בתום ארבעה חודשי הכשרה מפרכים, שבמהלכם נפצעה בפיגוע באורח בינוני, השתקמה וחזרה למסלול ההכשרה, סיימה היום (חמישי) בהצטיינות, סמ"ש רווית מור, את טירונות משמר הגבול, והוסמכה כלוחמת מן המניין. יחד איתה, עמדו על מגרש המסדרים 299 לוחמים חדשים ו-66 לוחמות חדשות שסיימו בהצלחה את התקופה המאתגרת. הטקס כולו, הוקדש ללוחמת משמר הגבול, רש"ט הדר כהן ז"ל, שנרצחה בפיגוע הרצחני בשער שכם, בעודה מגינה בגופה על חברותיה לפלוגה.



הטקס שהתקיים באנדרטת תל חדיד, נפתח בדקת דומיה לזכרה של רש"ט הדר כהן ז"ל. סמ"ש רווית מור, שכאמור נפצעה גם היא באותו פיגוע, השתקמה וחזרה למסלול ואף נבחרה כמצטיינת מחלקתית. "בשנייה שפתחתי את העיניים בבית החולים היה לי ברור שאני לא ארים ידיים ואוותר על החלום שלי", סיפרה רווית, "הייתה לי מטרה אחת מול העיניים, לחזור לסיים את הטירונות לצאת לשטח ולהיות לוחמת מג"ב, היום קיבלתי את סיכת הלוחם, השגתי את המטרה. לולא הגבורה והאומץ של הדר ייתכן ולא הייתי זוכה לעמוד כאן היום, אני מרגישה שמחה, אך השמחה מהולה בעצב. שמחה על זה שאני עומדת כאן בטקס סיום הטירונות, אך הדר אינה כאן לצידי, אין לי ספק שהיא הייתה מסיימת את הטירונות בהצטיינות".



מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב (קובי) שבתאי, אמר בטקס: "אנו עומדים כאן היום גאים, גאים אך גם כואבים המסדר עומד חסר, בין שורותיו חסרה לוחמת אחת, גיבורה אחת, שנלחמה באומץ ובגופה חסמה מחבלים והצילה חיים רבים. הדר שלנו הפכה לסמל של גבורה, קיפחה את חייה ומנעה בגופה פיגוע גדול יותר אשר היה עשוי לגבות מאיתנו מחיר כבד עוד יותר. הדר כהן ז"ל בדרכה לימדה את כולנו מה היא שליחות מסירות נפש ועל סיפור גבורתה התחנכו דורות הבאים. נמצאות כאן על מגרש המסדרים שתי לוחמות נוספות שנלחמו גם הן באומץ יוצא דופן ובידיים חשופות באותם מחבלים ארורים, רווית מור אשר נפצעה באורח בינוני באותו פיגוע ומאז היא ממשיכה להילחם ולנצח בכל יום. רווית חזרה אלינו ונאבקה על מנת לסיים את הכשרת הלוחם, כולנו כאן מצדיעים לכם" .



אמא של רווית, פנינה , סיפרה כי: "הדר ז"ל פעלה באומץ רב והגנה בגופה על הבת שלי, כל הלוחמות שהיו באותו פיגוע רצחני הן גיבורות. אני גאה ברווית ומאחלת לה שתצליח בהמשך הדרך כלוחמת במשמר הגבול".



מצדיעים לכהן ז"ל, היום. צילום: דוברות המשטרה


נמנע פיגוע גדול בהרבה


כזכור, בשלישי בפברואר, סמוך לשעה 14:00 צוות של לוחמי משמר הגבול, שהיה מורכב ממפקד הכח בליווי שלושת הלוחמות, הדר כהן ז"ל ורווית מור ובוסנה אמביאלה שנמצאו בעיצומו של תהליך ההכשרה, הבחינו בשני צעירים בשער שכם שעוררו את חשדם. הצוות ניגש אל החשודים על מנת לבדוק אותם, כשלפתע שלפו סכינים והחלו לדקור את רווית ואת מפקד הכח. רווית החלה להיאבק בידיים חשופות כנגד אחד המחבלים שדקר את פניה, כשלפתע המחבל השני שלף נשק אוטומטי. מפקד הכח יחד עם הדר כהן ז"ל, ביצעו ירי וניטרלו את שני המחבלים. מחבל נוסף שהגיח מאחור ביצע ירי נוסף ופגע בהדר ז"ל. כח משטרה נוסף שהיה במקום ביצע ירי מדייק וניטרל את המחבל השלישי.



בתחקור הזירה עלה כי המחבלים נשאו על גופם גם מספר מטעני צינור ותכננו לבצע במקום פיגוע גדול בהרבה, פיגוע שנמנע לבסוף בזכות החתירה למגע והתגובה המקצועית של הלוחמים. בפיגוע, נפצעה הדר באורח אנוש, יחד עם רווית שנפצעה באורח בינוני עד קשה, והשתיים הובהלו לבית החולים הדסה הר הצופים תוך שנעשים בהדר נסיונות החייאה עד שלאחר מאמצים רבים נאלצו לקבוע את מותה.




הדר כהן ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה