בעקבות הטענות הקשות של בני משפחתו של החייל החשוד ברצח המחבל בחברון, נגד החקירה הצבאית והתנהלות צה"ל, בצה"ל מגיבים הערב (שבת) לדברים ואומרים כי הטענה של החייל החשוד כי ירה במחבל כיוון שחשש שהוא מחזיק מטען נפץ, הופרכה בבית הדין הצבאי. גורם צבאי מסר כי החייל, לוחם בחטיבת כפיר, שהגיע לזירה שש דקות לאחר הפיגוע, "לא היה בכוח האורגני" וכי "מפקד המחלקה בעצמו בדק את המחבל לפני הירי בו, ובדק שאין עליו חגורת נפץ". עוד הוסיף: "אפילו בסרטון רואים שהמפקד הזה עומד ליד המחבל". 



הגורם אמר כי צה"ל לא יוצא נגד החייל: "אין כאן דבר כזה 'צה"ל נגד חייליו'. למרות שמדובר באירוע מאוד חמור וחריג, צריך לומר שאף אחד לא מפקיר את החייל. יש עובדות ברורות במקרה הזה".



"תרגולת של חגורות נפץ מאוד ברורה", אמר הגורם הצבאי. "חיילים מכירים אותה היטב. קודם כל יש לפנות את האזור כי במידה של הפעלת מטען יהיו אבדות בנפש. עובדה היא שדבר כזה לא נעשה. חוץ מזה בשטח היו קצינים ומפקדים והיו הרבה פעולות שניתן היה לעשות בשטח לפני שפותחים באש. גם אם המחבל זז מעט - לא יורים לו בראש. יש נהלים ברורים בנושא", הדגיש הגורם.  



החייל החשוד



המשפחה: "מציגים תמונה חד צדדית"


הדברים של הגורם הצבאי נאמרו, כאמור, בתגובה למסיבת העיתונאים שכינסה משפחתו של החייל שנעצר ונחקר במצ"ח, ונמצא חשוד ברצח המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בתל רומיידה בחברון ביום חמישי האחרון. כאשר הם עם הגב למצלמות בשל צו איסור פרסום גורף על חקירת הפרשה, יצאו הערב בני המשפחה של החייל לפני התקשורת ואחותו של החייל נשאה בשם המשפחה דברים קשים. "אחי, החייל האהוב, נמצא כעת לבד בשעותיו הקשות ביותר. כחייל, אסור לו לדבר כפי שמותר למפקדו ולכן אני אהיה הפה שלו ושל המשפחה שלנו. אנחנו שומעים ביומיים האחרונים, מאז שהתפרסם הסרטון של ארגון 'בצלם', את ראשי הצבא שכל כלי התקשורת פתוחים בפניהם, מבצעים לאחי משפט שדה - והוא לא יכול לדבר. ראשי 'בצלם' פרסמו את הסרטון המציג תמונה חד צדדית של האירוע ומאותו הרגע אנו שומעים את ראשי המדינה שופטים אותו, גוזרים את דינו וכל מה שנותר זה רק להוציא אתו להורג, מבלי שיוכל אפילו להגן על עצמו". 



עוד הוסיפה האחות: "מגע שסרטון 'בצלם' התפרסם, התהפכו היוצרות והוא הפך בן רגע לאויב המדינה בעיני אנשי 'בצלם', הרמטכ"ל ודובר צה"ל. גם בכירים בתקשורת מתבטאים בחריפות נגדו, משמיצים אותו, מדביקים לו כינויים כה חמורים וקשים. אנו שומעים את כולכם דנים וחורצים את גורלו, שופטים אותו והוא לא יכול לדבר. אחי היקר לא יכול לדבר כעת, אז אני אהיה הפה שלו ושל המשפחה. אני עומדת מולכם ומתחננת - תעצרו לרגע. אני מתחננת גם בפני הרמטכ"ל ודובר צה"ל, החייל הזה הוא שלכם, כמו הבן שלכם, למה הורגים אותו ללא משפט? מדוע אתם גוזרים את דינו במשט שדה? למה לא נתתם לו דקה אחת להסביר מה עבר עליו ומה הוא הרגיש? האם הוא חשש שהמחבל מתכוון לפוצץ את עצמו? או שאולי מתכוון לשלוף כלי נשק? אנחנו מבקשים מהרמטכ"ל, מדובר צה"ל, משר הביטחון ומראש הממשלה, תעצרו לרגע ותחשבו מה יקרה מחר - מה יחשוב חייל שיראה מחבל שוכב ויחשוש שיש עליו חגורת נפץ".



עוד לדברי האחות, "היום זה אחי ומחר אלה המתגייסים החדשים שייקרעו מהדילמה, האם למצוא עצם בנעליו של אחי או לבצע את המשימה שלשמה גייסתם אותם, הצלת חיי אדם. אני מבקשת בשם המשפחה שתאפשרו לו להגן על עצמו. אחרי שראש הממשלה, הרמטכ"ל, דובר צה"ל וראש האופוזיציה כבר שפטו אותו - מי יעז כעת להקשיב לו? להתחשב במה שעבר עליו? חלקכם עשיתם לו לינץ' בשידור חי. כל אחד מהם בנפרד יותר חזק ממנו פי כמה וכולכם יחד כמו מכבש, שהפך את החייל לאבק מתחת לרגליכם. הפכתם אותו לאבק. כל מה שאנו מבקשים זה מעט הבנה וחמלה. אחי קיבל לפני שנה תעודת מצטיין, הוא חייל מסור, פטריוט ואוהב המדינה, הוא ממושמע ואמיץ. הוא לא היה מעורב בשום מעשה קיצוני ולא עשה בעבר מעשים כאלה. אחי החייל כבר הורשע וכבר נגזר דינו. אני חוששת שהוא לעולם לא יזכה למשפט צדק. חשוב לי לומר לציבור הגדול שמחזק אותו בשעות האחרונות - אנא אל תצטרפו ללינץ' הנוראי הזה. הוא לא המחבל, הוא החייל ואח שלכם".



משפחת החייל, הערב. צילום: אבשלום ששוני



תחילת הפרשה


כזכור, הפרשה החלה כאשר ביום חמישי חייל צה"ל נפצע באורח בינוני בפיגוע דקירה שהתרחש בתל רומיידה שבאזור חברון. שני המחבלים שביצעו את הפיגוע נורו למוות על ידי כוחות הביטחון. בסרטון שפרסם באותו יום ארגון "בצלם", נראה המחבל שוכב על הכביש בזמן שהחייל מקבל טיפול. בשלב מסוים נראה אחד החיילים במקום דורך את הנשק, לוחם חטיבת "כפיר", מכוון אותו ויורה בראשו של המחבל המנוטרל. ברגע הירייה החייל היורה מהמצלמה נראה מוסתר, אולם קודם לכן ניתן לראות אותו נותן את הקסדה שלו לחייל נוסף, דורך את הנשק ומכוון. בדיוק בעת הירי עובר רכב מסחרי לבן שעמד במקום ומסתיר את הפגיעה, אולם לאחר שהוא עובר ניתן לראות את הדם ניגר מראשו של המחבל.



הסרטון עורר סערה במערכת הפוליטית ובקרב רבים בציבור, היו מי שגיבו את החייל על פעילותו, וטענו כי הוא הציל חיים של אחרים (כיוון שעלה חשד בשטח כי המחבל יפוצץ מטען חבלה) והיו שטענו כי מדובר במעשה אשר מכתים את ערכי צה"ל והמדינה. יממה לאחר מכן פרסם ארגון "חברים לשעת צרה" סרטון נוסף מאותה הזירה, שבו נשמעו גורמי הרפואה במקום כשהם צועקים: "לא לגעת במחבל עד שלא מגיע חבלן, ייתכן כי יש עליו מטען".



יום לאחר פיגוע הדקירה, החייל הובא להארכת מעצר בבית הדין הצבאי ביפו ובדיון בהארכת מעצרו נחשף כי הוא חשוד ברצח. החייל טען בדיון כי הוא "חש בסכנת חיים" והתביעה טענה כי גרסתו של החייל, שלפיה חש סכנה ועל גופו של המחבל חשש מחגורת נפץ, הופרכה לחלוטין בחקירה. עוד טענו בדיון כי מצ"ח פתחו בחקירה בטרם הופץ הסרטון בעקבות תלונה שהגיעה ממפקד גדוד שמשון של חטיבת כפיר, מפקד הגדוד בו משרת החייל.