חילופי מהלומות: עימות פרץ היום (ראשון) בישיבת הממשלה, בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר החינוך, נפתלי בנט על רקע פרשת החייל שירה למוות בראשו של מחבל מנוטרל. בנט ביקש את רשות הדיבור ואמר כי "אסור לחרוץ את דינו של החייל". נתניהו נזף בו בתגובה: "אתה לא תטיף לי מוסר אני הובלתי וגיביתי חיילים הרבה יותר ממך". שר הפנים, אריה דרעי, הצטרף לוויכוח ואמר לבנט: "אם יש טענות פנה לשרת המשפטים".



הוויכוח החל כשבנט ביקש את רשות הדיבור באמצע ישיבת הממשלה ואמר כי "זה לא בסדר שמערכת הביטחון מתדרכת תוך כדי חקירה. סעיף הרצח שהחייל מואשם בו מופרך. אני קורא לשרים - תפנו ליועמ"ש כדי שיפנה לפצ"ר כדי שישנה את סעיף האישום". השר לביטחון פנים, גלעד ארדן אמר לו: "אתה בא לעשות עלינו הון פוליטי, כולם כאן מגבים את צה"ל. אם אתה חושב ששרים צריכים להתערב בסעיף האישום אתה מוזמן לפנות לשרת המשפטים". לאחר מכן דרעי התערב ואמר: "אנחנו צריכים לגבות את הצבא והחקירה, כולנו תומכים בחיילים ואסור להפוך את זה לנושא פוליטי".



בתוך כך גיבה ראש הממשלה גיבה בפתח ישיבת הממשלה את הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, ואמר כי "הערעור על מוסריותו של צה"ל הוא מקומם והוא פסול. חיילי צה"ל, הילדים שלנו, שומרים על ערכי מוסר גבוהים, שעה שהם נלחמים באומץ לב במרצחים צמאי דם בתנאים מבצעיים קשים. אני בטוח שבכל מקרה, וגם במקרה הנוכחי, הבדיקה לוקחת בחשבון את כל התנאים, אלה ואחרים. על כולנו לגבות את הרמטכ"ל, את צבא הגנה לישראל ואת חיילינו ששומרים על ביטחוננו".



"אין סיבה שהחייל ירגיש שנזנח בקרב"


כזכור, ישיבת הממשלה נפתחה היום עם קריאות תמיכה של שרים מטעם הליכוד שיצאו להגנתו של החייל שנחקר במצ"ח. שרת התרבות והספורט, מירי רגב, גינתה את הביקורות על התנהלותו של החייל ואמרה כי "זה משפט שדה. החייל עומד מול תותחי פרשנים, אנשי צבא ופוליטיקאים. החיילים מגנים בגופם על חיינו. צריך שהמשטרה הצבאית תסיים את החקירה ושהפרקליטות תיכנס לעובי הקורה ורק לאחר מכן נוכל לומר אם החייל פעל כראוי. כולנו אמורים להגן על החייל ולגנות את כל אלה שעושים משפט שדה. אין סיבה שהחייל ירגיש שזונחים אותו לבד בקרב".



שר החינוך, נפתלי בנט, שלל את החשד לרצח: "החייל נשלח על ידי צבא ההגנה לישראל להגן על מדינת ישראל ואזרחיה בעת מלחמה קשה נגד טרור אכזרי שרוצח יהודים בוקר ולילה. הקפיצה המהירה של חלק מהמנהיגות למסקנות על החייל בטרם קיום משפט, היא ריקוד לפי חליל של ארגון 'בצלם'. חשוב מאוד שצה"ל יחקור בצורה נקייה ושהחייל יקבל את ההזדמנות להליך הוגן ונקי". על הדיון בסעיף רצח בהקשר של חייל קרבי בשדה הקרב, אמר בנט כי "הוא לא יכול להישפט על סעיף רצח, זו שגיאה מוסרית שמבלבלת בין טוב לרע בין מי האויב ומי בצד שלנו. אני מצפה שהשגיאה תתוקן".



שר המדע והחלל, אופיר אקוניס, הדגיש כי "העובדה שפרשנים ואישי ציבור ופוליטיקאים כבר שפטו את החייל איננה מקובלת עליי. אין בית דין שדה. יש בית דין ושם הדברים צריכים להתברר בצורה יסודית. עדיף מחבלים מתים על חיילים מתים".



מנגד, שר התשתיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ, קרא לחקור את האירוע בחברון והוסיף כי "צריך לתת את מלוא הגיבוי ולדחות את ההתקפות על צה"ל ומפקדיו מימין ומשמאל. תנו לצה"ל לחקור. אנחנו בצה"ל לא הורגים שבויים גם לא בקרב גם לא בקרב מול הטרור. לא הורגים אנשים מנוטרלים וצריך לתת מלוא הגיבוי לחקירה".



החייל שירה למוות במחבל בחברון. צילום: ללא
החייל שירה למוות במחבל בחברון. צילום: ללא




אירוע שנוי במחלוקת


הפרשה החלה כאשר ביום חמישי שעבר חייל צה"ל נפצע באורח בינוני בפיגוע דקירה שהתרחש בתל רומיידה שבאזור חברון. שני המחבלים שביצעו את הפיגוע נורו למוות על ידי כוחות הביטחון. בסרטון שפרסם באותו יום ארגון "בצלם", נראה המחבל שוכב על הכביש בזמן שהחייל מקבל טיפול. בשלב מסוים נראה אחד החיילים במקום דורך את הנשק, לוחם חטיבת "כפיר", מכוון אותו ויורה בראשו של המחבל המנוטרל. ברגע הירייה החייל היורה מהמצלמה נראה מוסתר, אולם קודם לכן ניתן לראות אותו נותן את הקסדה שלו לחייל נוסף, דורך את הנשק ומכוון. בדיוק בעת הירי עובר רכב מסחרי לבן שעמד במקום ומסתיר את הפגיעה, אולם לאחר שהוא עובר ניתן לראות את הדם ניגר מראשו של המחבל.



הסרטון עורר סערה במערכת הפוליטית ובקרב רבים בציבור, היו מי שגיבו את החייל על פעילותו, וטענו כי הוא הציל חיים של אחרים והיו שטענו כי מדובר במעשה אשר מכתים את ערכי צה"ל והמדינה. יממה לאחר מכן פרסם ארגון "חברים לשעת צרה" סרטון נוסף מאותה הזירה, שבו נשמעו גורמי הרפואה במקום כשהם צועקים: "לא לגעת במחבל עד שלא מגיע חבלן, ייתכן כי יש עליו מטען".



יום לאחר פיגוע הדקירה, החייל הובא להארכת מעצר בבית הדין הצבאי ביפו ובדיון בהארכת מעצרו נחשף כי הוא חשוד ברצח. החייל טען בדיון כי הוא "חש בסכנת חיים" והתביעה טענה כי גרסתו של החייל, שלפיה חש סכנה ועל גופו של המחבל חשש מחגורת נפץ, הופרכה לחלוטין בחקירה. עוד טענו בדיון כי מצ"ח פתחו בחקירה בטרם הופץ הסרטון בעקבות תלונה שהגיעה ממפקד גדוד שמשון של חטיבת כפיר, מפקד הגדוד בו משרת החייל.