הסוף לממתקים ולחטיפים בשטחי בית הספר? משרד החינוך פרסם היום (שני) חוזר מנכ"ל מפורט המונה מאכלים לא בריאים שאסורים למכירה במוסדות החינוך. החוזר המפורט כולל גם הבהרה כי ספקי שיעברו על התקנות צפויים לסנקציות כספיות. התקנות ייכנסו לתוקפן בתחילת שנת הלימודים הבאה.



התהליך החל לפני כחמש שנים, כשלפני שנתיים הושלמה החקיקה עם אישור "החוק לפיקוח על איכות המזון ותזונה נכונה במוסדות חינוך, התשע"ד-2014".



כעת מפרסם המשרד פירוט מדויק של המאכלים האסורים למכירה. בחוזר מנכ"ל נאמר כי החל משנה הבאה, אסור יהיה להגיש או למכור בשטח המוסד החינוכי, בגני הילדים ובבתי הספר, ממתקים וחטיפים, עתירי שומן, מלח וסוכר. עוד נאסר למכור משקאות ומוצרים מתוקים וממותקים: מזונות מטוגנים ועשירים בשומן, כגון צ'יפס, חטיפים מלוחים וקרקרים מעל 3% שומן. גם הבורקסים למיניהם נשארו מחוץ לתחום כשמשרד החינוך הוסיף לרשימה מיני מאפה עשירים בשומן, כגון בורקס, מלאווח וג'חנון. הודגש עוד כי לא יותר למכור מזון מעובד מהחי ומהצומח, המכיל פוספטים וניטרטים, כגון: נקניקיות, קבב ושניצלים מעובדים. בגזרת הקינוחים ייאלצו התלמידים לוותר על מתוקים שאינם בריאים כגון מזונות עשירים בסוכר, עוגות, עוגיות, רוגלך, קרואסונים, ופלים, ממתקים וסוכריות. מנות אישיות מתועשות להכנה מהירה של מרקים ומאכלים אחרים.



המזון שיאושר למכירה הינו מזון בריא, כגון כריכים או פיתות מקמח מלא עם מילויים בריאים, כגון: ביצה קשה, חביתה מביצה אחת, גבינה צהובה עד 9% שומן, גבינה לבנה, קוטג' או צפתית עד 5% שומן, חומוס עד 9% שומן. ממרחים נוספים שיותרו למכירה הם: טחינה, טונה, סרדינים, אבוקדו וחמאת בוטנים לא ממותקת. במטרה לעודד תזונה נבונה יותר למכור סלט פירות וסלט ירקות טריים ויוגורט טבעי או לבן עד 3% שומן. במקום מתוקים ניתן יהיה למכור מנה אישית של דגני בוקר, עשירים בסיבים תזונתיים. כתחליף לצי'פס ניתן להגיש תפוח אדמה מבושל או אפוי עם ירקות, טונה, קטניות או פטריות. במקום בשר מעובד מאפשר משרד החינוך למכור חזה בקר, עוף או הודו העשויים בגריל או צלויים ולא מטוגנים, עוד יהיה ניתן להגיש פילה דג ללא עצמות אפוי או מבושל או מאודה ולא מטוגן.




דורשים מחירים סבירים




שר החינוך, נפתלי בנט אמר היום כי "תפקידה של מערכת החינוך לקדם אורח חיים בריא בקרב ילדי ישראל. ילד שאוכל נכון ועושה פעילות גופנית הוא ילד בריא ומרוכז יותר בכיתה. אני מקווה שההרגלים שאנחנו מקנים לילדים בבתי הספר וגני הילדים יתרמו גם לשינוי הרגלי התזונה בקרב ההורים והמשפחה".



ממשרד החינוך נמסר כי הוא יגיש את התקנות לאישור ועדת החינוך בכנסת. לאחר מכן יפעל המשרד להטמעה הדרגתית של התקנות במוסדות החינוך, זאת במטרה לאפשר לבתי הספר וגני הילדים להיערך בהתאם.



מועצת התלמידים מעודדת את השינוי. תלמידי בית ספר, ארכיון. צילום: אלוני מור
מועצת התלמידים מעודדת את השינוי. תלמידי בית ספר, ארכיון. צילום: אלוני מור



בתוך כך מועצת התלמידים והנוער הארצית קוראת למשרד החינוך לפקח על מחירי ואיכות המזון בבתי הספר. יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אליאב בטיטו אמר כי "אנו עדים בתקופה האחרונה למגמה חיובית בה יותר ויותר בני נוער שמים דגש לאורח חיים בריא ואין לנו ספק שמגמה זו צריכה לבוא לידי ביטוי גם במסגרת בית הספר. עם זאת, אנו קוראים למשרד החינוך לפעול גם בנושא מחירי הקפיטריות שם השוק פרוץ לחלוטין ולוודא כי מחירי המוצרים הינם סבירים ונגישים לכל תלמיד ותלמידה ללא קשר למוצאם הכלכלי. חשוב לזכור, כי אנו צרכנים שבויים ולכן מצב זה מחייב אוכל בריא, זול ואיכותי".



ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית: "זהו מהלך מבורך של משרד החינוך אשר עשוי לשפר את בריאותם של ילדי ישראל. מחקרים הוכיחו כי תזונה בריאה ועשירה החל מגיל ילדות משפיעה על בריאות האדם לכל אורך חייו ותורמת לאריכותם ואיכותם. עם זאת, אין להסתפק בצעד זה. על הממשלה חלה אחריות לפעול לתזונה בריאה של ילדים גם מחוץ לכתלי מערכת החינוך הפורמאלית. 

"אנו קוראים לממשלה לתמוך בהצעת החוק שיזמה ההסתדרות הרפואית יחד עם ח"כ טלי פלסקוב (כולנו) להטלת מגבלות על פרסומות מזון לקטינים.
מגבלות אלה, הקיימות כיום במרבית המדינות המפותחות בעולם, הוכחו כמקדמות תזונה בריאה של ילדים והוריהם. קידום הצעת החוק היא צעד משלים ומתבקש בהמשך לחוזר שפורסם היום".