פרקליט המדינה, שי ניצן, יביע היום (ראשון) את התנגדותו לשחרורו המוקדם של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, בפני ועדת השחרורים, שדנה באפשרות לנכות שליש ממאסרו. זאת מהסיבה שלטענת המדינה, הנשיא השמיני של מדינת ישראל, שהורשע בביצוע שני מעשי אונס, אינו ראוי לשחרור מוקדם. הדיון שנערך הוא חסוי והתקיים בנוכחות באי כוחו, נציגי המדינה וקצב עצמו.



עורך הדין יהושע רזניק המייצג את קצב, אמר בכניסה לכלא מעשיהו: "הגיע הזמן לשחרר את מר קצב. מדובר בנשיא מדינה שלובש בגדים כתומים". עורך הדין ציון אמיר המייצג גם הוא את הנשיא לשעבר הוסיף כי "הגענו למצב רע מאוד שכאשר אדם עומד בכל דרישות החוק כדי להשתחרר, ועמדת המדינה שלא מצרפת את תמיכתה בשחרור. הייתי רוצה להאמין שמקבלי ההחלטות קובעים את כיוון הרוח ולא נכנעים לרוחות מסוימות".



פרקליטיו של קצב בכניסה לוועדת השחרורים. צילום: יקי צימרמן
פרקליטיו של קצב בכניסה לוועדת השחרורים. צילום: יקי צימרמן



בין השיקולים שעמדו לנגד הוועדה, הם התנהגות טובה מאחורי סורג ובריח, הערכת המסוכנת, שבמקרה של קצב היא נמוכה ואת האינטרס הציבורי שבשחרור. נטילת אחריות והבעת חרטה נמנים על התנאים לשחרור מוקדם, אולם המדינה טוענת כי בשל בהיעדרם, שחרורו של קצב נוגד את האינטרס הציבורי.



יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת הבהירה את הבעייתיות בשחרורו של קצב: "האפשרות כי נשיא המדינה לשעבר ישוחרר בשחרור מוקדם, מבלי שהכיר בחומרת מעשיו ולקח עליהם אחריות תוך התנצלות בפני קורבנותיו, היא בלתי נסבלת. בלתי נסבלת כלפינו כחברה המסמנת באופן ברור קו אדום בנושא עבירות מין, אך בעיקר בלתי נסבלת כלפי מאות אלפי קורבנות תקיפה מינית שתמשכנה לסבול כל חייהן - ללא ניכוי שליש או אפילו שעה מהסבל המלווה אותן מרגע האונס. כשאזרח מספר אחד מורשע בביצוע עבירות מין כה חמורות הוא הופך לאנס מספר אחד ולכן שחרורו הוא מסר פסול לחברה כולה ומעילה באמון הציבור במערכות החוק".