נשיא הבונדס, איזי תפוחי, יסיים בעוד כחודשיים את תפקידו באוצר, ובמשרד ראש הממשלה הוחלט שלא להאריך את כהונתו - כך נודע ל"מעריב־השבוע". בעקבות כך נפתחים קרבות פוליטיים על התפקיד הנחשק. תפוחי, שמונה לתפקידו בידי שר האוצר הקודם יובל שטייניץ, מסיים כהונה של חמש שנים. על רקע זה כבר מתחילות כאמור התרוצצויות סביב שמות המועמדים הפוטנציאליים. בתחילת השבוע טסה החשבת הכללית מיכל עבאדי־בויאנג'ו לניו יורק. היא תקיים סבב פגישות עם ראשי ארגון הבונדס ובכלל זה עם תפוחי. במהלך ביקורה תקבל פרטים על מצב הארגון וגם סוגיית מינוי הנשיא החדש תעמוד על הפרק.



על פי הערכות, המועמד החדש יהיה אחד ממקורביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת המינוי חייב לקבלת הסכמת שר האוצר, משה כחלון. נזכיר שגם תפוחי נחשב למקורבו של נתניהו. הוא נבחר לתפקיד לאחר קרב קשה מול יוסי פלד. תפוחי החליף בתפקיד את יהושוע מצא, שכיהן בתפקיד כעשור.



תפקיד נשיא הבונדס נחשק במיוחד. הוא כולל שכר שנתי של כחצי מיליון דולר ותוספות אחרות. המאמץ הכרוך בתפקיד אינו גבוה, שכן התורמים לארגון נהנים מהטבות שלא ניתנות למשקיעים רגילים. באוצר מתעקשים להמשיך לתחזק את הארגון בעיקר כמקור חלופי לגיוס כספים בעתות חירום. הנשיא רשאי לפעול באופן עצמאי במנותק מהמערכת הפוליטית הישראלית והוא כפוף אך ורק לרשויות האמריקאיות ולנשיאות הארגון. הבונדס משמש צינור לגיוס כספים למשרד האוצר וכאן נכנסת לתמונה החשבת הכללית הקובעת בין השאר את עלויות הגיוס.



בזמן שהותה בניו יורק תיפגש החשבת הכללית גם עם ראשי הבנקים להשקעות למה שמכונה "פגישות תחזוקה". נזכיר שהאוצר השלים לפני שבוע גיוס 1.5 מיליארד דולר באמצעות הנפקה שנוהלה בסיטי בנק ישראל. בתגובה לפניית "מעריב־השבוע" אישרה דוברת האוצר את הידיעה והדגישה שטרם נמצא מועמד חדש לתפקיד. לא התקבלה תגובת החשבת הכללית באוצר. 



מיכל עבאדי-בויאנג'ו. צילום: מיטל כהן, פלאש 90