטענה כי מפקירים את כל הילדים מתחת לגיל 16. ואילו מנהל פורום יבואני האופניים, גדי מינץ, אמר כי העלאת הגיל גודעת את ענף האופניים החשמליים.



היו"ר כבל דחה את הדברים בתוקף, ואמר כי "כשנגיע ליום בו ישראל תהייה מרושתת בשבילי אופניים, יוכל שר התחבורה לבקש את שינוי התקנות". הוא שב והזכיר כי אין בכוונתו לוותר על הסדרת הפיקוח, הרישוי, הרישוי והביטוח ודרש ממשרד התחבורה להתחיל בהסברה באופן מידי.



כאמור, הוועדה אישרה את התקנות בתמיכת היו"ר כבל, חבר הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא וחברת הכנסת מירב בן ארי. עם זאת, ח"כ בן ארי התנגדה לחייב גם מבוגרים לחבוש קסדה ברכיבה על קורקינט חשמלי. התנגדותה לא התקבלה מאחר והיו"ר כבל וח"כ חאג' יחיא תמכו בכך.