בטורה האישי בתכנית "איפה הכסף" ב"רדיו ללא הפסקה" 103FM, התייחסה היום (רביעי) ענת דוידוב למצוקת הקיום של העולים הקשישים, ולנתונים הקשים שנחשפו בנושא בוועדת העליה והקליטה של הכנסת.  


המקום- ועדת העליה והקליטה הזמן- השבוע. ישראל 2016. נושא הדיון - מצוקת הקיום של העולים הקשישים, דוגמה אחת מיני רבות- עולה קשישה, חולת סרטן, נאלצת לנקות חדרי מדרגות כדי להתקיים.

השבוע כאמור נחשפו בוועדת העליה והקליטה של הכנסת נתונים מדאיגים על מצבם של עולים קשישים. עוד אוכלוסיה של שקופים, מטורטרים בין משרדי הקליטה, הרווחה והמשרד לשוויון חברתי.

גם עולים חדשים, ופחות חדשים שעלו בגיל מבוגר יחסית, נופלים במסדרונות האפלים של הביורוקרטיה הישראלית, מתקשים לדעת מה הזכויות המגיעות להם על פי חוק. וכמוצאים סוף סוף את הכוח לבוא לאחד המשרדים, אין מי שיתרגם להם בדרך כלל את הנאמר לשפתם. וכיון שהטיפול במכלול הבעיות שהם נאלצים להתמודד איתם נחלק בין שלושה משרדים, מיצוי הזכויות שלהם מתורגם לפרוטות.

וכשמדובר בעולים קשישים שעלו בגפם, התמונה הרבה יותר מורכבת. במסגרת שרותי הרווחה של המשרד לקליטת עליה מעוסקים כיום רק שישה עובדים סוציאליים- את מצוקתם של אלה הזכרנו השבוע בהקשר אחר. במהלך 2015 למשל, טיפלו העובדים הסוציאליים ב-236 פניות של עולים קשישים, שליש מהפניות היו בנושאים של קשיי תעסוקה והכנסה, שליש בנושאי בריאות, וכל השאר התייאשו מזמן.

תקשיבו למה שאומרת חברת הכנסת קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני. עכשיו, כדי לצמצם את הטרטורים והסבל מציעים חברי וועדת העליה והקליטה להקים גוף משותף לשלושת המשרדים, שתהיה כתובת אחת לכל עולה.

מדובר באחת האוכלוסיות החלשות בחברה- אידה ולובה וסווטה, קידיסט ומנגיסטו, נשים וגברים קשיי יום, שמדינת ישראל אוהבת לחבק אותם, אבל רק מרחוק. עד כדי כך מרחוק שהקשישה שלנו, חולת הסרטן, נאלצת לנקות חדרי מדריגות כדי לממן לעצמה אוכל ותרופות. רק בשנה האחרונה עלו לארץ 4000 קשישים. שיעור העוני של משפחות הקשישים העולים הוא הגבוה מכלל  האוכלוסיה. תחשבו על העתיד שאין להם.