על פי התחזיות השונות, עד שנת 2060 מבוגרים בני 65 ומעלה יהוו כשליש מאוכלוסיית כדור הארץ. אולם עם העלייה בתוחלת החיים, מגיעות הבעיות. בני גיל הזהב סובלים למשל מנטייה שלא מרצון לבדידות, אשר יכולה להשפיע על המצב הבריאותי והנפשי שלהם. לפי מחקרים חדשים, אחד משבעה קשישים סובל מתסמיני דיכאון, ורבים מהם מפתחים תלות באדם אחר. חלק מהבעיות הללו יכולות לקבל מענה באמצעים טכנולוגיים.



בסקר שערכה רשת מגדלי הים התיכון בקרב 530 איש מעל גיל 60 נמצא כי בני הגיל השלישי מצמצמים פערים ביחס לכלל האוכלוסייה. 54% מהמשיבים סיפרו שהם משתמשים בוואטסאפ, 17% העידו שהם משתמשים בפייסבוק, 37% נעזרים בווייז ו־27% גולשים לאתרי חדשות. 66% אמרו שהם גולשים באינטרנט לפחות פעם ביום, ועדיין כלי התקשורת המסורתיים הם הדומיננטיים בצריכת מידע. 80% צורכים חדשות בטלוויזיה ו־43% ברדיו.



משה סנה יהיה בן 80 בעוד כשבוע. הוא ואשתו מפעילים את הספרייה בפרויקט מגדלי הים התיכון בכפר סבא, ושם הבינו כי בני הגיל השלישי צריכים ספרייה דיגיטלית. "אנחנו מציעים קריאה של ספרים בטאבלט", הוא מספר, ונותן את הקרדיט לרעייתו שניהלה בעבר ספרייה. "ראינו שאנשים שהיו בעבר תולעי ספרים הפסיקו להגיע להחליף ספרים. ביררנו ומצאנו שהסיבה היא שהראייה שלהם נפגעה. התחלנו בפרויקט הזה לפני כשנה וחצי והתוצאות מדברות בעד עצמן. אנחנו עושים הדרכות בשימוש בטאבלט ומסבירים איך להגדיל את הפונטים. השיטה שלנו היא הדרכה אישית".



סנה מגדיר את עצמו "משתמש לא כבד, שעתיים־שלוש ביום מקסימום". יש לו מחשב, סמארטפון וטאבלט, אבל לדבריו הוא מסתפק רק באימייל. "באופן עקרוני אני לא משתמש בוואטסאפ, בפייסבוק ודומיהם, מכיוון שראיתי חברים וקרובים מבזבזים על זה הרבה זמן", הוא מסביר. "בזכות הטלפונים החכמים, יותר אנשים שאפילו לא השתמשו במחשב נכנסים לעניין הזה".



שוק שמקבל יותר ויותר תשומת לב לאחרונה. בנות הגיל השלישי נחשפות לאקס בוקס
שוק שמקבל יותר ויותר תשומת לב לאחרונה. בנות הגיל השלישי נחשפות לאקס בוקס



הנתונים מהארץ שונים מעט מהנתונים שאסף מכון המחקר האמריקאי Pew, שמצא כי רק 59% מהמבוגרים מעל גיל 65 בארצות הברית משתמשים באינטרנט, לעומת 86% מכלל האוכלוסייה. רק ל־27% מבני קבוצת הגיל הזאת יש טלפונים חכמים, לעומת 85% מבני 18־29. 80% אישרו כי שירותי תמיכה טכנית זמינים היו מאפשרים להם להשתמש בטכנולוגיה בתדירות גבוהה יותר וביתר יעילות.



במחקר אחר, שנערך באנגליה ובאיטליה בקרב בני הגיל השלישי, חולקו למאות קשישים מחשבים מותאמים עם חיבור לאינטרנט, כמו גם הכשרה לשימוש באימייל, סקייפ, פייסבוק וכלים אחרים. במשך שנתיים עקבו החוקרים אחריהם ואחרי קבוצה דומה שלא היו באמצעותה כלים טכנולוגיים. מניתוח הממצאים עלה כי הקשישים בעלי הנגישות לטכנולוגיה דיווחו שהם מרגישים פחות בודדים, תודות ליכולת לתקשר עם קרובים, חברים ובעלי תחומי עניין דומים ברשת. בנוסף נמצא כי גם במבחנים הקוגניטיביים שנערכו להם, בעלי הגישה לטכנולוגיה הצליחו יותר. חלקם אף דיווחו כי הם מרגישים טוב יותר מבחינה פיזית ונפשית. 75% מהמשתתפים דיווחו כי אימייל וסקייפ הם כלים שימושיים עבורם, לעומת פחות ממחצית שפייסבוק היה שימושי עבורם.



קרקע פורייה להונאה


אף שבני הגיל השלישי מודים כי הם מאמצים את הטכנולוגיה החדשה, יש יחסית מעט אפליקציות המיועדות להם. חלקן מתאימות את הטלפון לשימוש של אדם מבוגר כמו לאנצ'רים (אפליקציה המשנה את אופן העבודה עם המכשיר) דוגמת WisePhone או Big Launcher (ראו מסגרת), המאפשרים אייקונים ופונטים גדולים, וגם התאמה של מסך הבית לצרכים הנפוצים של המשתמש. קיימות גם אפליקציות של זכוכית מגדלת, שמאפשרות להגדיל כל נקודה על המסך, וגם אפליקציות שיעשו סדר ברשימת התרופות כמו Medisafe.



ברשת ישנם גם אתרי היכרויות המותאמים גם לבני הגיל השלישי. למשל "מוטק'ה", שמציע היכרויות לבני 50 ומעלה, כמו גם כתבות תוכן בנושאי בריאות, פנאי, תעסוקה ועוד.



ולמרות זאת, השוק הזה מקבל יותר ויותר תשומת לב לאחרונה. רק בשבוע שעבר הכריזה סמסונג על כניסתה לתחום הבית החכם, שיכול לנטר ולדאוג לבני הגיל השלישי. גם אפליקציית ההסעות Lyft הבינה שמדובר בשוק גדול, ויזמה שיתוף פעולה עם ארגון סיוע לקשישים שיאפשר להם להזמין הסעות באמצעות שירות טלפוני. הדבר יאפשר לרבים להגיע לטיפולים ולבדיקות רופא, שעליהם נאלצו לוותר בהיעדר הסעה.



אולם במקביל להזדמנויות, הרשת היא קרקע פורייה למגוון הונאות שמכוונות לאוכלוסייה זו. השבוע מציינים בארצות הברית את שבוע הגנת הצרכן שלקראתו פורסמו שורה של מקרי הונאה המנצלים קשישים. באריזונה למשל ביצעו נוכלים שיחות טלפון לקשישים, כשהם מתחזים לנכדים שלהם שנמצאים כביכול בכלא וזקוקים לכסף עבור שחרורם המיידי. במקום אחר התחזו נוכלים לנציגי רשויות המס ובשיחה טלפונית דרשו מהקשישים להעביר תשלום דיגיטלי לכיסוי החובות שלהם, אחרת ישלחו משטרה לביתם.



בניו ג'רזי נעצרו חמישה אנשים, בהם עורכת דין, שהציעו שירותי סיוע לקשישים עריריים. לאחר שרכשו את אמונם, ניסחו עבורם צוואות והוציאו מהם כשלושה מיליון דולר במרמה באמצעות חתימתם הדיגיטלית, ובג'ורג'יה מוכרים אנשי מכירות לקשישים ברשת "הסכמי נאמנות", שהם לכאורה תחליף לצוואות. 



סקירה - על תבונה ונגישות


אחד האתגרים הגדולים של בני הגיל השלישי עם סמארטפונים הוא גודל המכשיר והפונטים. עם הגיל מידרדרת הראייה, וזיהוי האייקון הנכון או הקלדת המילה המתאימה בהודעה הופכים למשימה מורכבת.



המענה העיקרי לכך הוא אפליקציות שהופכות את הטלפון לנגיש. הפופלרית שבהן היא Big Launcher הצ'כית, שהורדה כבר ל־500 אלף מכשירים, ושנעשו לה כבר עשרות חיקויים.



האפליקציה מגדילה באופן אוטומטי את הפונטים, ולמעשה מציעה ממשק משתמש גדול יותר בכל הפונקציות המרכזיות. שיחות טלפון עם כפתורים גדולים יותר, אנשי קשר גדולים יותר (אפשר גם עם תמונות), פונטים גדולים בכתיבה וקריאה של הודעות, תאריך ושעה גדולים, בר לעוצמת סוללה המותאמים לכבדי ראייה ועוד.



בעמוד הבית יופיעו מספר אייקונים גדולים, המייצגים את הפונקציות המרכזיות של הטלפון, כמו שיחה, הודעות, שעון וכדומה. את האייקונים המופיעים בעמוד זה ובעמודים נוספים ניתן לאפיין, להחליף ולהוסיף בהתאם לצורך. האפליקציה בתשלום, אך ישנה גם גרסה שניתן להוריד חינם. מספר ההחלפות של אייקונים שניתן לעשות בה מוגבל.



פונקציה חשובה שקיימת באפליקציה היא SOS בלחיצת כפתור - כפתור מצוקה בטלפון. בלחיצה עליו יחייג המכשיר למספר חירום כמו מוקד 100 או למספר אחר שיוגדר. קיימת גם אפשרות לשגר את המיקום של מחזיק הטלפון, למקרה שחלילה בעל הטלפון נפל ויש צורך להתריע על כך. אף שהתוכנה שימושית מאוד לכבדי ראייה, התרגום לעברית לעתים אינו מושלם, אבל בכל אופן, הוא ברור לכל דובר עברית.



פונקציה נחמדה נוספת היא האפשרות לייצר רשימת טלפונים עיקרית לפי תמונות. כך שבמקום שמות, יופיעו רק הפנים. כנראה יש אנשים שקל להם יותר לזהות את הפרצוף מלקרוא את השם.



בשורה התחתונה, מישהו יצטרך כנראה להגדיר הגדרה ראשונית של הטלפון עבור המשתמש כבד הראייה, את התפריטים ואת הפונקציות השונות, אחרת יהיה לו קצת קשה להתנהל ולפענח לבדו.


האפליקציה המלאה עולה 35 שקלים, והיא די שימושית לאנשים הזקוקים לכך. בכל מקרה, עבור מי שלא מוכן לשלם, יש לא מעט אלטרנטיבות בשוק.