נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בירך היום (ראשון) את נשיא סוריה, בשאר אסד, על הכיבוש מחדש של העיר תדמור מידי ארגון "המדינה האסלאמית". דובר הקרמלין, דמטרי פסקוב, אמר כי "אסד מעריך את הסיוע האווירי של רוסיה, שבלעדיו החזרת תדמור לא הייתה מתאפשרת".

נשיא סוריה, בשאר אסד, כינה את שחרור העיר העתיקה תדמור מידי דאעש כ"הישג חשוב". לדבריו זו הוכחה שהאסטרטגיה של צבא סוריה ובעלי בריתו במלחמה בטרור יעילה לעומת חוסר הרצינות של הקואליציה בהובלת ארצות הברית. אסד אמר את הדברים בפגישה עם חברי פרלמנט ואנשי אקדמיה ותקשורת מצרפת.

קודם לכן, אמר דובר צבא סוריה כי ההשתלטות מחדש על תדמור, מהווה מכת מחץ ופגיעה מורלית בארגון המדינה האסלאמית. הוא הוסיף, כי הדבר מאפשר לצבא להרחיב את לחימתו בארגון לכיוון א-רקה ודיר א-זור.

ארגוני זכויות האדם הסורים מסרו, כי מטוסי הקרב הרוסיים תקפו גם בשתי הערים, שהן היעד הבא של צבא סוריה. בא-רקה דווח על 55 הרוגים מקרב האזרחים. בדיר א-זור דווח על ירי ארטילרי.

יותר מ-100 לוחמי דאעש נהרגו 

בשעות הבוקר דווחה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית, סאנ"א, מפי קצין בכיר, כי צבא אסד השתלט על העיר העתיקה תדמור. "השמדנו את ההתארגנות האחרונה של ארגון הטרור דאעש", אמר המקור והוסיף כי חיל ההנדסה ניקה את העיר מהמוקשים ומטעני החבלה שפוזרו בשטח

העיר העתיקה תדמור. צילום: רויטרס
העיר העתיקה תדמור. צילום: רויטרס

ההשתלטות לוותה בתקיפות אינטנסיביות של מטוסי קרב רוסיים, שעשו ביממה האחרונה 40 גיחות באזור תדמור ופגעו בכ-160 יעדים של ארגון "המדינה האסלאמית". סוכנויות ידיעות רוסיות דיווחו, כי בתקיפות נהרגו יותר מ-100 מלוחמי דאעש. על פי דיווחים שונים, לעיר החשובה נשלחו הכוחות המיוחדים של צבא המשטר, מלווים בחיל האוויר ומשמר הרפובליקה.

כבר שלשום נמסר, שהקרבות העזים בין צבא המשטר לבין לוחמי המדינה האסלאמית השולטים בעיר היו בשיאם. הטלוויזיה הרשמית דיווחה כי הצבא, שהצליח ביום חמישי לכבוש את המצודה העתיקה המשקיפה על מערב תדמור, השתלט לחלוטין על הרובע הצפוני אל-עאמריה וכן על שתי שכונות נוספות אל-מותקאעדין וא-ג'מעיאת אל-ע'רביה שבמערב העיר.

חלק מלוחמי דאעש החליטו "להילחם עד המוות" 

עם זה, על פי דיווחים שונים הקרבות בעיר נמשכים, ואפשר לשמוע את ירי הארטילריה בשידורים הישירים של הטלוויזיה הסורית. ארגון "אל-מרסד" הסורי לזכויות אדם, היושב בלונדון, הודיע כי לאחר הודעת המשטר על השתלטותו על העיר, נשמעו שישה פיצוצים ברחבי העיר מה שהביא להפסקת חילופי האש. לא ברור אם מדובר בפיצוץ מבוקר של מטעני חבלה על ידי המשטר, או מכוניות תופת של מתאבדי דאעש. עוד דווח, כי חילופי אש נשמעים במזר ובצפון מזרח שדה התעופה של תדמור, לאחר השתלטות צבא אסד על נמל התעופה ועל הכלא. על פי הדיווחים, בין 25-30 מלוחמי דאעש סירבו לפנות את העיר והחליטו "להישאר ולהילחם עד מוות". זאת, לאחר שחבריהם קיבלו הוראות לסגת מהמפקדה הראשית של הארגון בא-רקה.

אתר "א-סוריה" המזוהה עם האופוזיציה, ציטט פעילים שאמרו כי "הדיווחים שצבא המשטר ומיליציית חיזבאללה השתלטו לחלוטין על העיר תדמור אינה נכונה". בדף הפייסבוק של העיר "תדמור" נאמר, כי "המשטר השתלט על חלקים מהשכונה הצפונית, השכונה המערבית במלואה, האזור הארכיאולוגי, שכונת עאמריה וכן הכניסה לשכונת א-סנאעה. מנגד, ארגון המדינה האסלאמית שנכנס לעיר במאי אשתקד שולט בשכונה המזרחית, המרכזית, הצפונית והגנים הדרומיים והמזרחיים". עוד נאמר, כי "חילופי אש כבדים נמשכים בשכונות הללו בין דאעש לבין המשטר, המסתייע בגיחות רבות של חיל האוויר הרוסי, וירי ארטילרי ושל טילים".

יש לציין, כי הקרבות החריבו חלקים רבים מהעיר העתיקה. בדיווחים של האופוזיציה נאמר, כי כוחות המשטר איבדו לפחות 50 קצינים וחיילים.