"אנשים", תערוכה המוצגת כעת בגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר בתל אביב, כוללת ציורים, פסלים, מיצבים ועבודות וידיאו של אמנים ישראלים ובינלאומיים, המתמקדים בפורטרט האנושי.התערוכה מציעה מפגשים עם יוצרים, וביום חמישי הקרוב תתקיים שיחה עם השחקנית יבגניה דודינה, שתנסה להסביר איך נכנסים לדמות.



בשיחה עם דודינה תספר השחקנית המוערכת כיצד בונים דמות בתיאטרון, כיצד נכנסים אליה ואיך היא מצליחה, בכל פעם מחדש, להפוך למישהי אחרת על הבמה. דודינה תחלוק מניסיונה העשיר ותדבר על המתח הקיים בין זהותה לזהות הבדויה של הדמות בנרטיב מדומיין.



יבגניה, אז איך נכנסים לדמות?
"אולי תלמד אותי אתה (צוחקת). זאת שאלת מיליון הדולר. הייתי שמחה אם מישהו היה מביא איזו נוסחה. דמות זה דבר חי, ובכל פעם משתנה. כל דמות מכתיבה את דרך החיפוש שלה. זה משהו שאני לא יכולה ולא רוצה להגדיר במילים, כי מעורבות פה אינטואיציות ורגשות. מדובר בתהליך, ואני נותנת לדברים כאלה להתבשל לאט".



בקיצור, הולך להיות לך קשה במפגש הזה.


"מה שאני כן אנסה להסביר, זה שאצלי זה מתחיל הרבה פעמים משפת גוף, חיוך מסוים, הבעה או צבע קול. האם לדמות יש או אין עדינות נפש. האם הדמות קשובה לסובבים אותה או לא. זה שילוב של מלא דברים וזו גם עבודה משותפת. זה תלוי גם בבמאי - האם יש דיאלוג איתו? אצלי למשל זה מתחיל הרבה פעמים בחיצוני, ורק אחר כך מגיע לפנים. לפעמים זה דווקא מתחיל מבפנים. אין חוקים".



ההצגה החדשה שבה משתתפת יבגניה, "סיפור פשוט" על פי ש"י עגנון, תעלה באפריל בהבימה. היא מספרת על בלומה נאכט, נערה יתומה, שמגיעה אל בית קרוביה - ברוך מאיר וצירל הורוביץ - למצוא בביתם קורת גג. למשפחת הורוביץ בן יחיד – הירשל, המתאהב בבלומה, אולם אמו משפיעה עליו לשאת את מינה, בתו של כפרי אמיד. הירשל אומלל בנישואיו עם מינה ולבו נתון לבלומה, אלא שמחמת חולשת אופיו, הוא נושא את סבלו בדומייה, עד שלבסוף נטרפת עליו דעתו ומעבירים אותו לבית החלמה בלמברג.



מאיפה את שואבת את ההשראה לדמויות שאת משחקת?


"אתה אף פעם לא יודע מאיפה תבוא ההשראה, אבל כשאתה מכוון – הכל הופך למקור להשראה. למשל, עכשיו בחזרות ל'סיפור פשוט', צירל, הדמות שאני מגלמת, כל כך לא מוכנה לתת כוח לחלום וכל כך עומדת על האדמה, שהרגשתי שאני צריכה להתחיל להתאמן עם משקולות כדי להרגיש את הכבדות שלה. לעומת זאת, כששיחקתי את בלאנש ב'חשמלית ושמה תשוקה', הרגשתי כמו קליידוסקופ בגלל שהדמות שלה כל כך צבעונית. אז הלכתי לעשות גאגא והשקעתי בריקוד ובתנועות הגוף. הרגשתי שהדמות מצריכה את זה".



את מפתחת רגשות כלפי הדמויות שאת מגלמת? את לוקחת אותן הביתה?


"הרבה פעמים היא לוקחת אותי הביתה. זה תלוי בתהליך, ולרוב זה בלתי נמנע. לפעמים אני רוצה לנוח ממנה, ולפעמים אני לא רוצה לשחרר. היחסים עם הדמות מאוד מורכבים. לפעמים אני לא רוצה לקחת אותה הביתה, אבל היא מתעקשת. בכל מקרה אנחנו אף פעם לא נפרדים באמת".



"אנשים", א'-ד' 19:00־11:00, ה' 21:00־11:00. ו' 14:00־10:00. נעילה: 1.4, הגלריה האוניברסיטאית, רמת אביב; שיחה עם השחקנית יבגניה דודינה: איך נכנסים לדמות? 17.3, חמישי, 18:00