בצל מערכת הבחירות המקדימות למועמדי המפלגות לנשיאות, הכריז היום (רביעי) נשיא ארצות הברית ברק אובמה על השופט היהודי מריק גארלנד כמועמדו למושב הפנוי בבית המשפט העליון בעקבות מותו של השופט אנטונין סקליה בחודש שעבר. ההחלטה צפויה לגרום למאבק פוליטי בסנאט, שכן הרפובליקנים כבר הודיעו כי לא יאפשרו לאובמה למנות שופט בזמן מערכת הבחירות.



גארלנד, 63, הוא נשיא בית המשפט לערעורים במחוז קולומביה (בו יושבת וושינגטון הבירה), תפקיד לו מונה על ידי הנשיא לשעבר ביל קלינטון. בעבר עבד במשרד המשפטים, שם היה אחראי על חקירות היונבומבר והפיגוע באוקלהומה סיטי. גארלנד מבוגר יותר מהשמות האחרים שהוזכרו לתפקיד ותומכיו אומרים שהסנאט יתקשה שלא לאשר את המינוי משום שהוא "הממסד של הממסד"



אובמה מכריז על מועמדו לבית המשפט העליון

במייל לתומכיו אמר אובמה, כי הקדיש זמן רב כדי להחליט על המועמד. "התייעצתי עם מומחים משפטיים מכל הקשת הפוליטית, בתוך הממשל ומחוצה לו. פנינו לכל חברי הסנאט, שלכל אחד מהם יש אחריות לעשות את העבודה שלהם ולבחון את המינוי הזה ברצינות".



בהכרזה על המועמדות, שנערכה בגן הוורדים בבית הלבן, אמר אובמה כי "בחרתי במועמד שמוכר לא רק כאחד המוחות המשפטיים החדים, אלא גם מביא לעבודתו רוח של הגינות, צניעות, יושרה ומצוינות".



"התכונות האלה, והמחויבות הארוכה שלו לשירות הציבור, הביאו לגארלנד הערצה וכובד מצד מנהיגים משני צדי הקשת הפוליטית. הוא יביא את את אותו אופי בית המשפט העליון, מוסד שהוא מוען באופן יוצא דופן לשרת בו מיידית", הוסיף.



אם ייבחר גארלנד, הוא יהיה השופט העליון היהודי התשיעי בכל הזמנים והרביעי בין השופטים המכהנים היום. גארלנד לא הסתיר את התרגשותו וסיפר כיצד הסבים שלו הגיעו לארצות הברית בתחילת המאה העשרים "אחרי שברחו מאנטישמיות וקיוו לחיים טובים יותר עבור ילדיהם באמריקה". "זה הכבוד הגדול ביותר של חיי, חוץ מהנישואים לרעייתי והמתנה של הבנות שלי", אמר והוסיף כי אם המינוי יאושר, הוא ימשיך לגלות "נאמנות לחוקה" כפי שעשה כל חייו המקצועיים.



למרות דברי מקורביו של השופט, המינוי צפוי להיתקל בהתנגדות חריפה מצד הרפובליקנים בסנאט, שטוענים כי אין למנות שופט בזמן מערכת בחירות לנשיאות וכי הנשיא הבא צריך להחליט מי ישב בכיסאו של סקליה השמרן. מנגד, הנשיא והדמוקרטים טוענים כי עם עשרה חודשים עד תום כהונתו, יש מספיק זמן כדי לאשר את המינוי.



מנהיג הרוב בסנאט, מיטש מקונל, אמר כי הסנאט ידון בנושא לאחר הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר. לדבריו, "עדיף שהסנאט יתמקד בנושאים אחרים על מנת להימנע מוויכוחים אינסופיים על נושא שהסנאטורים לא מסכימים עליו". ואילו, יו"ר בית הנבחרים, פול ריאן, גם הוא רפובליקני, אמר שלסנאט יש כל זכות שלא לאשר את המינוי של גארלנד. ריאן אמר בהצהרה כי זהותו של המועמד מעולם לא היתה הנושא החשוב. "העניין הוא העיקרון. על פי החוקה שלנו, לנשיא יש כל שכות להכריז על מועמדו ולסנאט יש כל זכות שלא לאשרו", אמר יו"ר בית הנבחרים.



במחנה הרפובליקני חוששים ממינוי שופט חדש, משום שהוא עלול להטות מבחינתם את המאזן בבית המשפט העליון מרוב שמרני שהיה עד מותו של סקליה לרוב ליברלי. דונלד טראמפ, המועמד המוביל בבחירות המקדימות בפלגה הרפובליקנית, אמר בראיון עוד לפני ההכרזה של אובמה, כי הכרחי עבור הרפובליקנים לקחת מחדש את הבית הלבן כדי למנוע מהדמוקרטים את היכולת למנות שופטים לבית המשפט העליון ולקבוע את כיוון הפסיקות: "יש כסא פנוי, ואם הדמוקרטים ימנו שופט הן ישלטו בו למשך 50 שנה. לדבריו, הרפובליקנים צריכים לעשות בדיוק את מה שהם עושים, "צריך לחכות עד לבחירת הנשיא הבא".



למרות זאת, ההערכות הן כי גארלנד עשוי לזכות במינוי היוקרתי אם וכאשר הסנאטורים יקיימו את הדיונים הנדרשים. בשנת 1997, כאשר המינוי שלו לבית המשפט לערעורים עלה בפני הסנאט, שגם אז נשלט על ידי הרפובליקנים, הוא קיבל 76 קולות, בהם 32 רפובליקנים. בנוסף, הסנאטור אורין האץ', מבכירי הוועדה המשפטית של הסנאט, אמר בתחילת השבוע כי גארלנד הוא "אדם מצוין" לבית המשפט העליון.