ממצאי המחקר האפידמיולוגי המקיף שהזמינו המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות על הקשר בין הזיהום התעשייתי במפרץ חיפה לבריאות הציבור הוגשו אתמול, אך הם לא ייחשפו לציבור. שני משרדי הממשלה היו אמורים לפרסם את ממצאי המחקר במהלך חודש מרץ, אך רק אתמול (חמישי), בדקה ה־90, הוגשו להם הממצאים.



כזכור, הממצאים הראשוניים מהמחקר נחשפו בחדשות ערוץ 2 ועוררו סערה ציבורית. הם כללו נתונים על תינוקות בעלי היקפי ראש קטנים הנולדים במפרץ חיפה ועל תחלואת סרטן חריגה בקרב ריכוזי האוכלוסייה הגדולים בקריות ובחיפה, החשופים למפעלי התעשייה הפטרוכימית הענפה באזור.



מאוניברסיטת חיפה נמסר: “חוקרי האוניברסיטה מסרו את דוח הניטור האפידמיולוגי למשרד להגנת הסביבה ולמשרד הבריאות, והם האחראים כעת לפרסומו”. במענה לפניות כלי התקשורת הודיעו שני המשרדים כי הנתונים יפורסמו, אבל רק לאחר שחברי ועדת ההיגוי של המחקר והדרג המקצועי בשני המשרדים ילמדו אותם.



“הותרת מסקנות הביניים חסויות מעידה על כך שהן חמורות”, טוענת עו”ד אליס גולדמן, יו”ר ועדת הסביבה של תנועת אומ”ץ ותושבת האזור, המאשימה את שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) ואת השר להגנת הסביבה אבי גבאי (כולנו) בניסיון להרדים את הציבור. גולדמן אף הוסיפה כי אם הדוח לא יפורסם במלואו בימים הקרובים, ינקטו היא וחבריה צעדי מחאה חריפים.



בארגון גרינפיס תקפו אתמול את ההחלטה ואמרו: “ההחלטה להשאיר את מסקנות הדוח חסויות תמוהה וממשיכה את קו הטיוח לאורך שנים”. יו”ר השדולה הסביבתית־חברתית, ח”כ דב חנין (הרשימה המשותפת), שיגר מכתב למשרד הבריאות ולמשרד להגנת הסביבה וכתב: “התושבים מודאגים ובצדק מהיעדר השקיפות בנוגע לנתוני המחקר החדש”.