איילת ואיתמר לוין מבינים דבר או שניים בהוראת נהיגה ובמשפטים. איילת היא מנהלת מקצועית של בית ספר לנהיגה ומורת נהיגה פעילה, ואיתמר הוא מחבר ספרי לימוד בתחום הנהיגה ומומחה בבטיחות בדרכים ובדיני תעבורה. שניהם בוגרי תואר במשפטים.
 בתחילת השבוע שלחו בני הזוג לוין מכתב מאיר עיניים אל היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שבו התריעו מפני נזקים כלכליים כבדים שאותם גורם כעת משרד התחבורה למורי הנהיגה ולתלמידיהם. נזקים אלה עלולים להסתכם להערכתם בקרוב לשני מיליון שקלים ליום לציבור מורי הנהיגה, ועוד כ־200 מיליון שקלים לתלמידי הנהיגה, והם חושפים את המדינה – ולמעשה אותנו – לתביעת נזיקין תקדימית.
 אם אכן יתגשמו התחזיות המטרידות, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בעוד שנים ספורות במציאות אבסורדית שבה נאלצת מדינת ישראל לשלם פיצוי ענק לציבור שכרגע עדיין לא ממש נפגע (אבל עומד להיפגע מאוד, ובקרוב), בעוד האנשים שגורמים ממש ברגע זה לנזק ממשיכים בתפקידיהם. 
רכב - מה משתלם יותר לקנות או לקחת בליסינג
 

בעקבות הטענות שעולות מהמכתב של בני הזוג לוין, לנוכח פרסום המכרז של משרד התחבורה להפרטת מערך מבחני הנהיגה המעשיים ולרגל כניסת שביתת בוחני הנהיגה לשבוע השני שלה – יצאנו לחפש ולמצוא את ההיגיון המקצועי שמאחורי מהלך ההפרטה, וחזרנו עם תשובות מטרידות.

טסט ושיעור נהיגה. צילום: פלאש 90
טסט ושיעור נהיגה. צילום: פלאש 90

 הטיעון היחיד שהצלחנו לקושש בעד הפרטת המבחנים הוא שיפור השירות לציבור בהגדלת זמינות המבחנים המעשיים. אף תשובה לא ניתנה לנו בנוגע לנזקים שעלולים להיגרם לבטיחות בדרכים, לתלמידי הנהיגה וליכולת המדינה לפקח על הבוחנים ועל המבחנים.
 העובדה המטרידה ביותר לכאורה היא שאין בידינו כרגע אף בדל של תיעוד לכך שאנשי המקצוע במשרד התחבורה, מי שאמונים על בטיחותם של אזרחי ישראל, על תהליך ההכשרה של לימודי הנהיגה ועל מערך המבחן – נתנו את דעתם בדרך ראויה למכלול הסיכונים, היתרונות והחסרונות של המהלך.
 פנינו השבוע למשרד התחבורה במטרה להבין את הצד המקצועי של ההפרטה – כלומר את מהלך הדיונים המקצועיים ואת מכלול השיקולים אשר הובילו אותם להפרטת המבחנים.
 במצב רגיל, כדי לדעת עד כמה מקצועיות או רשלניות היו פעולות המשרד בנושא מסוים צריך להמתין לדוחות מבקר המדינה, אשר לרוב מפורסמים הרבה לאחר שהנזקים כבר נגרמו. אולי הפעם נגלה את הדברים עוד קודם לכן במסגרת תביעת נזיקין שעשויה להיות מוגשת נגד המדינה אם לא יימצא פתרון מיידי להשבתת מערך המבחנים על ידי בוחנים שבקרוב צפויים להיות מובטלים.
 

החלטות בלי פתרונות 


בני הזוג לוין פנו כאמור אל היועץ המשפטי לממשלה במכתב שכותרתו "אחריות משרד התחבורה לכל נזק אשר ייגרם בעקבות פרסום מכרז מס' 7/16 – המכרז להקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים - 'טסטים'". אנחנו מביאים כאן את עיקרי הדברים, שמדברים בעד עצמם.
 במכתב מתוארים בין השאר כמה מהמהלכים אשר קדמו לפרסום המכרז – ובמיוחד הצהרות חוזרות ונשנות של שר התחבורה ישראל כץ על כוונתו להפריט את השירות. "כבר לפני למעלה משנתיים, בינואר 2014, הודיע שר התחבורה בכנסת כי 'עומדים להפריט את מערך המבחנים המעשיים'... הנושא שב ועלה לכותרות מדי פעם, ועורר התנגדות רבתי בעיקר בקרב חברי כנסת ובוחני הנהיגה.
 "לאורך השנים התלוננו בוחני הנהיגה על תנאי עבודתם. כלי המחאה העיקרי של הבוחנים היה השבתת המבחנים. בסוף שנת 2013 פתחו הבוחנים בשביתה בדרישה לשפר את תנאי העסקתם ולאפשר להם להתאחד בהסכם קיבוצי. דומה שבעת זו התגבשה דעתו של שר התחבורה להתחיל את מהלך ההפרטה, וכך כתב בעמוד הפייסבוק שלו: 'נמאס מהתנהגות הבוחנים, הוריתי לגבש תוכנית להפרטת הטסטים כך שתהיה תחרות חופשית ובלי בירוקרטיה'.
 "במשך כל שנת 2015 ועד פרסום המכרז במרץ 2016, שקד צוות מיוחד, להלן 'ועדה להכנת מכרז ההפרטה', בראשות הסמנכ"ל הבכיר מר אבנר פלור, על מנת לבחון וליישם את הליך הפרטת הטסטים. על פי מפרט המכרז שפורסם ביום 17.03.2016 מתבהר כי לכאורה משרד התחבורה לא נתן דעתו על מתן פתרונות לבעיות היכולות להיווצר בעקבות פרסום המכרז. 
 "תחילת הפעלת המכרז בפועל לאחר קבלת ההצעות, וההכנה התשתיתית תהיה בחלוף 18 חודש, כשנה וחצי לאחר פרסום המכרז לכל המוקדם. ובמיוחד לאחר שהמכרז כולל מערכת טכנולוגית שאמורה להיות מפותחת על ידי משרד התחבורה ואשר פיתוחה טרם החל.
 "לאורך כל תקופה זו אמורים כ־200 אלף תלמידים לגשת למבחן המעשי – הטסט - ופרנסתם של כ־4,000 מורים לנהיגה תלויה באופן מוחלט בקיום המבחנים. חשוב להדגיש כי אין מדובר במצב חירום, כמו איום בטחוני, או מפגע טבע, אלא מהלך מתוכנן אשר משרד התחבורה עצמו מצהיר כי התכונן אליו למעלה משנה.
 "לאחר פרסום המכרז הודיעו בוחני הנהיגה על השבת המבחנים לאלתר, וכי זכות השביתה קיימת להם כעובדי מדינה אשר פרנסתם עומדת להיפגע... חשוב להדגיש כי שביתת הבוחנים הייתה ידועה מראש, ומגובה על ידי הסתדרות העובדים... משרד התחבורה לא פרסם כל תוכנית חלופית או דרך פעולה להתמודד עם ההשבתה הצפויה, וזאת למרות שהוא ממונה על קיום המבחנים והסדרתם על פי חוק. קשה להאמין כי לאחר ישיבת ועדה במשך למעלה משנה לשם הכנת מתווה ההפרטה, ולמרות הצפי הסביר כי תפרוץ שביתה ללא מגבלת זמן, לא נבחנה או הופעלה כל תוכנית אלטרנטיבית למניעת נזקי ההשבתה הצפויה".

שלט טסט. צילום: פלאש 90
שלט טסט. צילום: פלאש 90

 

הנזק הצפוי


במכתבם ממשיכים בני הזוג לוין ומתארים את המצב הקיים: "על פי דיווחי המורים מכל רחבי המדינה, ניכרת האטה בכמות שיעורי הנהיגה. מניסיון עבר... ידוע כי תוך תקופה של חודש תרד כמות השיעורים עד אפס. למותר לציין כי 4,000 מורי נהיגה מתפרנסים מהוראת הנהיגה וכי מורים אלו עומדים להיפגע כלכלית על לא עוול בכפם... לשם המחשת הפגיעה, אם למשל הכנסתו של מורה נהיגה לאחר ניכוי ההוצאות היא כ־500 שקל ליום, אזי הנזק הכספי הישיר של מורי הנהיגה מסתכם בכשני מיליון שקל ליום.
 "ההערכה היא כי יש במערכת כ־50 אלף תלמידי נהיגה אשר נמצאים בשלב סופי של לימודי הנהיגה לקראת המבחן המעשי. כל יום שעובר ללא קיום מבחני נהיגה מרחיק מהם עוד את הרישיון המיוחל. חלק מהתלמידים עומדים בפני גיוס, חלק אחר מפסיק את הלימודים לאחר שהשקיעו בו אלפי שקלים. נשללת מהם זכות יסוד של חופש התנועה. אם השביתה תיערך זמן רב, חלקם הגדול ייאלץ לחזור על שיעורי הנהיגה. הערכת נזק מיידי היא כ־4,000 שקל לתלמיד, סך הכל 200 מיליון שקל.
 "אחריות המדינה בנזיקים נקבעה בחוק נזיקים אזרחיים... רשלנות שבמעשה כוללת גם חוסר מעשה או מחדל שהוא ההימנעות ממעשה אשר היה נדרש כדי למנוע נזק. ההחלטה על ההפרטה היא מדיניות הנתונה למשרד התחבורה בתחום ההרשאה החוקית המסורה לו. אופן ביצוע ההפרטה נתון לביקורת שיפוטית. הגישה השיפוטית הקיימת כיום היא כי הפרט או פרטים זכאים לפיצויים בגין התנהלות פגומה של הרשות המנהלית. אחריות הרשות המנהלית אף גבוהה מאחריות של פרט, מכיוון שמדובר ברשלנות בביצוע של מהלך הנתון לה באופן בלעדי... אפשר בנקל לקיים תביעה נזיקית אם המדינה, קרי משרד התחבורה, לא ישכילו ליתן פתרון חלופי לקיום מערך הטסטים.
 "במיוחד ראוי כי שר התחבורה ייתן הסבר מניח את הדעת, הכיצד למרות הצפי הברור לשביתה, הכולל אזהרות והודעות מוקדמות של הבוחנים וההסתדרות ושל בקשות ארגוני מורי הנהיגה כי ישכיל למצוא פתרון ביניים לתקופה של כשנה וחצי עד תחילת המכרז, פרסום המכרז נעשה בהפתעה ללא כל הכנה מוקדמת כמעשה בת יענה הטומנת ראשה בחול.
 "מן הראוי להציע מספר אלטרנטיבות לביצוע ההפרטה היכולות להוות חלופה סבירה, אשר פגיעתה פחותה מן הדרך שבה פורסם המכרז. זה המקום לדרוש כי דיוני ועדת המכרז והמלצותיה יהיו גלויים לעין כל כדי שנוכל ללמוד מה הייתה גישת הוועדה לטיפול במשבר הצפוי לאחר פרסום המכרז".
 "חובתו של מי שעלול להיות ניזוק", אומר איתמר לוין, "היא לבצע פעולות לצמצום הנזק הצפוי לו, ולכן פנינו אל היועץ המשפטי לממשלה בתקווה שהוא ימנע את הנזקים הכבדים שמפניהם אנחנו חוששים".
 
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "כדי לקבל מסמכים פנימיים של המשרד אתה מוזמן לפנות לממונה על חוק חופש המידע במשרד".