מחוץ לבית הדין הצבאי בצומת קסטינה מתוכננת היום (שלישי) ב-14:00 בצהריים הפגנת תמיכה גדולה בחייל החשוד ברצח המחבל, שיובא לדיון נוסף בהארכת מעצרו. לפי הערכות, התביעה הצבאית תבקש לשנות את סעיף האישום מרצח לגרימת מוות ברשלנות שכן החקירה מעלה יותר רשלנות בהתנהלות החייל ולא כוונה לבצע רצח.



גורמים בחקירה מספרים כי מחומר הראיות עולים ממצאים לא מעודדים מבחינתו של החייל, חלקם יוצגו היום בפני השופט, אולם אין בחומר סימנים של רצח בכוונה תחילה.
 
בין היתר יוצגו פרטים מהתחקיר הצבאי המלא שקיים אלוף פיקוד מרכז רוני נומה, שקבע: "החייל החליט על דעת עצמו לפתוח באש לעבר המחבל, ומפקדו שלל בשטח הימצאות של מטען על גופו של המחבל". עוד יוצגו עדויות של חיילים ומפקדים שהיו בזירה, חלקם ננזפו במהלך התחקיר הצבאי, עדויות שמסבכות את מצבו המשפטי של החייל. מנגד ידרשו עורכי דינו של החייל, אילן כץ, אייל בסרגליק, כרמית שחיבר ובנימין מלכא, לשחרר את החייל למעצר חלופי ביחידתו או ביחידה אחרת.

"נשללה הימצאות מטען על גוף המחבל"


"אם אכן ישונה הסעיף נדאג שהחייל ישוחרר", אומר עו"ד בסרגליק, "לתיקון הסעיף הזה משמעות רבה. זה אומר שמתחילים להבין מה שהתרחש שם ולבדוק את הדברים. אנחנו יודעים להגיד שלא היה בזירה אישור מאף גורם להתקרב למחבל מחשש למטען, וגם תחקיר מד"א תומך בזה. המחבל נורה מספר בודד של כדורים, ככל הנראה חמישה, והייתה התרעה קונקרטית לחוליה שביקשה לבצע פיגוע התאבדות שם. גם החייל אמר שהיה לו חשש ממשי ולכן הדברים מתחילים להתברר ויש לשחררו למעצר פתוח בבסיס צבאי".
 
במצ"ח מעריכים כי ישנם עוד עדים רבים לתקרית ויש לבצע חקירה מקיפה. החייל סיפר לעורכי דינו: "ניסיתי להציל את חברי ואחר כך את עצמי". לדברי עו"ד בסרגליק, הוא מודע לסערה הציבורית שגרם האירוע. "אני יודע שפעלתי נכון", אמר לעורכי דינו. 
 
גורם צבאי הודף את הטענה העולה בתחקיר שביצע מד"א לאירוע לפיו המחבל לא טופל לאחר שביצע את הדקירה ונפגע מחשש להימצאות מטען על גופו. "לא היה מטען על גופו של המחבל לפי בדיקת המפקד בשטח", אומר אותו גורם צבאי. "מד"א נדרשים לאישור מחבלן משטרתי בשטח והמפקד בדק את המחבל ושלל הימצאותו של מטען".
 
אביו של החייל שנפצע בפיגוע, חברו ליחידה של החייל החשוד, הביע גם הוא תמיכה בחייל. "המדינה שלחה אותו לשמור על אנשים שחיים שם", אמר, "אם מישהו עשה משהו שלא צריך לעשות, ברור שאפשר לפרסם באינטרנט, אבל לא לשחוט אדם לפני שבכלל בדקו את הנושא. אני מחכה לטלפונים של כל אלה שגינו את זה ופונה אליהם, אל הח"כים זהבה גלאון או איימן עודה, שיתקשרו לשאול מה שלומו של הבן שלי".

תמיכה בחייל: עצרת גדולה ברמלה


אומנם הפגנות התמיכה שיזם נוער מפלגת הבית היהודי בחייל היורה בחברון בוטלו בהוראת ראשי המפלגה מסיבות פוליטיות ומחשש שיתפרשו כמהלך נגד הממשלה וצה"ל, אולם בערים שונות ברחבי הארץ נמשכים אירועי התמיכה בחייל.
 
אחרי ההפגנה בבית שמש אתמול יתקיים  הערב ב־19:00 ברמלה כנס תמיכה גדול בחייל. הנואם המרכזי באירוע שיתקיים בהיכל התרבות תחת הכותרת "חיילי צה"ל אינם הפקר" הוא ראש העיר יואל לביא, שהביע תמיכה בחייל. בהזמנה נכתב: "תושבי רמלה מוזמנים לעצרת תמיכה והזדהות עם חיילי צה"ל".
 
 
בעירייה שותפים לארגון האירוע ומצפים שהאולם יהיה מלא ושיהפוך את עצרת התמיכה למנוף ציבורי למען החייל העצור. גם ברשתות החברתיות יצאו אמש קריאות של חברים במועצות תלמידים, ועדי הורים ואנשי חינוך להגיע לעצרת בעיר.
 
הפגנות נוער הבית היהודי שבוטלו תוכננו תחת הסיסמה "לא נפקיר אותך, אח!" והיו אמורות להתקיים בצומת הקניון בלוד, במרכז קריית אתא, במרכז חורב בחיפה, בצומת גיתי בשומרון, בצומת נחשון ובצומת שמשון, מול בית ראש הממשלה בירושלים, מול משכן הכנסת ובצומת גבעת אסף שעל ציר 60 בבנימין. הנוער יזם את ההפגנות כדי ללחוץ על גורמי הצבא והממשלה "לא לקיים את משפט השדה שערכו לחייל עוד בטרם התחקיר הצבאי", לדבריהם. 
 
"לא ניתן יד למשפט השדה שגורמי השמאל עושים בחייל כרגע ובכל חיילי צה"ל בכלל", אמרו במפלגה, "חיילי צה"ל חייבים לדעת כי במלחמתם הבלתי מתפשרת נגד המחבלים הרצחניים - עם ישראל עומד מאחוריהם ולא יאפשר להפקירם לגורמי שמאל קיצוניים". ההפגנות, כאמור, בוטלו, ובדף הפייסבוק של נוער הבית היהודי נכתב: "נדחה את האירועים כדי להתארגן בצורה הטובה ביותר להובלת מסר אחדות, שלום וטוב ברחבי העם. עמכם הסליחה".