הכנס ה-16 של לשכת עורכי הדין באילת שמתקיים היום (שני), חושף פנינים רבות וזהו רק יומו הראשון. לאחר שיו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט נצפו אוכלים יחד ארוחת בוקר, כעת הגיע התור של שרת המשפטים איילת שקד, שבמהלך נאומה בכנס, העבירה ביקורת על החלטת בג"ץ בעניין מתווה הגז וזכתה לקבל תשובה בנושא ממנדלבליט. מאוחר יותר דיבר גם פרקליט המדינה שי ניצן ותקף בחריפות את התקשורת.



השרה פתחה בבדיחה, כשאמרה כי היא וכל צמרת מערכת המשפט "טסנו יחד באותה הטיסה. יש שיגידו שטוב שהגענו בשלום, יש כאלה שיגידו שלא". אך מיד לאחר מכן עברה לנימה רצינית יותר, כשמתחה ביקורת חריפה על החלטת בג"ץ בנושא מתווה הגז. "אני מבקשת לצלול למחלוקת הקשה שהתגלתה בין בית המשפט העליון לממשלה. כשרת משפטים אני מוצאת לעצמי זכות וגם חובה לבקר החלטה של בג"ץ שהייתה שגויה. משמעותה של הפסיקה שביטלה את מתווה הגז עלולה להתגלות ככזו שעומדת על מיליארדי שקלים".



עוד אמרה שקד: "אני מקווה שלא נהפוך לארץ אוכלת משקיעה, שיותר מהנזק האדיר הכלכלי שנוצר לישראל מפסיקת העליון, בית המשפט הפך לזירה שבה מתבררות שאלות פוליטיות שאמורות להיות מוכרעות בקלפי! הגענו למצב אבסורדי שבו העותרים נגד מתווה הגז הם עמותות וחברי כנסת, ובמקום לעשות זאת בכנסת, הם עושים זאת במערכת המשפט".



"האם נחצו הגבולות?"


בהמשך חזרה השרה לנימה צינית, כשאמרה: "יש כאן פאנל בנושא אקטיביזם שיפוטי - האם נחצו הגבולות? בעיניי, סימן השאלה מיותר. החרב הממשלתית עדיין נדרשת. פסק הדין הדרמטי מהשבוע שעבר נשען כולו על חקיקה שיפוטית, שמעולם לא נחקקה. מצב בו ממשלה צריכה לנהל משא ומתן כלכלי בסדר גודל היסטורי, כשהמסגרת המשפטית בה היא פועלת בלתי צפויה - היא קשה. שופטים הסומכים על עוצמתו של העם שבוחר את נציגיו, שופטים שיבטיחו עוז לעמו לצד ברכת שלום, הם אחראים לארנק ולחרב".



"כולם שווים בפני החוק", פתח היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט את דבריו והשיב לשרה שקד: "חלק בלתי נפרד משלטון החוק הוא כיבוד בתי המשפט והשופטים, כשמערכת לא מקבלת את עמדת המדינה ופוסקת, גם נגד עמדתי שלי. כך היה לאחר פסק הדין של בית המשפט העליון לגבי מתווה הגז. אפשר לחלוק ולטעון, אך כשבית המשפט העליון אמר את דברו, חובה לכבד את פסק הדין ואת המוסד".



"כך היה אתמול", הוסיף מנדלבליט, "לאחר שבית המשפט אישר הריסת ביתו של מי שהרג ולא אישר הריסה של שלושה (הנאשמים ביידוי אבנים לעבר מכוניתו של אלכנסנדר לבלוביץ' ז"ל), גם כשחלקתי, קיבלתי את ההחלטה". בהמשך התייחס מנדלבליט לביקורת על מערכת התביעה. "מערכת כה חשובה ומרכזית כמו השירות המשפטי בישראל חייבת לפעול להשתפר באופן מתמיד כמערכת. מסיבה זו הסכמתי גם אני להיות נתון לביקורת בעצמי. תכליתו של מערך הביקורת היא אחת - שמירה על הנכס החשוב לנו מכל והוא אמון הציבור. יש לנו פרקליטות אחת וצריך לזכור זאת. ישראל זקוקה לפרקליטות חזקה. אפעל בתוקף נגד כל ניסיון להלך אימים על הפרקליטים".



נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור פתחה את דבריה: "היו נא שומרי משמרת שלטון החוק", כשהיא פונה לבכירי מערכת המשפט, בפתח דבריה. "אנשים רבים מתיימרים לדעת את האמת כולה גם כשאין יסוד עובדתי של ממש. אין ספק לעתים נופלות טעויות בהליך השיפוטי. בתי המשפט מכירים בכך ופועלים לחשיפתן. כפי שהזדמן לי לומר במשפט חוזר שהסתיים בזיכוי, הכרתה של מערכת המשפט שאין היא חסינה מטעויות, עשיית הדין תלוייה בסופו של דבר בהערכת הראיות של שופטים בשר ודם".



"לגיטימי לערוך תחקירים עיתונאיים", הוסיפה השופטת נאור, "העיתונות החוקרת חשפה פרשיות חשובות ואולם יש הבדל בין תקשורת חוקרת אמיתית לבין יצירת כותרות דרמטיות, ללא גיבוי עובדתי. כותרת שמייצרות צבע, ויוצרות רושם מעוות שפוגע בציבור. תחקיר כזה נעשה לאחרונה בעניינה של הפרקליטות. גם פרקליטים עלולים לטעות. אך מכאן ועד הצגה של הפרקליטות כאוסף אנשים חורשי רע תופרי תיקים - רב המרחק. אני נמנעת מלהתייחס לכל עניין התלוי ועומד כרגע. ראיתי פרקליטים שחזרו בהם במהלך המשפט כשהבינו שטעו. ראיתי אנשים המאמינים בצדקת דרכם. על הפרקליט לעשות כל מאמץ לברר את האמת. אני מבקשת לא לעשות להם דמוניזציה".