הובא למנוחות אברהם גולדמן מנרצחי הפיגוע באיסטנבול. מאות הגיעו היום (שני) לבית העלמין בחולון לחלוק כבוד אחרון לגולדמן, בהם אשתו ניצה שהיתה לצדו ונפצעה ושני המדריכים של קבוצת הישראלים בטיול הקולינרי, דודי כליפא ונעמה פלד, כאשר גם הם הגיעו לאחר שנפצעו. אשתו של גולדמן מיררה בבכי ואמרה: "איך זה יכול להיות, אני רוצה לשכוח הכל, תשמור, עלינו אברהם מלמעלה". 



האלמנה ניצה שהובאה באמבולנס על כיסא גלגלים מבית החולים "תל השומר" התקשתה להיפרד: "איך קרה לנו האסון הזה", אמרה בבכי "אני לא רוצה לזכור את מה שראיתי, ראיתי הכל. ראיתי איך הוא שכב על המדרכה ולא קם. אבי קום, אבי קום", התחננה בבכי.



הבת שרון אמרה בדברי הפרידה: "תמיד חגגתם במקומות מיוחדים, אמא רצתה שתחליפו יעד אבל אמרת שיש פיגועים גם בתל אביב ובניו יורק, מצטערת שלא שמעת לקולות האלה. אבא שלי, אתה אדם מיוחד, הגוף הפיזי נפרד מאיתנו, אבל הנשמה הטהורה שלך חוזרת הביתה. תמיד היית מנהיג, הקמת עם אמא מפעל טקסטיל מפואר, הבאת ערבים ישראלים ופלסטינים מעזה. כולם הפכו למשפחה אחת. חשבת שזו הדרך לשלום ולדו קיום. לא ניפול לשנאה ולנקמה". הבת מאיה אמרה: "דוגמא לזוגיות פורחת, במותך הגנת על אמא בגופך כמו גיבור". הבן יוסף הוסיף: "תמיד הערצתי אותך, רציתי להיות כמוך".



גולדמן היה בעל אזרחות אמריקאית ובין הנפרדים היה נציג הקונסוליה האמריקאית שנשא דברי בשם שגריר ארה"ב, דן שפירו: "אנו מרגישים את מחויבות שתי האומות להילחם בטרור. אנו מאחלים לניצה החלמה מהירה ונסייע ככל שנוכל".



בשם הכנסת, נשא דברי פרידה, ח"כ בצלאל סמוטריץ' שהדגיש: "בטרור אין הבחנה בין בני אדם בגבולות גאוגרפים. אברהם היה קורבן נוסף של הטרור הרצחני. במלחמה כוללת של מדינה אסלאמית קנאית. אנחנו מקדשים את החיים. הכאב גדול מנשוא ונחושים להמשיך לחיות פה".



חבר קרוב של אברהם אמר: "אבי היה מעיין של אופטימיות, אנציקלופדיה של ידיעת הארץ, העוגן של המשפחה בכל מצב. בלתי נתפס שנפרדים ממך. אהבת את החיים הטובים".



במשך דקות ארוכות לאחר שגולדמן נטמן, התקשו בני משפחתו, חבריו ומוקריו הרבים, לעזוב את חלקת הקבר ונותרו בוכים ולא מאמינים.



הלווייתו של אברהם גולדמן. צילום: אבשלום ששוני
הלווייתו של אברהם גולדמן. צילום: אבשלום ששוני



מוקדם יותר היום נערכה הלווייתה של שמחה דמרי ז"ל, שנרצחה בפיגוע הטרור במרכז העיר איסטנבול. אלפי בני אדם מתושבי דימונה והנגב הגיעו ללוות אותה בדרכה האחרונה. בין המשתתפים סגן השר איוב קרא (ליכוד) וראש העירייה, בני ביטון.



בתה עדי קראה בבכי דברים שכתב בעלה של שמחה, אבי, שלא יכול להגיע להלוויה בשל מצבו הרפואי: "לא יודע מה קרה, אני רק יודע שהעולם נחרב. תכננו את יום ההולדת ה-60 שלך. כמה אנשים יישארו בודדים, כל המשפחות והנזקקים שדאגת להם". ואז הקריאה עדי את דבריו של האב לארבעת ילדיו, יוחאי, נדב, בן ועדי: "אני אהיה חזק בשבילכם ואשמור על המשפחה מאוחדת'".



הבן יוחאי אמר כשהוא מתייפח על קבר אמו הטרי: "אמא, אני מבטיח לך שנמשיך בדרכך ונשמור על כולם. אהבת הזולת שהנחלת בנו תישאר לנצח. תודה שגידלת אותנו באהבה רבה והיום אנחנו מבינים כמה דימונה אהבה ואוהבת אותך".



שמחה דמרי ובעלה אבי. צילום מסך: פייסבוק
שמחה דמרי ובעלה אבי. צילום מסך: פייסבוק



מבית החולים "סורוקה" בבאר שבע, לשם הגיע הבעל ביום ראשון אחר הצהריים, נמסר כי "שיפור קל חל במצבו של אבי דמרי, שנפצע בפיגוע באיסטנבול. מצבו מוגדר בינוני, הועבר מהיחידה לטיפול נמרץ למחלקה כירורגית". בשל מצבו הרפואי נבצר מאב המשפחה להשתתף בהלוויה.



מאוחר יותר הובא למנוחות הנרצח השלישי בפיגוע, יונתן שור, בבית העלמין בקבוצת שילר. יותר מ-1,500 בני אדם ליוו למנוחות את שור שנטמן בבית העלמין בקיבוץ בו נולד וגדל. שור יצא עם אשתו ענבל, שגם היא נפגעה בפיגוע, לסיור הקולינרי באיסטנבול לרגל יום הולדתו ה-40. לבני הזוג שני ילדים. בין המלווים היו צביקה הדר, מירי מסיקה, עידן רייכל, מיכל ויואב צפיר ואנשי הפקה ויחסי ציבור איתם עבדה האישה ענבל.



קברו של שור ז"ל. צילום: אבשלום ששוני
קברו של שור ז"ל. צילום: אבשלום ששוני



הפצועים הישראלים עדיין מאושפזים בבתי החולים, בהם גם אשתו של יונתן שור, ענבל, שנפצעה באורח קשה. 



הבוקר דווח בטורקיה שהמחבל, מחמט אוצטורק, זיהה את קבוצת הישראלים והתכוון לפגוע בהם. על פי הדיווח, אוצטורק זוהה במצלמות האבטחה כשהוא עוקב אחרי קבוצת הישראלים מרגע יציאתם מהמלון.



אתמול שלח נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אגרת תנחומים לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, בה כתב: "אדוני הנשיא, נעצבתי מאוד לשמוע כי לרוע המזל, שלושה אזרחים ישראלים נהרגו ועשרה אזרחים ישראלים נפצעו, במתקפת הטרור הנפשעת שהתרחשה אמש באיסטנבול. המתקפה האכזרית הזו הוכיחה שוב כי על הקהילה הבינלאומית להתאחד במאבקה נגד הטרור המאיים על האנושות כולה ועל הערכים הבסיסיים שלנו ומהווה פשע נגד האנושות".