בשבוע הזה שבו רעדה אירופה, אפשר לחזור לתרומה ישראלית קטנה להתארגנות של דאע"ש ביבשת השוקעת. למשל, חבורת בני טובים מג'לג'וליה, שהייתה מתכנסת ביחידת דיור קטנה, לא כדי לטחון עד דק את תהילת ארגון הפשע המקומי של יחיא חרירי האגדי ושל אחייניו ממשפחת עייאט־חרירי; וגם לא כדי לתכנן את הנקמה בעד המדינה הבלתי נשכח נגדם, באסל עאסי, ששלח ב־ 2006 את החרירים לשנות מאסר ארוכות בעוד הוא נופש מאז על חשבון מדינת ישראל בתאילנד הקסומה.



לאחים חוסאם (27), איהאב (22) ועאנס (19) חג'לה, בנים למשפחה עתירת נכסים וקרקעות - מיליון דולר הדונם - הפשע ממש לא קוסם. מעט ההשכלה שרכשו, לצד הניכור החברתי כבני הכפר, הובילו אותם בחסות הממון המשפחתי למחוזות אידיאולוגיים קיצוניים בניחוח ערבי מחתרתי אופנתי - לדאע"ש.



סביב שולחן המחשב ביחידת הדיור של משפחת חג'לה התקבצו בסתיו האחרון עוד חברים מהעיר המשגשגת: מוחמד עודה (29), עדנאן עינאש (21) ומוחמד זקגטי (23). המנהיג שלהם היה נדאל סלאח, מורעל דאע"ש, שיחד עם חוסאם חג'לה, המנוסה שבחבורה - בוגר מאסר על טירונות צבאית שעשה במהלך ביקור באחת מארצות ערב - רקם הרפתקה רומנטית לגברים בלבד: מעבר של החבורה הצעירה לסוריה כדי לחבור שם לכוחות דאע"ש הנלחמים


בנשיא בשאר אל־אסד ובקואליציה הבלתי אפשרית שלו.



לפי התוכנית, חוסאם חג'לה ונדאל סלאח ייצאו מרמת הגולן לסוריה באמצעות רחפנים מהסוג שהם מכירים מהשדות המוריקים של השרון ומהמצוקים בחופי הים התיכון, ואילו הארבעה האחרים יטוסו לטורקיה ומשם יחצו את הגבול לסוריה. במקביל, נדאל וחוסאם קבעו כי הם צריכים לאתר באינטרנט אנשים המשויכים לדאע"ש כדי שיסייעו להם להיכנס לסוריה ולהצטרף שם לעבדאללה חג'לה, בן המשפחה הנערץ שכבר פועל בשורות הארגון הרצחני.



במפגשים שנערכו בבתי קפה שונים בצלע הדרומית של המשולש, כדי להקשות על ניטור מקורות הגלישה שלהם באינטרנט, הם צפו בתכנים המתעדים את


פעולות הארגון, שוחחו ופיתחו הזדהות אידיאולוגית, בחנו מפות של גבול טורקיה־סוריה כדי לבחור נקודת מעבר נוחה, ופתחו חשבונות פייסבוק פיקטיביים שבהם נקבע שם הקוד להשגת המטרה: "הצלחה בפוקר".



ענאס חג'לה, איהאב חג'לה, ג'יהאד חג'לה, נדאל סלאח, עדנאן עינאש, מוחמד זקגטי, מוחמד עודה



מבצע הרחפנים

האחים ענאס ועודה חג'לה יצאו לטורקיה ב־ 11 באוקטובר, אבל כשהגיעו לעיירות קיליס ואדנא על הגבול עם סוריה, הם חשדו באנשי הקשר שצוותו להם באמצעות מערכת המסרים טלגרם, ובחשש רב שבו כעבור שבועיים לישראל הבטוחה. בינתיים רכשו חוסאם ונדאל את הרחפנים והחלו להתאמן על הפעלתם בשמי המשולש.



ב־ 16 באוקטובר הם נסעו לאזור היישוב נוב ברמת הגולן כדי להמריא משם לסוריה, אך עקב תקלה טכנית ברחפן של חוסאם הם שבו לג'לג'וליה. "שולחן הפוקר התהפך", דיווח חוסאם על התקלה לחברים בחשבון הפייסבוק הפיקטיבי. כעבור שבוע, ב־ 24 באוקטובר, חזר נדאל לרמת הגולן והמריא לבד ברחפן שלו לסוריה, שם הוא שוהה לכאורה עד היום הזה.



חקירת השב"כ החלה מאז שחזרו האחים חג'לה מהטיול הקצר בטורקיה ב־ 25 באוקטובר. אז החל המעקב אחריהם, נחשפו טלפונים "מבצעיים" ששימשו


אותם, חשבונות הפייסבוק הפיקטיביים שפתחו והעובדה המצערת שנדאל סלאח הספיק לחצות את הגבול לסוריה ברחפן. ששת הקושרים הודו מיד, ובחקירתם בשב"כ נחשפו פרטים על ערבים־ישראלים נוספים מג'לג'וליה ומהסביבה הנערכים להצטרף לכוח הג'יהאדיסטי העולה, ובהם אחד השוהה שנים רבות במדינה אקזוטית אי שם. 



בזמן שעו"ד בן אסולין מפרקליטות מחוז מרכז הגיש את כתב האישום החמור נגד האחים חג'לה ושותפיהם, חוקרי השב"כ והמשטרה הכינו לעו"ד רועי רייס, התובע מאותו מחוז, חומר גלם נגד הקושרים הנוספים, ובהם תושב המדינה האקזוטית. משום מה בתיק הזה אסור לפרסם מילה מעבר לנוסח שבית המשפט התיר לפרסום בתיאום עם כוחות הביטחון, והריהו לפניכם.


הנאשם מאי שם

9 במרץ 2016 . "פרקליטות מחוז מרכז הגישה כתב אישום נגד שני ערבים־ישראלים, שמותיהם ופרטיהם המזהים אסורים בפרסום: תושב מרכז הארץ (24) ונאשם נוסף (48), תושב המרכז המתגורר בחו"ל. השניים נאשמים במגע עם סוכן חוץ, קשירת קשר לביצוע פשע, יציאה שלא כדין וחברות בהתאחדות בלתי מותרת. "בשנת 2015 הנאשם המתגורר בחו"ל הציג עצמו כלוחם דאע"ש בחשבון הפייסבוק שלו, ופרסם גילויי הזדהות אידיאולוגית עם דאע"ש ועם פיגועי טרור בישראל, לרבות הפיגוע ברחוב דיזנגוף.



במקביל, הנאשם וקרוב משפחתו המכונה 'מקדסי' תקשרו בפייסבוק, ומקדסי עדכן כי החליט לצאת לסוריה ולחבור לדאע"ש. "השניים סיכמו כי עם הגעתו של מקדסי לטורקיה יסייע לו הנאשם מחו"ל במציאת דרך להסתנן לסוריה, ואף עשה כן. בהמשך, מקדסי דיווח כי חבר לדאע"ש, עבר הכשרות אידיאולוגיות, אימונים צבאיים ואף הצטרף ללוחמה, וניסה לשכנע את הנאשם מחו"ל לבוא לסוריה.



"בפייסבוק הנאשם הביע נכונות עקרונית, ובמקביל, הציע לבצע פיגוע טרור בחו"ל. מקדסי בירך על ההצעה, ואמר כי על הפיגוע להיות מבוצע נגד זרים מערביים, לרבות ישראלים ויהודים, וכן נגד מוסלמים שיעים. או אז מסר לו הנאשם מידע על יעדים אפשריים - מסגד שיעי, מקומות שבהם נוהגים לשהות תיירים מערביים לרבות בריטים ואמריקאים, וכן שני יעדים ישראליים ויהודיים.



"הנאשם מחו"ל סיכם עם מקדסי שיפנה אותו לגורמים מטעם דאע"ש אשר יציידו אותו בכסף ובאמצעי לחימה, ואף צפה בסרטון ששלח מקדסי על הכנת מטען חבלה. הוא גם דיווח כי השיג צינור להכנת מטען, אך לא השיג את כל הפריטים הנדרשים".



בחודש נובמבר 2015 מקדסי בסוריה יצר קשר עם נאשם נוסף בפרשה, וניסה לגייסו לחבור לכוחות דאע"ש, אלא שאז התפרסם דבר מעצרם בג'לג'וליה של ששת הקושרים. הנאשם השני סירב לבוא לסוריה, אך גם לא ניתק מגע עם מקדסי. "במסגרת השיחות ביניהם", נמסר בהודעת בית המשפט, "הוצע לנאשם לפעול עבור דאע"ש על ידי ביצוע פיגוע טרור בישראל וחבירה לארגון בסוריה. בתחילת חודש פברואר הוא הסכים, ומקדסי הציע להפנות אותו אל גורמים


פלסטינים ביהודה ושומרון שיציידו אותו באמצעי לחימה - תת־מקלע, מטעני חבלה וחומר נפץ - ואל מבריח שיעביר אותו מטורקיה לסוריה".



בשלב הזה החליטו חוקרי שב"כ לעצור את הקשר. ב־ 11 בפברואר הנאשם המרכזי נעצר בחו"ל על ידי המשטרה המקומית, בתיאום עם מדינת ישראל. ב־ 14 בפברואר עצרו חוקרי שב"כ את הנאשם השני בקלקיליה, וכבר ב־ 17 בפברואר נחת בנתב"ג ונעצר הנאשם מאי שם. 



רשימות נוספות של אמיר זוהר ב-POSTA.CO.IL

[email protected]