קולט הדים: לפני כ-20 שנה, אחד הסיפורים הלוהטים בזירה הפוליטית היה הרומן (במירכאות ולכאורה) שהודבק לשמעון פרס עם הח"כית לשעבר, קולט אביטל. השניים נמנעו מלהתייחס לנושא ונהגו להכחיש אותו באוזני מקורביהם. אבל הנה, קולט אביטל תדבר על כך הערב (שישי) לראשונה בתכנית הטלוויזיה "כך היה", עם יגאל רביד, בערוץ הראשון. ליאורה כבר ממהרת לדווח על טוויסט בעלילה.



כשנשאלה אביטל על הרומן, טענה ש"לא דובים ולא זבובים, לא היה ולא נברא" והזכירה שמי שגרמה להפצת הסיפור היא לא אחרת מרעיית רה"מ אז והיום, שרה נתניהו. נתניהו פלטה את השמועה בתוכנית ראיונות עם יעל דן בערוץ הראשון בשנת 97', כשאמרה כי כולם יודעים ששמעון פרס, שכשר החוץ מינה את אביטל לקונסולית כללית בניו יורק, קופץ אליה במיוחד במהלך גיחותיו לתפוח הגדול. התוכנית פוצצה ונערכה מחדש בעקבות דרישתה החד משמעית של נתניהו שהדברים לא ישודרו. מי שכן נהנו מהקטע הגנוז הם בכירי הערוץ הראשון שנהגו לצפות בו באירועים פרטיים. 

אביטל עצמה ניסתה בכל זאת להוציא את הדברים לאור השמש, ופנתה באמצעות עורכי דין ללשכת רה"מ בדרישה שהגברת נתניהו תחזור בה ותתנצל מיד על דבריה. בסופו של דבר, ב-4 ביולי 1997 טרחה הגברת הראשונה לכתוב לאביטל מכתב התנצלות על כך ששמה של אביטל הוכתם ושורבב לשיחה בערוץ הראשון שהוקלטה ולא שודרה. 


לא היה ולא נברא דבר עם שמעון פרס (צילום: פלאש 90)


רפיק חלבי, מנהל חטיבת החדשות של הטלוויזיה דאז, התענגת על זה פעם?
"בטח שראיתי את ההקלטה שנגנזה. באותם ימים נושאים אישיים היו מעין טאבו, והיינו זהירים מאוד מלעסוק בצהוב. אבל היום זה היה יכול להיות כותרות ראשיות וסיפור שכל העיתונות הייתה עוסקת בו".

יעל דן, אני זוכרת היטב את הדרמה שהייתה סביב הראיון הזה. מאז לא נפגשת עם שרה נתניהו. אשמח לדעת אם את יכולה לתרום לי עוד דברים על ההתנהלות שלה באולפן וכו'.
"היי ליאורה, לא אוכל, כי מה שנגנז נגנז. סורי".

אביטל, קולטת? אני כותבת אייטם בעקבות הראיון שעשה איתך יגאל רביד.
"מה את אומרת. את כבר הספקת לראות את זה?".

לא, שמעתי על זה. 
"אוקיי".

אני כותבת את מה שאני יודעת, על יעל דן ושרה נתניהו, מכתב ההתנצלות.
"היא שלחה לי מכתב התנצלות כי אני איימתי, לא סתם".


התנצלה. שרה נתניהו (צילום: פלאש 90)

ספרי לי מה היה.
"היא התפוצצה ואמרה, פלוס מינוס ליעל דן, 'מה את רוצה ממני, למה את רק שואלת אותי על הבעל שבגד בי, מה את חושבת שעושה שמעון פרס כשהוא בניו יורק, הולך לקולט אביטל'. אותי זה הוציא מהכלים, כי לא היה ולא נברא. אני אגיד לך עוד משהו ואת תביני את זה, אני כל החיים שלי נלחמתי לעשות את הקריירה שלי בלי שיגידו שאיזה גבר עזר לי או שעברתי דרך איזו מיטה, את מבינה? אז פתאום, זאתי, מדביקה לי אותו ככה. אני הייתי די נסערת והרמתי טלפון, עד כמה שזכור לי, ללשכת ראש הממשלה, ואמרתי או שכתבתי, אני באמת כבר לא זוכרת בדיוק, שאני נותנת לה 24 שעות להתנצל פומבית".

הם ניסו להוריד את זה?
"לא, אני חושבת שדיברתי עם איזה יועץ משפטי, ואז באמת תוך 24 שעות קיבלתי את מכתב ההתנצלות".

את יכולה לשלוח לי צילום של המכתב?
"אין לי את זה, ליגאל יש את זה, אני לא יודעת איך. אני אפילו לא יודעת מאיפה המכתב הזה. אני גם לא ידעתי שזה היה בטלוויזיה, אני ממש הופתעתי".

נתקלת בשרה נתניהו בשנים האלה?
"מאז, לא".

דרך אגב, שרה נתניהו לא הראשונה והיחידה שאמרה שהיה לך רומן עם שמעון פרס.
"אבל אני חושבת שהיא התחילה את זה. השמועה התחילה משם, קודם זה לא היה, זה מה שהתחיל את כל חרושת השמועות וזה אחר כך באמת יצא מכל שליטה".


"הדביקה לי אותו". קולט אביטל (צילום: אוליבייה פיטוסי)