107 ארגוני תקשורת וחדשות ב-78 מדינות, מאות עיתונאים, 11 מיליוני מסמכים, שיתוף פעולה חובק עולם, חקירה מאומצת שנמשכה חודשים ארוכים, ונשיא רוסי אחד, שעומד במוקד חשדות חמורים מאין כמותם. הערב (ראשון), בחשיפה יוצאת דופן וחסרת תקדים בהיקפה, התברר כי מקרוביו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הפכו במרוצת השנים לאנשים עשירים מאוד כאשר סכום של כשני מיליארד דולר הועבר אליהם דרך עסקאות מפוקפקות וחוזים שנויים במחלוקת שנערכו בחברות מעבר לים.

לאתר המרכזי של חשיפת המסמכים

למרות ששמו של פוטין לא מופיע ישירות באף אחד ממיליוני המסמכים שנחשפו, המידע שהתגלה חושף תבנית של התנהגות, שבמסגרתה, חבריו והמעגל הקרוב של פוטין הרוויחו מיליוני דולרים מעסקאות שלכאורה לא היו יוצאות לפועל אלמלא חסותו של הנשיא הרוסי עצמו. על פי המסמכים, גם משפחתו של פוטין נהנתה מסכומי הכסף האדירים "שנחתו" בחיקם של אותם חברים.

מיליוני המסמכים שנחשפו, התקבלו מתוך החברה הפנמית "מוסק פונסקה", אחת מארבע חברות עריכת דין הגדולות ביותר, העובדות מעבר לים. המידע שנחשף מלמד בעצם כיצד העשירים ובעלי השררה והכוח מסוגלים לנצל "הסכמי מסים סודיים מעבר לים" במגוון צורות יצירתיות כאשר המטרה היא העלמות מסים, התחמקות מתשלומי מסים על פי חוק, וכמובן, הלבנות הון בסכומי עתק.

תחילת הפעילות שנחשפה מקורה בפנמה, דרך רוסיה, שוויץ וקפריסין וכוללת אפילו עסקים שנערכו באתר סקי פרטי, שם בתו הצעירה של פוטין, קתרינה, נישאה לבחיר ליבה לפני כשלוש שנים.

המסמכים מפנמה מאירים אלומת אור גדולה במיוחד על סרגיי רולדוגין, חברו הטוב ביותר של פוטין, שאף הכיר לו את האישה שמאוחר יותר נישאה לו, לודמילה. (השניים התגרשו לפני כמה שנים לאחר 30 שנות נישואים י"ק). רולדוגין משמש גם בתור הסנדק לבתו השנייה של פוטין, מריה.

החבר הטוב, מוסיקאי מקצועי בהכשרתו, ככל הנראה הצליח לחסוך הון כאשר קיבל לידיו שליטה לכאורה על שורת נכסים ששווים מוערך בלא פחות מ-100 מיליון דולר, כפי הנראה אף יותר. בהצהרותיו בפני בכירי הבנקים בשוויץ ובלוקסומבורג, הצהיר חברו הטוב של פוטין כי "הוא אינו מקורב לאף דמות רוסית וכי הוא איננו איש עסקים". עובדה שהתבררה כלא מדויקת, בלשון המעטה. על פי התיקים שנחשפו אמש, לרולדוגין יש לא מעט אחוזים ומניות בחברות גדולות רוסיות כמו למשל 3.2 אחוזים בבנק רוסייה  - הבנק בסיינט פטרסבורג שנחשב "לבנק הפרטי" של פוטין. זהו הבנק שעליו הטילה ארה"ב סנקציות כבדות בעקבות סיפוחו של חצי האי קרים באוקראינה על ידי הרוסים ב-2014.

את המסמכים המפלילים העביר מקור אנונימי לעיתון הגרמני סודוייטש זייטונג, שהחליט לשתף בממצאים הקשים בין היתר גם את אגודת העיתונאים והתחקירנים, עיתון הגרדיאן ורשת הבי.בי.סי האנגלים. ממיליוני המסמכים עולה תמונה אחת ברורה: המעגל הקרוב של פוטין נהג להוציא לפועל מספר מהלכים במטרה להעביר כסף אל מחוץ לגבולות המדינה תוך כדי התחמקות מתשלומי מסים ברוסיה.


גם נשיאי סוריה, מקסיקו וסין מופיעים בתחקיר



יש לציין כי בעשור האחרון מתנהלות ספקולציות שונות בנוגע להונו האישי של פוטין. ב-2007 פורסם דו"ח שהעריך את הונו של הנשיא הרוסי בכ-40 מיליארד דולר. הדו"ח ציטט גורמים מקורבים לפוטין מתוך ארמון הנשיאות בקרמלין. לפני כחמש שנים, נרמז על ידי דיפלומטים אמריקאים כי פוטין נוהג "להחזיק את הונו באופן עקיף, דרך מתווכים". הדיפלומטים טענו כי לכאורה, "פוטין לא מחזיק בשום רכוש שהוא אולם הוא נהנה מהעושר של חבריו, שלמעשה שולטים בתעשיית הגז, השמן ויתר המשאבים הרוסיים". הפרשנים, שעברו על החומרים העסיסיים, הסבירו אמש כי "למעשה לא מדובר בעסקים אמיתיים שניהלו החברים הללו. מדובר ביצירת מצג שווא של עסקים מתוך מטרה להמשיך להעביר ולהסתיר נכסים".

למרות שפוטין וחבריו עומדים במרכז התחקיר אדיר המימדים, צריך לציין כי 11 מנהיגים נוספים "מככבים" בהררי המסמכים הסודיים, כמי שניצלו, אם במישרין או בעקיפין דרך חבריהם ומקורביהם, את אותן חברות מעבר לים. בין האישים השונים ניתן למצוא גם את נשיא סוריה, בשאר אל אסד, נשיא מקסיקו, אנריקה פנה ניהטו, נשיא סין, שי ג'ינפינג, וראשי הממשלות באיסלנד ופקיסטן. עוד מופיעים במסמכים בתי המלוכה של ערב הסעודית, מרוקו, 29 מיליארדרים שמופיעים ברשימת פורבס של "500 האנשים העשירים ביותר בעולם", ו-61 קרובי משפחה ושותפים של מנהיגי עולם שונים, כמו גם 128 פוליטיקאים בעבר ובהווה ודמויות ציבור שונות.

בחברה הפנמית הכחישו מכל וכל את החשדות הקשים וטענו כי "ב-40 שנות פעילותנו, אף לא פעם אחת הואשמנו בפעילות לא חוקית", טען אחד ממייסדי החברה, רמון פונסקה, שהוסיף כי "אנו גאים בעבודה שנעשית כאן למרות ניסיונות כאלו ואחרים על ידי גורמים מסוימים לקעקע עבודה זו".

מלבד ראשי המדינות והמנהיגים, מופיעים ברשימה כוכב הקולנוע ג'קי צ'אן, שנרשמו תחתיו שש חברות בניהול חברת עורכי הדין. גם שמו של שחקן הכדורגל ליונל מסי, מופיע במסמכים. הפעילות של חברה בפנמה בשם Mega Star Enterprises Inc שהוקמה עבורו בשנת 2012, נחקרת על ידי שלטונות המס בספרד בחשד להעלמת מיסים.

חשוב לציין כי בעלות של חברות במקלטי מס אינה בהכרח עבירה על החוק, אך המסמך מראה את הנתיב המפותל בהם בעלי הממון מנתבים את כספם בנתיבים אפלים והמסמכים חושפים את השיטות בהן משתמשים רבים בכדי להסתיר את זהות הבעלים של חברות ואת הונם