האם ביצעתם לאחרונה בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס? בדיקה אחת יכולה להיות ההבדל בין חיים ומוות. ובניגוד לדעה הרווחת, אגב, כי שכיחות המחלה גבוהה יותר בקרב גברים, הפערים בין המינים זניחים וחשיבות הבדיקה היא זהה.



מרץ הוכרז על ידי האגודה הבינלאומית לסרטן כחודש המודעות לסרטן המעי הגס. בלי קשר, או אולי עם, מרץ הוא גם חודש המודעות לתזונה נכונה.


נפתח בחדשות מעודדות. סקר שערכה האגודה למלחמה בסרטן קובע כי בישראל יש מודעות גבוהה לחשיבות הבדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס - 95% בקרב האוכלוסייה היהודית ו־63% בקרב הערבית. זוהי עלייה משמעותית ביחס לשנים קודמות. עם זאת, מפתיע הפער הגדול בין המודעות לבין ביצוע הבדיקה בפועל: רק 72% בקרב האוכלוסייה היהודית ו־43% בלבד בערבית.



מה גורם לאנשים להימנע מביצוע הבדיקה? הרי הם מעידים על מודעות לחשיבות הבדיקה המוקדמת ומכירים את העובדות, שסרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו מבין סוגי הסרטן (בגברים ערבים השלישי בשכיחותו) וגורם התמותה השני בישראל.



הסיבות לאי ביצוע הבדיקה מגוונות, אך הראשונות שעלו בסקר של האגודה למלחמה בסרטן הן “עצלות" או “לא היה לי זמן". זאת בהשוואה לשנים קודמות, שבהן הסיבה העיקרית לאי ביצוע הבדיקה הייתה חשש מתוצאותיה וחשש מהבדיקה עצמה.



את מסעו במערכת העיכול מתחיל המזון בחלל הפה, דרך הוושט לקיבה, מהקיבה למעי הדק, שאורכו הממוצע כ־7 מטרים מפותלים. במעי הדק ממשיך תהליך פירוק המזון והיספגותו בזרם הדם. שאריות המזון שלא נספגו עוברות אל המעי הגס, המכונה כך משום שבהשוואה למעי הדק הוא רחב. מטר וחצי של המעי הגס הם ההזדמנות האחרונה לספיגה של מים ומלחים מהמזון לגוף. במעי הגס מתקיימת אוכלוסייה של חיידקים ידידותיים לגוף, המסייעים בפירוק סיבים תזונתיים לא מסיסים, תורמים ויטמינים מקבוצת B ו־K ותומכים בהגנה מפני חיידקים ווירוסים מזיקים.


השרירים בדופן המעי הגס מפרקים את הפסולת למקטעים קטנים שנדחפים במעי הגס עד לחלחולת ומשם שאריות המזון (הצואה) נדחפות דרך פי הטבעת.



מחלת סרטן מתאפיינת בגדילה מואצת של תאים ללא שליטה. כמעט כל חלק בגוף יכול לחלות בסרטן ולהתפשט לאיברי הגוף השונים. לסרטן המעי הגס ולסרטן החלחולת (רקטום) מאפיינים דומים. סרטן המעי הגס והחלחולת מתחילים לרוב כפוליפ - גידול בשכבה הפנימית שעם הזמן יכול לגדול ולהפוך לגידול סרטני. הפוליפים שהופכים לסרטניים נקראים אדנומה. הוצאה של הפוליפ בשלב מוקדם, כאשר הוא קטן, מצמצמת את הסיכוי לגידול סרטני בגוף.


הפוליפים שכיחים אצל אנשים מעל גיל 50. למעשה, לאחד מתוך ארבעה אנשים מעל גיל 50 יש פוליפ אחד או יותר. מקור יותר מ־95% מהמקרים של סרטן המעי הגס והחלחולת הוא באדנומות קרצינוגניות. מדובר בסרטן המתחיל מבלוטות המאפיינות את תאי המעי הגס והחלחולת.



כיוון שכך, החל מגיל 50 ועד 74 מומלץ לבצע בדיקה מדי שנה של דם סמוי בצואה. פוליפים נוטים לדמם ולכן בדיקת דם בצואה שתוצאתה חיובית מעוררת את החשד לנוכחות פוליפ. כאשר התוצאה חיובית יש לעבור בדיקה נוספת שנקראת קולונוסקופיה. בדיקה זו מאפשרת לגלות פוליפים, ואם הם קיימים - לכרות אותם ולמנוע התפתחות של הפוליפ לגידול סרטני. קיימים גם סוגים נוספים של סרטן במעי הגס, אך הם נדירים יותר.



פעולות מנע


על הנטייה הגנטית, לפחות היום, לא ניתן להשפיע, אך מעבר להקפדה על גילוי מוקדם של הסרטן ניתן לאמץ הרגלי תזונה ואורח חיים שיסייעו בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן.


משקל גוף תקין: מחקרים מצביעים על כך שתפריט עתיר קלוריות מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס.


תזונה עשירה בסיבים תזונתיים: ההנחה היא כי הסיבים התזונתיים מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן. זה קורה בזכות יכולתם לספוח חומרים מסרטנים. הם משפרים את תפקוד מערכת העיכול ואת קצב התרוקנות המעי, וכן את הרכב חיידקי המעי. מזונות עשירים בסיבים הם פירות וירקות (על קליפתם) וקטניות.


צריכה מוגבלת של בשר אדום: בשר בקר עשיר בברזל וויטמינים מקבוצה B ומספק חלבון איכותי לגוף. אין צורך להימנע לחלוטין מבשר בקר, אך מומלץ להעדיף בשר בקר רזה, עד פעם בשבוע.


צריכה מתונה של אלכוהול: שתייה של כוסית יין אדום בכל יום מיטיבה עם הצרפתים - שיעור מחלות הלב אצלם נמוך - כנראה בשל נוגדי החמצון במשקה, אך שתייה מופרזת מזיקה.


פעילות גופנית: חשוב גם שזו תהיה פעילות שאתם אוהבים או פעילות שתבצעו עם האהובים עליכם על מנת שיהיה קל יותר להתמיד בה.


הימנעות מעישון: חשובה לא רק למניעה של סרטן הריאות. 



נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, אבוקדוס - קידום בריאות [email protected]