במליאת הכנסת אושר היום (רביעי) בקריאה טרומית בתום דיון סוער חוק המקוואות שיזם ח"כ משה גפני (יהדות התורה) יחד עם חברי כנסת מש"ס ומהבית היהודי. לקראת ההצבעה נוקבו צמיגי מכוניתה של ח"כ רחל עזריה (כולנו), שהיתה בין המתנגדות להצעה, ושל בן זוגה. ח"כ עזריה הגישה תלונה במשטרה.



הצעת החוק השנויה במחלוקת אושרה ברוב של 42 תומכים מול 38 מתנגדים והיא באה לעקוף החלטה של בג"ץ לאפשר לנשים רפורמיות לטבול במקוואות הציבוריות על פי מנהגיהן. על פי הצעת החוק הטבילה במקווה תעשה אך ורק על פי הנחיות הרבנות הראשית לישראל. ביהדות התורה איימו במשבר קואליציוני אם ההצעה לא תאושר.



בהצעת החוק נאמר כי "שימוש במקווה טהרה בבעלות ציבורית שמיועד לטבילה לצורכי טהרה או גיור יתאפשר רק לצורך טבילה הלכתית לקיום ההלכה והמנהג היהודיים לפי פסקי השולחן ערוך ובהתאם להוראות מועצת הרבנות הראשית לישראל".



ח"כ משה גפני אמר במליאה כי "הצעת החוק הזו לא באה למנוע מרפורמים וקונסרבטיביים לטבול במקווה. להפך אנחנו מזמינים את כולם. יש החלטה של בג"ץ שאני לא מבין למה השופטים פסקו את הפסיקה הזו, ואנחנו רוצים לתקן טעות שלפי דעתנו פסק בית המשפט".



עוד הוסיף גפני כי "יש במדינה הזו יותר מקוואות פרטיים שאף אחד לא מתערב בהן אבל מקוואות ציבוריים של המדינה הם עבור טבילה הלכתית. אנחנו רוצים להשאיר את המצב כמו שהוא ולא רוצים להביא למתח מיותר. מה שמדובר פה זה שרוצים לעשות גיור במקווה כשזו לא מטרת המקווה. מקווה זה נושא הלכתי זה לא בית מרחץ ולא חמאם טורקי".



השר לשירותי דת דוד אזולאי (ש"ס), שהציג את עמדת הממשלה בנושא, תקף בדבריו את התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות ואמר: "מי שאינו מקבל את סמכותה של התורה ורומס את מצוותיה ברגל גסה אינו יכול לטעון שהוא מייצג דת בישראל. התנועות האלה שרויות בנסיגה והמספרים שהם מציגות מנופחים. זכותם לנהל טקסים וכל פולקלור שהם ירצו אבל היהדות היא לא תאטרון שבאים אליו באוטו בשביל ליהנות. הגופים הללו שמבקשים לשנות את התורה וההלכה הם אינם זרמים בדת ישראל. כמו שלא ניתן לרופא להתקרב לבית חולים באמצעות כישוף ולא נקרא לו רופא, כך לא ניתן לגופים האלה להתקרב לתורת ישראל. מאז קום המדינה הקפידו כולם על שמירת הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה. עם כל הכבוד לציונות ולתמיכה שלהם במדינת ישראל, לא ניתן להם לנהל אותנו בשלט רחוק ולפגוע בצביונה היהודי של המדינה. אני מודיע לכם שכל ניסיון להתערב ולשנות כללים שלא על פי ההלכה לא יהיה".




"טובל ושרץ בידו"



דבריו חוללו סערה. יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה: "על זה נאמר טובל ושרץ בידו. מה אתם מבלבלים את המוח, אתם מביאים פה חוק עוקף בג"ץ. לא מעניין אתכם המקוואות, מה שמעניין אתכם זו דריסת הרגל. אתם מפחדים שתיפרץ כאן פרצה. אתם מנהלים קרב ביריוני סחטני על קיומה של הממשלה נגד 'האנשים האלה' יש להם שם – רפורמים וקונסרבטיבים. מי שם אתכם שיהיה לכם מונופול על היהדות?".



ח"כ עליזה לביא (הבית היהודי) הוסיפה: "הנושא בדמינו תרתי משמע. המקוואות שייכים לציבור, הם לא האתר שעליו צריך לנהל את המלחמה הלא ראויה. מעולם בהיסטוריה היהודית לא התערבו במנהג של נשים ושל עם ישראל לטבול במקווה. החוק הולך לפגוע בנשים במדינת ישראל".



ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני): "אני חברת התנועה הקונסרבטיבית ונעלבתי כאן מדברי שר הדתות שאנחנו לא נחשבים יהודים. מי שמכם לקבוע מי הוא יהודי? 20 אחוזים מהגיור הממלכתי מאז 2002 הוא קונסרבטיבי או רפורמי. מרבית היהודים בתפוצות הם רפורמים וקונסרבטיבים. אתם רוצים להגיד להם שהם לא יהודים ולא יכולים לגור פה בישראל?".



ח"כ רחל עזריה, ראש השדולה לזהות ישראלית, גילתה הבוקר בצאת מביתה כי צמיגי מכוניתה וכן צמיגי מכונית בן זוגה נוקבו בחנייה ליד ביתם בירושלים. היא הגיש על כך תלונה במשטרה. שוטר שהגיע למשכן הכנסת גבה ממנה עדות בדיוק במהלך ההצבעה על חוק המקוואות והיא לא השתתפה בהצבעה. המשטרה הודיעה כי פתחה בחקירה.



מכוניתה של חברת הכנסת רחל עזריה. צילום: ללא קרדיט
מכוניתה של חברת הכנסת רחל עזריה. צילום: ללא קרדיט



מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב מתח ביקורת על ההחלטה ואמר כי "ספק אם אי פעם היו מימי המקוואות בישראל עכורים ומזוהמים יותר כמו לאחר ההצבעה היום. שום טבילה במקווה לא תטהר את הקואליציה מטומאת אישור חוק המקוואות. החוק הוא יריקה בפרצופה של יהדות ארצות הברית שהיא הנכס האסטרגי מספר אחת של ישראל. מומלץ לנציגיה בכנסת בחום לא להצטרף למהלך ההדרה וההחרמה החרדי ולא ליצור קרע עמוק בינם לבין יהדות העולם".




מהתנועה הרפורמית ומהרב גלעד קריב נמסר בתגובה כי "למרות הסחטנות הפוליטית של המפלגות החרדיות , מחנה הרב הציוני ותפיסת העולם הפלורליסטית שלו יגברו בסופו של יום. חבל שבמקום לעסוק בהתלהמות מכוערת נגד היהדות הרפורמית לא השכילו חברי הכנסת החרדים להגיע לפתרון פשרה בנושא המקוואות . גם בעניין הזה יעדיף הציבור הישראלי , בסופו של דבר את מי שמאמינים בפשרה ובדרכי שלום על פני מי שעסוקים ביצירת מלחמות דת מיותרות".