דניאל ווגסקי מנהלת בלוג מצליח בשם Blissful and Domestic, בו היא מספרת איך היא מסתדרת, וחיה לא פחות טוב מכם, על תקציב של 14,000 דולר בשנה בלבד – קצת יותר מ-4,000 שקלים בחודש. הבאנו לכם כמה מהטיפים שהיא כותבת, לחיים מצוינים על ארנק קטן.

 

1. צעד ראשון: דעו כמה כסף יוצא לכם מהכיס


 
הצעד הראשון בדרך למניעת בזבוזים שלא משרתים אתכם היא לדעת איפה הכסף. "אני רושמת כל הוצאה שלי בקובץ מיוחד במחשב שלי", כתבה ווגסקי. היא מדגישה שישנן אפליקציות שנועדו למטרת רישום הוצאות, הן יעקבו אחרי ההוצאות שלכם ויעדכנו אתכם בהתאם לתקציב שלכם:  Mint, You Need a Budget, LearnVest.

"רכשו את ההרגל לשמור קבלות, במיוחד אם אתם רוכשים משהו במזומן, כך תמיד תדעו מה קניתם ולאיזה קטגוריה שייכת כל הוצאה", כתבה ווגובסקי.
 

2. תתנתקו מהכבלים
 

אם אינכם צופים בטלוויזיה באופן קבוע  או בכמויות גדולות, אולי הגיע הזמן להתנתק מהכבלים. חשבו את העלות השנתית של כבלים, ותראו האם ההוצאה באמת מצדיקה את מספר השעות שאתם מבלים מול המסך. "אתם לא צריכים טלוויזיה כדי לחיות," מזכירה לנו דניאל, בקריצה. "ועם חברות כמו  Hulu או Netflix תשלמו הרבה פחות ועדיין תוכלו לצפות בכל התכניות האהובות עליכם".
 

3. עמדו בפיתוי
 

"כשאתם רואים משהו שלא תכננתם לקנות ואתם לא באמת צריכים אותו, אל תרכשו אותו מיד", אומרת דניאל, "חזרו הביתה וחשבו על זה. אם החלטתם שזה משהו שאתם באמת צריכים, אז הוסיפו את הפריט לתקציב שלכם וחסכו כסף כדי לקנות אותו. אם אתם לא רוצים לחכות עד שתחסכו את הסכום, אז כנראה שאתם לא ממש צריכים את זה. זאת לא עסקה טובה אם אתם לא לא ממש צריכים את זה".

הקניות בסופר. נקודת מפתח עם הרבה מקום לחיסכון. צילום: אינגאימג'




4. משכו כסף רק בכספומט של הבנק שלכם
 

צרכנים משלמים בממוצע 20 ש"ח בחודש על שימוש בכספומטים שאינם שייכים לבנקים שלהם.
"כולנו יכולים ליפול קורבן לעמלות הבנקים אם אנחנו לא זהירים",מדגישה דניאל, "אני יודעת שזה לא נראה כמו הרבה כסף אבל אם תחשבו את העלות השנתית זה יכול להסתכם בכמות לא קטנה שאתם משלמים לבנקים, סתם כך."

5. השתמשו בשיטת "המעטפות"


אם אתם נוטים לחרוג מהתקציב החודשי שלכם, שיטת המעטפות יכולה להיות הפתרון שלכם. הניחו במעטפות סכומים קבועים המשמשים להוצאות קבועות על פי קטגוריות שקבעתם מראש. לדוגמא אם הקצבתם 1000 ש"ח עבור מצרכי מזון לחודש, הניחו במעטפת ה-"סופרמרקט" את הסכום הנ"ל.
"כאשר אנו משתמשים בכסף מזומן, קל לראות את ההוצאות האמתיות וגם את המעטפה הולכת ומתרוקנת," מסבירה דניאל. "וכאשר נגמר לכם הכסף המזומן בכל מעטפה, סימן שבזבזתם את התקציב בקטגוריה מסוימת, וזהו, נגמר הכסף לחודש זה".
 

6. ערכו קנייה אחת גדולה פעם בחודש
 

ככל שתבלו פחות זמן בקניות בסופרמרקט כך גם תבזבזו פחות כסף", אומרת דניאל.
"תזכרו בפעם האחרונה שבה נכנסתם לחנות רק כדי לקנות מספר פריטים בודדים", היא כותבת, "האם קניתם רק את מה שתכננתם או שאולי קניתם עוד כמה דברים על הדרך? בזבזתם עוד זמן ועוד כסף לא מתוכנן? זה קורה. עריכת קניות לעיתים רחוקות בלבד לא מזמין את הפיתוי. "
דניאל עורכת קניות רק פעם בחודש, אבל אין צורך לשנות את הרגלי הקניות שלכם מיד. "התחילו בהדרגה," היא מעודדת: "אם אתם עורכים קניות שלוש פעמים בשבוע, נסו ללכת רק פעם אחת בשבוע". בסופו של דבר, תוכלו לצמצם את מספר ההליכות ולערוך קניות רק פעם בחודש.
 

7. קנו פחות בשר

דרך פשוטה לקצץ את חשבון המכולת שלכם היא לקנות פחות בשר. "נסו למצוא חלופות לבשר כמו, שעועית, טופו וסייטן ושלבו אותם במתכונים האהובים עליכם – תגלו שספגטי ושאר התבשילים יכולים להיות טעימים ממש כמו בשר". אם יש לכם קושי להפסיק לאכול בשר, התחילו עם יום אחד בשבוע  ללא בשר. יום או יומיים בשבוע בלי בשר יצמצמו את הוצאות המכולת שלכם באופן משמעותי.


טיולי אופניים. אינסוף פעילויות זולות. צילום: פלאש 90

 

8. פתחו את העיניים
 

סופרמרקטים מסודרים באופן כזה שאם תקנו את המוצרים על המדף הזה שמולכם, ממש בגובה העיניים, סביר שתקנו מוצר יקר יותר. פתחו את העניים והתבוננו על המדף התחתון ועל המדף מעל ראשכם – שם תמצאו את אותם המוצרים הגנריים במחירים הרבה יותר זולים.
 

9. תוצרת בית
 

"במשך השנים, למדתי שמה שאפשר להכין בבית, חוסך הרבה מאוד כסף", מספרת דניאל, ומוסיפה "אצלנו בבית, אנחנו מנסים להכין כמה שיותר מוצרים ביתיים."
למשל הכנת לחם בבית חוסכת כשליש מסך העלות החודשית על מוצר בסיסי זה, ועם ניסיון מצטבר ההכנה לוקחת מספר דקות. גם חטיפי גרנולה תוצרת בית חוסכים הרבה מאוד כסף וגם בריאים בהרבה מאלו שאנו קונים בחוץ.
 

10. תיהנו מפעילויות חינמיות, או לפחות זולות
 

האנשים החסכנים ביותר הם גם אלו שמוצאים וגם נהנים משפע של פעילויות זולות או 'חינמיות' ", אומרת דניאל.
העיר מציעה הרבה אטרקציות. צאו לפיקניק בפארק המקומי או בגינה  השכונתית, בקרו במוזיאונים בימים שפתוחים חינם לציבור, ואפשר לשכור אופניים ליום אחד ולצאת לטיול אופניים עם חברים והמשפחה.