נתונים על מצב התעסוקה בישראל יכולים לחשוף את התהליכים המתרחשים מתחת לפני השטח. למרות ששיעור ההשתתפות בכוח העבודה עלה מ-54.1% בשנת 2003 עד ל-56.9% בשנת 2010, רק 43% מהעובדים מצהירים על סיפוק. 
 
התפלגות המועסקים לפי ענף כלכלי מיישרת קו עם הסטטיסטיקה הזו, כי אין באמת פערים אמיתיים בין ענפי התעשייה, המסחר הסיטונאי והקמעונאי, החינוך, שירותי הבריאות, החקלאות ועוד. יותר אנשים עובדים היום בהשוואה לעבר ובכל הגילאים יש נטייה לשחיקה מוגברת. בין השנים 2003-2009 נוספו מעל 456 אלף מקומות עבודה במשק וחל גידול של 18.4%, כאשר ענפי המשק שהגידול בהם גבוה מהממוצע הם שירותים למשק בית בידי אנשים פרטיים, בנקאות, ביטוח ופיננסים. 
 
זו מגמה מעניינת לא רק כי היא מסייעת לפילוח של שוק העבודה, אלא גם בגלל שניתן ללמוד ממנה על עתיד המשק: יותר ויותר אנשים מחזיקים במקומות עבודה גמישים. מכאן מובן מדוע הם מתייחסים בחיוב לאפשרות של שינוי בחיים. במילים אחרות, הם יודעים שהשינוי לא אמור לפגוע ברמת ההכנסה או באיכות החיים שלהם. כעת מה שנותר להם לעשות הוא לבצע את הצעד ולהפוך את החלום למציאות.
 

שינוי אמיתי מתחיל בתפיסה


כל הנתונים לעיל מייצרים את התשתית לשינוי אמיתי שאפשר לבצע בחיים. הקושי העיקרי הוא עדיין גיוס אומץ לביצוע הצעד המעשי, אך יש לא מעט טיפים שיכולים לסייע. הדבר הראשון שצריך להגיע אליו הוא ההבנה והקבלה שאנחנו באמת צריכים ורוצים את השינוי הזה. כך מתגברים על הפחד מפני השינוי ובוחנים את המצב בצורה רציונאלית ולא רגשית. לאחר מכן צריך לחשוב מה בשינוי יהפוך אותנו למאושרים. במקביל, כל אדם צריך לתת עדיפות לעצמו ולא לבצע השוואות לאחרים. 
 
שינוי אמיתי מבוסס על צעדים קטנים ולא על מהלכים קיצוניים. יש להיות סבלניים ולזכור שאף שינוי לא מתבצע מהרגע להרגע. זה תקף גם לגבי אנשי תעשייה שמחליטים על לימודי הוראה, וגם על יועצי כלכלה שעוברים ללימודי חינוך. בסופו של דבר, שינוי בקריירה הוא בסך הכל תוצר לוואי של שינוי בתפיסת העולם. כאשר השינוי הזה מתרחש ומשחרר אותנו ממגבלה מסוימת, השמיים הם הגבול.
 
מקרה מבחן: הסבת אקדמאים ללימודי חינוך

אפשר לקחת מקרה מבחן ולנסות להבין מתוכו מה הדרך הנכונה לעשות שינוי אמיתי בחיים. מי שעוקב אחר פרסומי משרד החינוך מזהה מגמה ברורה של הסבת אקדמאים להוראה במגוון תחומים. מתברר שבוגרי תארים ראשונים בתקשורת, אמנויות, מדעים גיאוגרפיה ועוד לא מסתפקים ב-BA. בשלב מסוים בחיים הם מחליטים על הסבה מעשית והופכים את הידע התיאורטי לתעודת הוראה. התעודה מאפשרת להם להשתלב בתחום החינוך ולהשפיע מבפנים על דור העתיד.
הסבת אקדמאים מייצגת את כל היתרונות של שינוי אמיתי. ההסבה מתבצעת רק לאחר שינוי תפיסתי והיא כוללת כלים מעשיים. בעזרת הסבה ניתן להכניס עניין לשגרה, לגוון את תחומי הידע ולפתח קריירה חדשה. יש כאלה שמחליטים על לימודי הוראה בגלל משבר בחיים האישיים, לעומת אחרים שעוברים ללימודי חינוך כי נמאס להם לעבוד בשוק תחרותי. בשורה התחתונה, אנשים שזקוקים לשינוי בחייהם יודעים זאת ורק צריכים תירוץ טוב לעשות את הצעד הראשון.