מאיר דגן ז"ל הלך לעולמו לפני כשבועיים והבוקר (שלישי) פורסם כי הוא היה חתום על כרטיס אדי ובמסגרת איבריו שנתרמו, קיבל אברהם גיאן, בן 81 מתל אביב את הקרניות של דגן ז"ל שהושתלו בעיניו.



ההשתלה בוצעה במרפאת עיניים של בית החולים "איכילוב" וגיאן הנרגש אמר כי ״אני המום לגלות שהקרניות של גיבור ישראל כמוהו הושתלו בעיניי. כולנו חייבים לאיש הזה ועכשיו במיוחד אני כי אני רואה בזכותו. אני כבר לא איש צעיר וזכיתי בגילי שהראייה שלי כבר השתפרה ואני מקווה שאזכה ליהנות בשנים הבאות מראייה טובה אחרי שנים שכמעט לא ראיתי דבר".



גיאן אמר על דגן כי "האיש הזה תרם רבות למען עם ישראל ויש לי זכות גדולה שאני רק עכשיו מתחיל להבין אותה. אני מודה לצוות מערך עיניים של בית החולים 'איכילוב' על הניתוח שהשיב לי את מאור עיניי ובעיקר למשפחתו על התרומה ומאחל לדגן ז״ל שיזכה לשכר בעולם הבא וגם הילדים והנכדים שיזכו לשכר עבור מעשי הגבורה של אביהם״. קרניות עיניו של דגן ז"ל הושתלו באישה נוספת כבת 70 פרט לגיאן וההשתלות כאמור, בוצעו בהצלחה.



אברהם גיאן. צילום: דוברות איכילוב
אברהם גיאן. צילום: דוברות איכילוב



מהמרכז הלאומי להשתלות נמסר כי "מעל 60 אחוז מהמשפחות מוכנות לתרום איברים ולהציל חיים. אנחנו רואים עלייה בהסכמות, עלייה בחתימה על כרטיס אדי ועלייה בתרומות אלטרואיסטיות של כליה מהחי". דוברת מרכז הלאומי להשתלות דבורה שרר, משחזרת  את השיחה שהיתה לה עם מאיר דגן על חשיבות תרומות אברים: " לפני שנה היתה השיחה האחרונה שלי עם מאיר דגן", מספרת שרר ל"מעריב", "ביום הבחירות לכנסת, העמיד המרכז הלאומי להשתלות אברים דוכני החתמה על כרטיס אדי בסמוך לקלפיות, על מנת לאפשר לאזרחי מדינת ישראל לחתום על כרטיס אדי. מאיר אמר לי: 'דבורה, אני מוכן להגיע לכל קלפיי על מנת לעזור ולהסביר את חשיבות הנושא ולהחתים את אזרחנו על הכרטיס המציל חיים הזה – כרטיס אדי. שיחתנו היתה יומיים לפני הבחירות לכנסת ומאיר דגן אכן קיים את ההבטחה ועשה ככל שביכולתו לקידום הנושא", סיכמה.

מושתל הקרנית: "האלוף דגן היה אדם גדול ועשה טוב"


"כל יום זה מתנה", אמר אברהם גיאן מושתל הקרנית, "אתה יכול ללכת מהעולם הזה גם כספורטאי גדול וצעיר – חמש דקות ואתה לא חי. אנחנו רק פרפרים בעולם הזה. כל הגלויים- לנו והנסתרות –למי?  לאלוף דגן. הוא ידע הרבה דברים שאנחנו לא ידענו ולא יודעים שאנשים לא ידעו. הנסתר היה גלוי בפניו. אני בן אדם פשוט והוא היה אדם גדול. האלוף דגן עשה טוב. עכשיו אוכל לקרוא שוב ספרים, ספרי קודש וספרי חול, לעשות ספורט וללכת לים. אני יכול להגיד לכולם: תגידו טוב ויהיה לנו טוב".
שרה גיאן, רעייתו של אברהם גיאן, אמרה למעריב: "אברהם זכה לראות מחדש בעין לפני שבועיים ולא ידענו בזכות מי זה. רק בשלישי לפני הצהריים, נודע לי שבזכות מאיר דגן ז"ל זכה בעלי בקרנית וזה מרגש אותי מאוד", אמרה. "אני רוצה למסור תודה לבני משפחתו של מאיר דגן ורואה בכך כבוד גדול שנפל בחלקנו ורואה בזה עזרה ענקית לזולת שמאיר דגן עשה לאחר מותו".

"אני מנסה עכשיו להביע את הרגשות הפנימיים שלי וכל מה שיש בי זה – 'תודה'. אנחנו אנשים פרטיים לגמרי וכל ההמולה הזו זרה לנו. יש לנו שלושה ילדים ושלושה נכדים, שחלקם לא שמעו מאיתנו את החדשות שהראייה של אברהם חזרה בזכות מאיר דגן. אולי הם שמעו מהתקשורת כי אנחנו לא הספקנו עדיין לספר לכולם. דבר כזה קורה פעם בחיים וזה כבוד גדול עבורנו. אנחנו גם מודים למנתח ד"ר מנדלבאום שביצע את הניתוח".
מה היה מצבו של בעלך לפני הניתוח?
"הוא כמעט לא ראה כלום בעין. היתה לו ראייה של לכל היותר 10% בעין שמאל. מאז הניתוח - הראיה שלו מצוינת. בבדיקות הראייה עכשיו היא של כ-90%. אברהם כבר עבר השתלת קרנית בעין הזו לפני 17 שנה. במשך חמש עשרה שנה היה לו שקט ורק בשנתיים האחרונות הוא התלונן שקשה לו מאוד לראות. עכשיו חזר לו מאור העיניים ואנחנו מאושרים".