מכירים את התחושה הזו, רגע לפני שאתם שוקעים לשינה עמוקה, כשאתם מרגישים שאתם צונחים מהר? ובכן, מסתבר שזו תופעה רפואית ואפילו יש תרופה עבורה. לתופעה המתוארת קוראים "מצב היפנוגוגי" (היפנו - שינה). השם לקוח מהמיתולוגיה היוונית, כשהיפנוס הוא אל השינה. 

מדובר במצב שנוצר בתחילת השינה, כשחלקים מסוימים במוח כבר נרדמו וחלקים אחרים עדיין ערים. זה יכול להופיע ולהתבטא בצורות שונות, כמו בלבול וחוסר זיכרון קל ולעתים גם הרגשת צניחה־נפילה. ישנן תחושות מוזרות נוספות שתוארו בעבר על ידי אנשים. 
 
התעוררתם משנ"צ ואין לכם מושג איפה אתם?

לפעמים לדוגמה, כשנחים בצהריים, נכנסים לשינה עמוקה. אך כשמתעוררים, לא מצליחים להבין אם זה בוקר, אם זה צהריים או אם זה היום שלפני. זאת בדיוק תופעה שדומה (אך לא זהה) למצב היפנוגוגי. במצבים היפנוגוגיים האדם למעשה ישן וכשהוא מתעורר, אין לו כלל מודעות להירדמות. מדובר בתופעה מוכרת ברפואה, אבל די נדירה.
 
יש אנשים שחווים את התופעה הזו יותר, ויש כאלה שאף פעם לא חוו אותה. מדובר במצב שאינו מסוכן בדרך כלל, אבל אם זה גורם להפרעות בשינה, יש לפנות לנוירולוג שמתמחה בהפרעות שינה, כדי שיערוך בדיקת EEG בזמן ערות וגם בזמן השינה. אם תימצא הפרעה חשמלית בכניסה לשינה, תינתן תרופה מתאימה שתפסיק את התופעה ותאזן את הפעילות החשמלית של המוח לפני השינה. 
 
את בדיקת ה־EEG כדאי לבצע במעבדת שינה בה ניתן לבדוק גם פרמטרים נוספים של שינה. 

מתכניתו של פרופ' רפי קרסו ברדיו 103fm