מאבק האלמנה הסתיים בנצחון: משרד הביטחון יוסיף את הכיתוב 'נפל בקרב' למצבתו של חלל צה"ל, סמל ראשון טוביה ינאי וייסמן ז"ל, שנרצח בפיגוע בסניף רמי לוי שבשער בנימין. ההחלטה התקבלה היום (שני) בתום התייעצות במשרד הביטחון, ולאחר שהתקבלה עמדת הרמטכ"ל, לפיה בעצם חתירתו של ינאי ז"ל למגע עם המחבלים ולנטרולם בידיים חשופות עד למותו, יצר ינאי מציאות של קרב עם מחבלים, ולכן האירוע שבו נפל יוגדר כקרב.



משרד הביטחון קיים היום התייעצות עם הגורמים המוסמכים וצה"ל, בעקבות בקשת אלמנתו של החלל, יעל, לכתוב על מצבתו את הביטוי. בעמדת צה"ל כפי שהועברה למשרד הביטחון קבע הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט, כי "עמדת צה"ל בנושא האירוע שבו נהרג סמל-ראשון טוביה ינאי וייסמן ז"ל היא כי מדובר בקרב- וזאת כחלק מהמחויבות שלנו לינאי כלוחם, למשפחתו ולאתוס הלחימה הצה"לי". הרמטכ"ל הוסיף וכתב כי "העובדה שויסמן ז"ל חתר למגע עם המחבלים ולנטרולם בידיים חשופות עד למותו מבטאת את אומץ ליבו ואת העובדה שמבחינתו יצר מציאות של קרב עם המחבלים".



משפחתו של ינאי ויסמן מסרה בתגובה להחלטה: "לפני כחצי שעה קיבלנו את הודעת משרד הביטחון כי על מצבתו של ינאי ייחקק 'נפל בקרב'. אנו חושבים כי לאור נסיבות נפילתו של ינאי זהו המינימום המוסרי המתבקש מאיתנו כחברה וכעם להעניק לינאי- גיבור ישראל את הכיתוב הנכון והראוי על מצבתו".



יו״ר יד לבנים, אלי בן שם, ציין בנושא כי "בשבוע האחרון התקיים דיון בפורום המייעץ לשר הביטחון בסוגיה ואני שמח על כך שהפורום המייעץ למועצה הציבורית המורכב ממשפחות שכולות קיבל את ההחלטה להעביר את הסוגיה לרמטכ"ל. הרמטכ"ל קיבל את החלטתו ואנו מגבים אותה. נכון וראוי שראש המטה הכללי יגדיר מהו קרב זה תפקידו של הצבא ואנו מחזקים את ידו ואת המשפחה השכולה".


"אם לא היית רץ לשם לא היית ינאי שאני מכירה"

ינאי ויסמן ז"ל, תושב ההתנחלות מעלה מכמש, אשר היה לוחם בנח"ל, נשוי ואב לתינוקת בשם נטע, נדקר על ידי המחבלים שהגיעו למתחם "רמי לוי" שבאזור התעשייה של שער בנימין ומאוחר יותר נפטר בבית החולים. האירוע התרחש לאחר ששני קטינים בני 14 מביתוניא שליד רמאללה חדרו למתחם של סניף רשת הסופרים. הם דקרו שני אזרחים ישראלים, את ויסמן בן ה-21 ואזרח נוסף בן 35. השניים הסתובבו בסניף במשך 20 דקות לפני שביצעו את הדקירות. אזרחים שהיו במקום מנעו מהשניים לברוח באמצעות עגלות, עד שאזרח ירה בהם ונטרל אותם על ידי אזרח נוסף שהיה במקום. צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי במקום האירוע לפצועים ואז פינו אותם לבית החולים.



ויסמן ז"ל התחנך בתיכון בירושלים ובמכינה הקדם צבאית בכפר אלדד. הוא התגייס לנח"ל, והתחתן תוך כדי שירותו הצבאי. בהלוויתו ספדו לו מקורביו. אביו דיינה אמר: "כמה אהבת את הבת שלך נטע, לקחת אותה לראות את הפרחים בנגב יום לפני שנרצחת. שום שנאה ושום אויב לא יפסיקו את זה". המג"ד של ויסמן, סא"ל יוגב בר ששת, סיפר עליו: "היה לוחם מעולה ומנהיג שקט, הוא לא ויתר על זכותו לקחת חלק". ראש המכינה שלו, הרב נתנזון, אמר כי "אשתך אמרה לי אתמול שהייתם בשורה אחרת בכלל בסופר, שמעתם צעקות, היא התכופפות לנטע ואתה נעלמת. לא יכולת לשמוע צעקות ולעמוד מנגד, כזה היית - לא היה לך נשק כי היית ברגילה. נלחמת עם הידיים עם הגוף עם כל הלב".



אלמנתו, יעל ויסמן נפרדה ממנו אז: "אהוב שלי מי היה מאמין שאני אכתוב לך כשאתה כבר לא איתי. במעט זמן שהיה לנו בסופ"ש דאגת להשלים הכל. שמעת שקרה משהו ורצת ואני חיכיתי לך. תמיד היית מלא נתינה בלתי פוסקת. אם לא היית רץ לשם לא היית ינאי שאני מכירה והתאהבתי בו. הלוואי שיכולת לחוות את נטע יותר. כמה חלומות היו לנו... לפני שנכנסנו לסופר שאלתי אותך מתי נהיה משפחה נורמלית ואמרת שלא נשאר עוד הרבה כמה הספקנו בשנתיים של נישואים למרות שלא היינו הרבה יחד. ינאי אתה גיבור אמיתי של כל עם ישראל. ידעת שאין לך נשק ובכל זאת רצת. אני רוצה לגיד לך תודה זכיתי ללמוד מאדם מוכשר ומיוחד. תודה על נטע שלנו".