שר החינוך נפתלי בנט התראיין הבוקר (שני) בגלי צה"ל והתייחס לפרשת החייל שתועד יורה במחבל, לאחר פיגוע הדקירה בתל רומיידה ואמר שהוא לא יודע אם החייל שגה או לא בפעולתו אך לטענתו בגלל ש"כל צמרת המדינה חרצה את גורלו, זה מקשה על החוקרים להגיע לצדק. שכחנו מי פה האויב, אנחנו במלחמה נגד טרור אכזרי".



"אני חושב כרגע על החיילים שלנו ומה שקרה בסוף השבוע שעבר, ששעות אחדות אחרי האירוע בחברון, צמרת הפוליטיקאים בצמרת וזה כולל את ראש הממשלה, שר הביטחון, הרצוג ולפיד, כולם קפצו לחרוץ את דינו של החייל לפני שחקירת מצ"ח החלה בכלל. המצב הזה שחייל יוצא לחקירת מצ"ח לאחר שכל צמרת המדינה חרצה את גורלו, מקשה על החוקרים להגיע לצדק", אמר בנט.



השר אמר כי שופטים את החייל בלי לדעת מה עבר עליו ומה באמת התרחש באירוע: "אולי החייל חשב שהוא מציל חיים, שופטים את החייל בלי להבין מה עובר עליו. התחקיר קרה בשישי בבוקר וכבר בחמישי אחר הצהריים, אולי כדי למצוא חן בעיני 'בצלם', כל צמרת המדינה קפצה לגנות את החייל".



המחבל שנורה לאחר שנוטרל. צילום מסך
המחבל שנורה לאחר שנוטרל. צילום מסך



"אולי החייל שגה אבל הוא לא רוצח"

"החייל אמור להיחקר בצורה אמיתית וזה לא רציני, אני מצפה שימשכו את אותן הרשעות, לא יכול להיות ששופטים את החייל עוד לפני החקירה", אמר יו"ר הבית היהודי והדגיש: "אני לא יודע אם הוא בסדר או לא. יכול להיות שפיקודית הוא נהג לא נכון והוא צריך להיענש על זה. אני דורש שתהיה חקירה הוגנת ולא התנפלות טרם החקירה".

בנט נשאל אם היה בסיטואציות כאלה כלוחם בצה"ל והוא ענה: "כן, הייתי במצבים כאלה ולאורך השנים גם אני שגיתי בשדה הקרב אבל זכיתי לגיבוי, גיבוי נותנים כשקשה". על כך שהחייל מואשם ברצח: "קרה פה בלבול מוסרי, סעיף הרצח הוא הזוי. אולי החייל שגה אבל רוצח הוא לא. רוצח זה אדם שיוצא מהבית עם סכין לדקור יהודים. לו אני הייתי שר הביטחון, לא הייתי קופץ, הייתי אומר שהסטנדרטים של צה"ל מאוד גבוהים".



עוד אמר על סעיף הרצח: "אני חושב שמי שהעלה סעיף כזה יש לו בלבול מאוד עמוק, הוא לא מבין מי האויב והוא לא מבין את הסיטואציה. חייל בשדה קרב גם אם הוא שגה ואני לא קובע אם הוא פעל נכון או לא נכון, אבל זה לא רצח. אני רוצה כרגע שהחייל הזה וכל החיילים יבינו שיש גיבוי של צה"ל ושל ההנהגה המדינית. שכחנו מי פה האויב, אנחנו במלחמה נגד טרור אכזרי ולא יכול להיות שבגלל סרטון של 'בצלם' אנחנו מרקדים לפי החליל שלהם".



שר הביטחון משה יעלון התייחס לדברי בנט ואמר: "השר בנט משקר, מטעה את הציבור ומתנהג כמו פופוליסט חסר אחריות". על הטענה של בנט כי הוא הגיב רק לאחר פרסום הסרטון של "בצלם", מסרו בסביבת יעלון כי הוא נחשף כבר ביום חמישי לתחקיר המבצעי וכי הוא עוקב אחר חקירת מצ"ח. עוד הוסיף: "בנט החל בהשתוללות חסרת אחריות והוא רוצה לגרוף הון פוליטי על חשבון צה"ל".



כזכור, אתמול פרץ עימות בישיבת הממשלה, בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר החינוך על רקע פרשת החייל. בנט ביקש את רשות הדיבור ואמר כי "אסור לחרוץ את דינו של החייל" ונתניהו נזף בו בתגובה: "אתה לא תטיף לי מוסר, אני הובלתי וגיביתי חיילים הרבה יותר ממך. שר הפנים, אריה דרעי, הצטרף לוויכוח ואמר לבנט: "אם יש טענות פנה לשרת המשפטים".



בנימין נתניהו ונפתלי בנט. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
בנימין נתניהו ונפתלי בנט. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90



הוויכוח החל כשבנט ביקש את רשות הדיבור באמצע ישיבת הממשלה ואמר כי "זה לא בסדר שמערכת הביטחון מתדרכת תוך כדי חקירה. סעיף הרצח שהחייל מואשם בו מופרך. אני קורא לשרים - תפנו ליועמ"ש כדי שיפנה לפצ"ר כדי שישנה את סעיף האישום". השר לביטחון פנים, גלעד ארדן אמר לו: "אתה בא לעשות עלינו הון פוליטי, כולם כאן מגבים את צה"ל. אם אתה חושב ששרים צריכים להתערב בסעיף האישום אתה מוזמן לפנות לשרת המשפטים". לאחר מכן דרעי התערב ואמר: "אנחנו צריכים לגבות את הצבא והחקירה, כולנו תומכים בחיילים ואסור להפוך את זה לנושא פוליטי".