ארגון הטרור דאעש נטל אחריות על מתקפת הטרור שאירעה היום (שלישי) בבריסל בה נרצחו 34 בני אדם ונפצעו 130 נוספים. דאעש פרסם הודעת קבלת אחריות על מתקפת הטרור בבריסל הכריז כי מדובר בנקמה על השתתפותה של בלגיה בקואליציה הבינלאומית שפועלת נגד הארגון. בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות אמאק של ארגון הטרור נאמר כי "לוחמי המדינה האסלאמית ביצעו שורה של פיצוצים עם חגורות נפץ ומטעני חבלה ביום שלישי, ופגעו בשדה התעופה ובתחנת מטרו מרכזית בבריסל, בירת בלגיה, מדינה שמשתתפת בקואליציה הבינלאומית נגד המדינה האסלאמית".



"לוחמי המדינה האסלאמית פתחו באש בתוך שדה התעופה זוונטם, לפני שכמה מהם הפעילו את חגורות הנפץ שלהם, כמו מתאבד שהיד שהפעיל את חגורת הנפץ שלו בתחנת המטרו מאלביק", נטען בהודעה הרשמית. "ההתקפות הביאו ליותר מ-230 הרוגים ופצועים". בהודעה הרשמית בערבית נכתב כי מספר ההרוגים עומד על למעלה מ-200, ככל הנראה על מנת לפאר עוד יותר את מתקפת הטרור. את ההודעה שחררה סוכנות הידיעות של דאעש ועל כן הודעה זו נחשבת לאמינה. 




הרשויות בבלגיה הוזהרו מראש



כלי התקשורת בבלגיה פרסמו אחר הצהריים צילום ראשון של המחבלים החשודים בשדה התעופה בבריסל, זמן קצר לפני הפיצוץ הכפול שגבה את חייהם של לפחות 14 בני אדם. בתמונה שנקלטה במצלמת אבטחה בנמל התעופה זוונטם נראים שני גברים מסיעים עגלות עם מזוודות, אולם עדיין לא ברור מי מהם היה המחבל המתאבד ומה עלה בגורלו של החשוד הנוסף. בתוך כך בזירה נמצאה חגורת נפץ שלישית שלא התפוצצה. 



במקביל, טען אתר אינטרנט רוסי כי נציגים של שירותי הביון הרוסיים הזהירו את הרשויות בבלגיה לפני ימים אחדים מאפשרות של פיגוע על ידי שלושה פעילים של דאעש. לפי הפרסום באתר Lifenews, שלא קיבל אישור רשמי ולא ברורה אמינותו, האחים איוון (23) ואלכסיי (27) דובאש, תושבי בלארוס שהתאסלמו ועברו אימונים בסוריה, נכנסו לבלגיה בסוף פברואר עם חשוד נוסף, מראט יונוסוב.



נמלטים מזירת הפיגוע בבריסל. צילום: רויטרס
נמלטים מזירת הפיגוע בבריסל. צילום: רויטרס



בתוך כך, ראש ממשלת בלגיה, שארל מישל, הודיע על שלושה ימי אבל בעקבות מתקפת הטרור. "כל הדגלים הלאומיים מעל מוסדות הציבור יורדו לחצי התורן עד יום חמישי", מסר דוברו של ראש הממשלה, פרדריק קאודרלייה.



התביעה הפדרלית בבלגיה מסרה כי היא מעוניינת לחקור את האדם השלישי, שלבוש בבגדים בהירים, שנראה בצילום לצד שני החשודים המרכזיים. לפי החוקרים, החשד הוא כי האיש קשור למתקפה או שיש לו מידע לגבי המחבלים שביצעו את הפיגוע.



לאחר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין שלח אגרת תנחומים למלך בלגיה: "בזמן קשה זה, ליבנו ומחשבותינו עם העם בבלגיה. לצערנו, בישראל, הטרור אינו זר לנו כמו גם האבל אליו מובילים הפיגועים הרצחניים ואנו חשים את כאבכם. אירועים קשים אלו מוכיחים שוב כי על כולנו לעמוד יחד מאוחדים במאבק נגד אלו החפצים להשתמש בטרור על מנת לפגוע בחופש הפרט וחופש המצפון, וממשיכים להרוס את חייהם של רבים".




"הרגליים שלהם רוסקו לחלוטין"



כזכור, שני פיצוצים אירעו הבוקר בנמל התעופה הבינלאומי זבנטם בבריסל ולאחר מכן ברכבת התחתית בעיר. הפיצוץ אירע באזור הצ'ק-אין של חברת "אמריקן איירליינס" שבכניסה לשדה התעופה בבלגיה. שני ישראלים חסידי בעלז נפצעו קל ובינוני בפיגוע בשדה התעופה.



רגליהם של אלו שנהרגו בפיגוע בנמל התעופה בבריסל היו מרוסקות, ככל הנראה מפיצוץ של מזוודה סמוכה, כך סיפר עובד של נמל התעופה שעזר להוציא את הגופות מזירת הפיגוע בשדה התעופה. 



אלפונסה יולה, בן 40, שעובד בבדיקות הביטחון של הכבודה בנמל התעופה זבנטם אמר כי לפני שהופעלה הפצצה הראשונה, הוא שמע גבר שצועק משהו בערבית. מיד לאחר מכן, "אריחי התקרה קרסו על הקרקע. עזרתי להוציא החוצה חמישה מתים, הרגליים שלהם רוסקו לחלוטין, כאילו הפצצה הגיעה ממזוודה כלשהי", הוא סיפר לכתבים כשידיו מגואלות בדם והסביר כי "זה מהאנשים שסחבתי".



מתקפת טרור בבלגיה. צילום: רויטרס
מתקפת טרור בבלגיה. צילום: רויטרס