שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, הגיע היום (שלישי) לבקעת הירדן לשוחח עם תלמידי תיכון העומדים לפני גיוס. בדברים שנשא בפניהם וחזר על הביקורת שיש לו כלפי החייל היורה באירוע הירי בחברון. יעלון חזר וטען כי "העניין המוסרי שלנו כצבא, שהתחדד בעקבות האירוע, כולל גם סיכון חיי אדם. כשמדברים על 'הקם להורגך השקם להורגו' יש גם לדבר על 'לא תרצח'. לנו חשוב שכצבא נדע לנצח וגם נישאר בני אדם. אם נאבד את השדרה המוסרית שלנו נאבד את הדרך. אסור לפעול בניגוד לערכים מול פקודות שלנו. איך המדינה הקטנה הזו מצליחה כך כנגד האיומים? התשובה: אנחנו. האנשים שחיים בה".



בתגובה לשאלה "מדוע קוראים לחייל מחברון רוצח?" ששאל אחד התלמידים, אמר השר יעלון כי "אף אחד לא קרא לו רוצח. זה חייל שלא פעל כפי שהיה צריך לפעול", אמר השר. "עוד לפני שמישהו ראה את הסרט. גם המפקדים שלו ראו שיש שם התנהגות חריגה והחלו תחקיר עוד לפני פרסום הסרטון. המונח 'רצח' צף רק לאחר שהחלה חקירת מצ"ח, כסעיף משפטי. תדעו לכם, אני מאד מודאג ממה שמתרחש מאז האירוע. מי שנותן גיבוי לחייל כזה לא נותן גיבוי לחוק ולערכים שלנו. ההפגנות מול בית הדין הן לא נכונות. יש כאן המון מניפולציות מסוכנות שעלולות לדרדר את החברה שלנו".



שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בביקורו בתיכון בבקעת הירדן. צילום: ללא קרדיט


"מה שעומד למבחן הוא יכולת העמידה שלנו כחברה"

בהמשך דבריו, התייחס שר הביטחון למורכבות הסכסוך הישראלי פלסטיני, ואמר כי "אין בצד השני פרטנר שמוכן להכיר בישראל כמדינת העם היהודי. זה שורש הסכסוך. 200 אלף פלסטינים מתקיימים מהכלכלה הישראלית. עשרות אלפים עובדים בתחומי ישראל ובתעשייה הישראלית. כל אלה שאומרים שצריך לתת ולצאת - בסדר. שיגידו. העובדה היא שצריך להסתדר. מצד אחד מכה קשה על כל מי שמרים עלינו יד, ומצד שני לנסות לחיות יחד".



בהמשך התייחס יעלון לאיום המלחמה הקונבנציונלית: "האיום דעך במידה ניכרת. מאחר וצבאות ערב מבינים שאינם יכולים על עצמתו של צה"ל הם פנו להתחמשות בטילים ורקטות וחלקם החלו להפעיל טרור. אויבינו מבינים שהחברה הישראלית נחושה ולא נשברת. רוח העם היא רוח חזקה". השר הוסיף: "מה שעומד למבחן הוא יכולת העמידה שלנו כחברה. כשהיא לא עומדת נחושה זה מקור עידוד להם. החברה שלנו הוכיחה שהיא לא מוותרת וגם כשהיא סופגת מכות היא מתעשתת ומשיבה מלחמה. עם איראן הסיפור עוד פתוח ולא הורדנו אותו מראש מעיינינו. מלחמת העצמאות לא תמה. גורמים רבים באזור לא השלימו עם זכותנו להתקיים".