סקר שערך משרד הבריאות ופורסם היום (שני) לגבי שביעות רצון של הציבור מחדרי המיון בבתי החולים בישראל, חשף נתון בעייתי: רק 56% מהנשאלים מרוצים, כאשר כמעט 40% לא המליצו על חדר המיון בו טופלו. מדובר בסקר השוואתי, שבחן את חוויית המטופל בחדרי המיון בישראל והשירות ברפואה הדחופה. בסקר רואיינו 10,152 מטופלים, שביקרו בחדרי מיון של 26 בתי חולים, בחודשים מאי-אוגוסט בשנת 2015.



המטופלים התבקשו לדרג בסקר מגוון פרמטרים, בהם שביעות רצון כללית, נכונות להמליץ על המחלקה לרפואה דחופה, יחס הצוותים המטפלים, קבלת מידע ובהירות ההסברים, זמני ההמתנה, רצף הטיפול בתחנות השונות, אופן התנהלות חדר המיון. כמו כן דורגו הסביבה והתנאים הפיזיים.



45% המטופלים דיווחו שאנשי הצוות המטפל לא הציגו את עצמם בשמם ובתפקידם, למעלה ממחצית הנבדקים הרגישו שתנאי ההמתנה היו לא נוחים, כמחצית אמרו שזמן ההמתנה היה לא סביר (יותר מארבע שעות). למעלה משליש לא הבינו את ההסברים שניתנו להם ו-15% מהמטופלים לא קיבלו כלל הסבר על תוצאות הבדיקות שקיבלו. עוד יש לציין שחתך האוכלוסייה שנתפס כלא מרוצה ביותר מהטיפול במיון, היו גילאי 18 עד 34 וגילאי 85 ומעלה.



מבין חדרי המיון בבתי החולים הגדולים המוגדרים כמרכזי על, בהם "איכילוב", "הדסה עין כרם", "סורוקה", "בילינסון", "רמב"ם", ו"שיבא", זכה "הדסה עין כרם" במקום הראשון בדירוג שביעות רצון כללית מהביקור ו"סורוקה" הגיע למקום האחרון. 



בקרב בתי החולים הבינוניים, בהם "אסף הרופא", "בני ציון", "ברזילי", "הכרמל", "הלל יפה", "המרכזי בעמק", "וולפסון", "מאיר", "נהריה", "קפלן", "שניידר" ו"שערי צדק", זכה בית חולים "הכרמל" במקום הראשון בדירוג ובית חולים "וולפסון" במקום האחרון.



מתוך בתי החולים הקטנים, הכוללים את "הדסה הר הצופים", "בית החולים הסקוטי", בית החולים "השרון" (לא כולל מיון ילדים) "יוספטל", "לניאדו", "מעייני הישועה", "פוריה" ו"רבקה זיו", זכה במקום הראשון בשביעות הרצון בית חולים "מעייני הישועה" ובמקום האחרון בית חולים "רבקה זיו".



נקודות האור בסקר הן כי 83.5% מהנשאלים שהגיעו למיון באופן עצמאי (לא באמבולנס) העידו שהתקבל באדיבות ובכבוד, 69% מהמטופלים דיווחו שחשו שהם בידיים טובות, 64% אמר שהעבודה במיון הייתה מסודרת ומאורגנת, 68% הרגישו שסייעו להם להתמודד עם הכאב, 73% אמרו שהאחיות התייחסו לחששות שלהם ו-77% אמרו שהרופאים התייחסו לחששותיהם. עוד צוין כי 68% ציינו שהביקור שימש מענה לבעיה שלשמה הגיעו למיון.



בתגובה לתוצאות הסקר, מסר שר הבריאות יעקב ליצמן למעריב שהוא בתהליך של בניית תכנית לאומית לשיפור המצב בחדרי המיון בישראל, תוך דגש על הפחתת זמני ההמתנה והוספת מיטות אשפוז. עוד הוסיף כי "אנחנו נוהגים בשקיפות ופרסמנו היום סקר שמראה שיש מקום רב לשיפור. אנחנו לא מרפים מהנושא. אני משקיע מזמני יחד עם צוות משרד הבריאות לתכנית לאומית כוללת לטיפול בנושא הרפואה הדחופה בישראל".